Bjucke
Aktiv medlem
Jag plåtar mycket med D100 och får väldigt ofta lyfta bilderna i Photoshop eftersom de är underexponerade och har låg kontrast. Slutresultatet blir i regel bra, men det vore kul att träffa rätt någon gång, som med F100 och negfärg.
Det är inte fel på D100 för jag har haft två och båda har uppfört sig likadant.
Öka kontrasten i kamerans inställningar? Javisst, men då blir det ofta lite utfrätt i högdagrar i solsken.
Exponeringskompensera +0,3-0,7 fungerar ju förstås, men jag undrar om problemet har med matrixmätningen att göra.
Finns det någon som tycker att spotmätning funkar bättre på D100 än matrix?
Några andra synpunkter på detta?
Handen på hjärtat - hur många av era D100-bilder klarar sig utan efterbehandling i Photoshop?
Jag är ganska nöjd med kameran, bortsett från det jag skrivit ovan - färgerna blir exempelvis mycket bättre än fallet var med D1 och D1X.
Det är inte fel på D100 för jag har haft två och båda har uppfört sig likadant.
Öka kontrasten i kamerans inställningar? Javisst, men då blir det ofta lite utfrätt i högdagrar i solsken.
Exponeringskompensera +0,3-0,7 fungerar ju förstås, men jag undrar om problemet har med matrixmätningen att göra.
Finns det någon som tycker att spotmätning funkar bättre på D100 än matrix?
Några andra synpunkter på detta?
Handen på hjärtat - hur många av era D100-bilder klarar sig utan efterbehandling i Photoshop?
Jag är ganska nöjd med kameran, bortsett från det jag skrivit ovan - färgerna blir exempelvis mycket bättre än fallet var med D1 och D1X.