Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undvika ljusfläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

Kusligt

Aktiv medlem
Har googlat och sökt men antagligen söker jag på fel begrepp.

Hursomhelst, skulle tro att detta är väldigt vanligt men ibland när jag fotograferar, främst i motljus får man dessa irriterande ljusfläckar. Visst går det att ta bort dem i datorn efteråt men finns det något sätt att undvika dem i kameran? Finns det mer eller mindre optimala inställningar i dessa situationer?

Publicerar en bild jag tog igår som exempel:
http://kusligt.org/oevrigt/ljus.jpg
Valde att publicera den i full storlek för att det ska vara så tydligt som möjligt.

Som ni ser så är det två regnbågar till högre och några röda fläckar runt strandlinjen i mitten på bilden.

Skulle vara kul med lite inputs :)

Om du inte har det redan, så lär motljusskydd säkert hjälpa. Annars kan du prova att skugga med handen :)

Tack för svaret!

Det där är fotat med Nikkor 14-24 2,8 så den har redan inbyggt motljusskydd och skugga med handen kan nog vara svårt med tanke på den vida vinkeln. Men jag får testa. Finns det något mer man kan tänka på? Kan ex blandaröppning påverka?

Varför skulle motljusskydd hjälpa? Solen är ju i bilden :D

Det rommel sa. Annars undvik att fota solen ;)

Är det inte det som kallas linsöverstrålning? Det går inte att unvika om man har solen med i bilden. Man kan minska det genom att inte ha extra glas framför optiken. Det finns säkert fler cirklar i bilden men som inte är så synliga vid första anblicken. Att skugga lär inte hjälpa eftersom ljuskällan är i bild.

Då var det lite som jag trodde men ändå inte :). Är helt grön på landskapsfoto, har mest plåtat övergivet och när jag varit i Naturen oftast detaljer.

Har googlat och sökt men antagligen söker jag på fel begrepp.

Skulle vara kul med lite inputs :)

Reflexer efter solen är svårt att helt undvika.
Om du bländar ner och samtidigt ändrar bildutsnittet, flyttar runt solen i bilden, så kan du lättare se var och hur kraftiga reflexerna blir i bilden innan du knäpper av.
Prova även att ändra bländaren för att se hur det förändrar storlek o antal reflexer i bilden.

Generellt så ger billig, vidvinklig zoomoptik mer reflexer än dyr, fast teleoptik.

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se

Dock så förstör ju inte alltid reflexerna bilden. De kan till och med höja den ibland.

Konkreta tips förutom de du fått är ju att inte fota solen direkt utan ha ett objekt framför den så inte solen lyser rakt in i kameran. Annars efterbehandla bort det.

Det finns inget recept som funkar i alla situationer och med alla objektiv. Ibland hjälper större bländare faktiskt, och en mycket liten förflyttning av kameran kan ändra karaktäristiken avsevärt. Men får helt enkelt prova sig fram.

Motljusskydd hjälper som sagt inte ett jota när solen är med i bild. Problemet här är objektivet självt och just den typen av fel som du visar uppstår oftast med zoomar. Å andra sidan hade du lika gärna kunnat få en hemsk, stor blaffa istället med ett fast objektiv. I exempelfallet kan du utan större insats klona bort regnbågen.

Hej !

Förrutom det som är sagt kan man få mystiska reflexer
från filtergängor, framför allt från just gängor från filter.

För snäva motljusskydd kan även de ge reflexer, eller kanske snarare
slöja om de belyses av solen eller dyl.

Motljusskydd är inte i huvudsak till för att skärma bort ljusskällor
i eller strax utanför bildfältet, utan mera att skugga fronlinsen för ljus
i allmänhet. Modern optik är nästan mer eller mindre okänslig för detta,
kollosal skillnad mot äldre.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar