Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underhåll av friktionskork

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelkr

Aktiv medlem
Hej!

På fästplattan till min kulled till stativet, plattan som man skruvar fast på kameran, sitter en tunn korkplatta för att skapa friktion så att inte kameran skall skruva loss sig.
Den börjar bli hal. Är det fler som har det problemet? Om det är så, hur gör ni för att återskapa friktionen? Är det klarinett-fett som gäller?

/Mikael

Jag har en gammal Gitzo-kulled med en numera småhalkig korkplatta och jag har funderat på att ersätta den med en gummiduk man jag har inte kommit till handling ännu, går det att återställa friktionen med fett?

Om korken inte blivit så tillplattad att den metallkrage som vanligen omger korken tar i underlaget eller kameran så kan friktionen återställas med en FÖRSIKTIG avslipning med ett halvgrovt slippapper/sandpapper. Om korken blivit tillplattad så det inte är möjligt så får man byta kork. Det fick jag göra på en Gitzo offsetkulled och tog en liten bit korkoplast och skar till och limmade dit bitarna.Det var en sådan modell med fyra sektorer i basplattan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar