Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera inte nytt Firmware till D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

bokada

Aktiv medlem
Jag uppdaterade till det senaste Firmware till Nikon D7100 igår.
Min kamera har totalt tappat AF.

Jag har felanmält till Nikonsupporten.

/ Bo

Oj, jag var i stort sett på väg att slänga in den men tänkte läser lite först så nu kommer jag iaf vänta lite. Återkoppla gärna när du fått svar från Nikon eller om du fått det att fungera igen.

Jag uppdaterar aldrig firmware såvida jag inte vet att uppdateringen åtgärdar något som jag upplever som ett problem. Hittills har jag aldrig behövt göra det på en kamera.

Oj, jag var i stort sett på väg att slänga in den men tänkte läser lite först så nu kommer jag iaf vänta lite. Återkoppla gärna när du fått svar från Nikon eller om du fått det att fungera igen.

Det verkar som Firmwareuppdateringen gör min kamera extra känslig för UVfiltren,
problemen försvann när jag skruvade av filtren på min optik - lite synd dock, eftersom
jag tycker det är bra att ha ett "stötskydd" på gluggarna.

/ Bo

Mycket märkligt att Nikon , den store maxaren i det blå , skulle släppa en FW som ställer till det för användarna! Jag har uppdaterat men inte märkt något konstigt mot var det var innan. Min 7100 beter sig underligt både före och efter uppdateringen. Skall lämna in skrotet vad det lider.

Det verkar som Firmwareuppdateringen gör min kamera extra känslig för UVfiltren,
problemen försvann när jag skruvade av filtren på min optik - lite synd dock, eftersom
jag tycker det är bra att ha ett "stötskydd" på gluggarna.

/ Bo

Har du inget motljusskydd du kan använda som "stötskydd" i stället?
Jag använder hellre det än att ett trasigt uv filter ska fastna eller repa frontlinsen.

Kamerans firmware kan aldrig veta något om vilka filter du hänger på objektivet, så om AF slutar fungera har det nog snarast att göra med att filtret inte släpper genom tillräckligt med ljus.

Lånar tråden lite.

Kan det vara så att när man uppdaterar till senaste FW att något kan gå snett?
Och i såfall kanske man måste göra om det?
På D7100 så var ett av problemen att när man tryckte bildvisningen så blev det bara svart , och senaste FW skulle lösa det problemet. Det problemet kvarstår på min kamera , men bara ibland.
Då måste man ta ur batteriet för att få det att fungera.

Bara en tanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar