ANNONS
Annons

Tyst spegelreflex

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en riktigt tyst spegelreflexkamera men vet inte hur högt dom olika modellerna låter. Ställer därför en kort fråga - vilken är den tystast spegeleflexen?
 
Canon har några modeller med fast spegel som ska vara väldans tysta. De heter nått mer RT på slutet. >Tror de är bland de tystare.
 
Olympus OM-2 är tyst, hela OM serien har relativt låg ljudnivå. Om inte annat för att de inte har någon (inbyggd) motor.

/ Johan
 
Som sagt är Canon RT (en Eos 600 med fast spegel) en rätt tyst kamera.

Nikon har tyst frammatning på en del av sina modeller, som F4 och F5.

Canon har också ett tyst läge till sin Eos 1V (och på digitala 1D-modellerna). Jag använder själv det läget ofta i känsliga miljöer.
 
markus skrev:
Jag skulle vilja ha en riktigt tyst spegelreflexkamera men vet inte hur högt dom olika modellerna låter. Ställer därför en kort fråga - vilken är den tystast spegeleflexen?

Dina (fina) bilder är ju som gjorda för en mätsökarkamera typ Leica eller Voigtländer. Men det kanske du redan har.

OK, ursäkta gubbsnacket om Leica osv.

OM-serien är ganska tyst. Canon har en gammal manuell SLR som hette Pellix och som varken har rörlig spegel eller motor.

/F
 
2-3 spegelreflexkameror har gjorts med fast spegel och de är givetvis tystast. Jag minns inte vilka. Nackdelen är att det infallande ljuset delas mellan filmen och sökaren så det blir mörkt för båda.

Tystast av de som fäller spegeln bör Nikon F6 vara.
Annars så hanterar ofta moderna kameror spegelfällningen mjukare och därmed tystare än äldre kameror.

/Erik
 
Tack för alla svar!

Jo, jag har en leica m2 nu men kan inte riktigt bestämma mig för om jag föredrar mätsökare eller spegelreflex. Eftersom jag gärna är lite diskret vill jag ha en tyst kamera som dessutom gärna ser lite skraltig ut. Med en modern kamera känner jag mig som om jag leker pressfotograf. Jag föredrar manuella kameror som får mig att arbeta lite långsammare och mer eftertänksamt. Nikon F3 och Contax rts II har jag sneglat lite på men jag ska undersöka vad canon och olympus har att erbjuda. Är det genomgående så att moderna kameror är tystare?
 
Är det inte bättre att du frågar tjejen först om du får fota när ni håller på ? Nej men halva nöjet med att köra spegelreflex är ju det sköna ljudet när man trycker av tycker jag. D70 låter väldigt mysigt, och ännu mysigare när det är kallt ute =)
 
Många av de där "tysta" inställningarna verkar inte vara någon höjdare. Min F100 har ett sådant läge, men jag kan inte höra skillnad. Går mest långsammare att spola film. Det tysta läget på F4 är nog mest menat som ett skämt. Det låter bara väldigt underligt. Kanske för att man ska ta kameraljudet för någonting annat? Men F100 utan vertikalgrepp är ganska civiliserad ändå.
 
Slutarljudet på alla spegelreflexer jag testat stör mig när jag vill vara diskret. Av mina Nikon-kameror är F70:n tystast. Mina mekaniska Nikon-kameror är inte särskilt diskreta. Min Leica M2 är tystare än så. Därför föredrar jag den kameran vid gatufotografering, framför Nikon.
Men ingenting slår det silkeslena ljudet från en Syncro-compurslutare. (Jag har några kameror med denna slutare, Zeiss Contaflex, Rolleicord, Zeiss Super Ikonta). Contaflexen har en spegel som låter en del, men de andra två är mycket tysta.

Mitt råd är: Skaffa eller låna en Rolleicord eller Rolleiflex. Tystare än med en tvåögd spegelreflex kan det knappast bli.
Detta var alltså en bekännelse: Jag har alltid gillat tyska kameror med centralslutare. Men då snackar vi mest om kameror från femtiotalet, och så gamla grejer hade du väl inte tänkt dig?
 
MattiasL skrev:
Många av de där "tysta" inställningarna verkar inte vara någon höjdare. Min F100 har ett sådant läge, men jag kan inte höra skillnad. Går mest långsammare att spola film. Det tysta läget på F4 är nog mest menat som ett skämt. Det låter bara väldigt underligt. Kanske för att man ska ta kameraljudet för någonting annat? Men F100 utan vertikalgrepp är ganska civiliserad ändå.

På Canons Eos 1V är det tysta läger i alla fall rejält tyst. Jag använder det när jag plåtar i kyrkor eller andra känsliga miljöer. Även till gatufoto är det toppen.
 
Jorå, visst hade jag tänkt mig så gamla. Min favoritkamera är en Rolleicord Va. Den är tyst som en viskning och otroligt skön att fotografera med. Ibland är dock en brännvidd lite begränsande (men inte så ofta som man kan tro).
 
markus skrev:
Jag skulle vilja ha en riktigt tyst spegelreflexkamera men vet inte hur högt dom olika modellerna låter. Ställer därför en kort fråga - vilken är den tystast spegeleflexen?

Spegelreflexer är aldrig tysta, små eller diskreta! ;)

Det är alltid fladdrande speglar, bländare som åker fram och tillbaka, stora retrofokus-gluggar,
(för man kan inte bygga en bra optik med spegel i vägen, alltid kompromisss),
mao spegelreflex är inget för en riktig fotograf! ;) :) ;)

Här gäller bara mätsökare!!;) ;) :)

Fast,
fast jag tycker min Contax RTS II är ganska tyst... ;)
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/contax/contaxrts2/htmls/index.htm

Och så har jag de två gluggarna till!!! :)

De två gluggarna som bla också fullformatsdigitalfotograferna använder då det inte finns något bra att tillgå på den digitala sidan.... :)
Zeiss 1,7/50 mm och 1:2,8/28 mm...
http://www.geocities.com/ilprode/_50f17.htm
http://www.geocities.com/ilprode/_28f28.htm

Så en RTS II är hyffsat tyst, hyffsat kompakt och har ZEISS-optik!!!! :)

Brukar köra den utrustningen som omväxling på stan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/420358.htm


Ps. Enda nackdelen...kanske.. är att RTS:en har ett sådant direktavtryck!?
Så fort man petar på avtrycket, så går slutaren av!!

Men det kanske bara är en träningssak?
Det kanske är bra att det inte är någon fördröjning..!? :)
 
Senast ändrad:
Kjell Ekström skrev:
Ja tyst-funktionen på F4 låter ju bara mysko.. inget nöje i att gå runt o ta bilder när den ska låta så.


Det finns en tyst-funktion alltså??


Mina Nikon-kunskaper stannade nog vid F3:an....

Och på F, F2:an och 3:an, när man "la upp spegeln i taket",
då blev dom nästan lika tysta som en M Leica....

Men visst blev det litet mörkt i sökaren.... ;)

/B
 
Jag tycker inte OM-1 är tyst. Inte min i alla fall. F90-X är OK tyst, men inte som Mamiya 7, Mamiya C330 eller såna goingar. Min Bessa är ganska ljudlig tycker jag, för att vara en mätsökare.
 
Citat: "mao spegelreflex är inget för en riktig fotograf! ;) :) ;)

Här gäller bara mätsökare!!;) ;) :)"

Vad menar du? Om inte spegelreflexkameror är till för fotografer, vad gör då de som använder dem?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.