Annons

under neg-färg tvång

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
nu är de så att man ska ju ta skidbilder med dia för att få bäst resultat. men nu ligger de ju till så att mina kompisar brukar vilja ha kopior på deras snygga hopp o drop. därför tänkte jag köra lite med neg.färg i vinter, så att de blir lättare o kopiera upp bilder åt hyenorna. undrar då om de är någon som har något tips om bra filmval? använder nästan aldrig neg.färg själv.

Du kan med fördel köra med dessa filmer:

AGFA Ultra 100: 10 st för 350 kr på ScandinavianPhoto. Hög färgmättnad och fint korn.

För dagar med dåligt ljus...Ex FUJI Superia 200-400.

Garanterat gott resultat!

Nu är jag ingen skidfotograf, men vit snö och mörka kläder i starkt solljus, blir det inte enorm kontrast? Är det inte bättre att köra en film med en något mera återhållen kontrast än de ovan nämnda? Reala brukar sällan vara fel. Kodak Ultra 400 UC om du vill ha färg så det sprakar om det, högre hastighet, mera nyanserade färger än Agfan och någorlunda moderat kontrast. Jag har fått snö fin med Realan. UC har jag inte hunnit pröva på snö eftersom den kom i år och det fortfarande är barmark där jag bor. Båda har bland det finaste kornet som kan hittas i sina klasser.

/Pontus

funderade på fuji superia. verkade vara rätt ok för den typen av foto.
har aldrig använt agfafilm kan vara värt att testa. men det är väl bara att prova sig fram och se vad som funkar bäst.

tack för infon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar