Annons

Universal TTL-blixt ihop med Canon EOS 50?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefanb

Ny medlem
Har just lånat hem en gammal Osram 280(?) TTL-blixt som jag kanske kommer köpa och använda ihop med min Canon EOS ElanII (EU motsv. EOS 50). Jag vore tacksam ifall någon kunde hjälpa mig med frågorna nedan!

- Funkar det med extern TTL-blixt med min Canon? Eller MÅSTE det vara E-TTL?

- På Osram-blixten är det en "Universal-kontakt", med bara en kontaktpunkt, inte som på Canon-blixtarna med en stor och flera små kontaktpunkter som motsvarar kamerans blixtsko-kontakter. Vad förlorar man för funktionalitet pga detta?

- Hur vet man ifall kommunikationen mellan blixten och kameran funkar? Visst blixtrar det när jag trycker på avtryckaren, men jag ser ingen blixt-symbol i sökaren när jag kopplar på Osram-blixten, och i fullautomatläget blir inte slutartiden 60 eller 125 som med inbyggda blixten utan samma som om man kör utan blixt... Verkar som att blixten känner av kameran, men kameran känner inte av blixten, eller? Hur som helst ska jag provskjuta en rulle i helgen och se hur resultatet blir.

Tacksam för hjälp!
/Stefan
 
Är det bara ett stift är det ingen TTL-blixt.

Det kan vara en autoblixt, som mäter med egen sensor. I så fall funkar den bra med din kamera, men du måste ställa in bländare på blixten. Och kameran vet inte att den är blixtförsedd, så du måste hålla koll på slutartiden själv.
 
Har den någon separat kontakt någonstans? Det kan kanske vara en blixt som kan anslutas till en speciell modul som man sätter mellan kamera och blixt för att få ttl-mätning. Jag har en Braun som man kunde köpa en sån till, men bara till Olympus OM.
 
För att svara på några (eller någon) av dina frågor så måste eos 50 inte ha en e-ttl blixt , det går bra med med en `"vanlig"
Du kan även andvända en manuell sak men då får du naturligtvis ställa in kameran själv manuelt .
Att tänka på kan vara att (nu gräver jag djuuuupt i minnet ) en del äldra blixtar har en annan strömstyrka & kan skada kameran . jag har för mig att jag har läst det här på fotosidan så gör en sökning .
Det finns en del canon orginalblixtar som bara har tre stift men fungerar med begrännsade funktioner till eosmaskinerna , ska kolla om jag hittar manualen till min 620 .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.