Annons

Två nya Epson proffsscanners!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Epson har släppt två nya scanners som heter V700 Photo och V750-M Pro. De är riktade till proffs och seriösa amatörer och ska enligt Epson själva kunna konkurrera med dedikerade filmscanners. Modellerna kommer ligga ovanför 4990. V700 ska kosta ca 550 USD och V750 ca 800 USD. Priserna i Sverige kommer antagligen hamna på ca 5-6000 kr för V700 och ca 8000 kr för V750. Ni kan läsa mer på Epsons hemsida http://www.epson.com/cgi-bin/Store/ProductCategory.jsp?oid=-8172

För mig är de väldigt intressanta eftersom det äntligen verkar vara flatbäddar som kanske kan scanna 35mm film med bra kvalitét. Enligt www.photo-i.co.uk som har gjort en scanning med V700 så är den ett stort lyft över 4990 som de tyckte var hyfsad till 35mm.
 
V700 ser ju klart intressant ut på pappret. Står och väger mellan flatbed och en mer traditionell filmscanner. Magkänslan säger att en filmscanner borde skapa ett bättre resultat men den här låter oundvilkigen intressant...

BAW
 
Jag tycker att de här nästan verkar mer intressanta än de dedikerade filmscanners som finns tillgängliga nu. Speciellt V750. Iofs är det ju här filmscanners dock i flatbäddsvariant. Kul att Epson satsar och de här kan nog komma att sälja väldigt bra om de är så bra som utlovat..
 
Jag skulle ta photo-i's åsikter med en rejäl nypa salt, de har bland annat get Epson 3200 bra recensioner och den är totalt värdelös för filmscanning.
 
Jag tycker de gör bra och objektiva tester. Du kan ju se i deras exempel och bedöma själv hur pass bra du tycker prylarna är.
Deras test på V700 är uppdaterat och den verkar lovande. Även om den har en liten bit kvar till dedikerade filmscanners. Dock har avståndet krympt. Det skulle inte förvåna om den dyrare V750 som kommer senare i vår kommer prestera i klass med en bra dedikerad filmscanner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.