Annons

Två kamerahus - vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Jag har lite olika fotograferingar framför i sommar, lite studentfoto, bröllop etc och jag funderar på att släpa med mig två kamerhus istället för att hålla på och byta objektiv hela tiden...

Jag har en 40 D + en 5DmkII

Objektiv: 35mm 1.4, 50 mm 1.4, 100 mm macro 2.8, 135mm 2.0

Vilket objektiv skulle ni sätta på resp hus och varför.
135mm på mkII och 50mm på 40 + att jag tar med 35 mm? eller 35 mm på 40 D och lämna 50mm hemma?

Tacksam för tips och råd :)

Finns ju ingen kombination ristad i sten. Beror helt på uppdragen. Spontant känner jag dock (om du skall köra bröllop) att 35:an är given på 5Dn. Dels för att det är en grym kombination i största allmänhet men också för att det ger dig mest vidvinkel med det du har idag. 135:an har förstås också en given plats på 5Dn för tjusiga porträtt.

Sen har du macrot och 50:an kvar. Macrot får du användning för oavsett hus men 50mm på 40D blir en porträttbrännvidd och därför nära att inkräkta på 135ans roll på 5D (som är hästlängder bättre för ändamålet). Mja, jag hade inte lämnat den hemma men jag tror inte du kommer använda den så mycket.

Men vi fotar alla olika....

35

Spontant vill jag förorda att fotografera med den brännvidd du trivs med. Det finns... som tidigare sagts, inget allmänt svar på frågan. Jag använder ett 35mm och enbart det på min Pentax K5 och Pentax K200D vid alla tillfällen. En brännvidd... då det passar mig, och känns som det optimala för mina intentioner.Eventuellt skulle jag dock rekommendera, att inte ta för snäva ramar inomhus.

Jag supergillar både 135 och 35 på min mk II - mina favoritobjektiv - skulle egentligen behöva två sådana hus :) - MEN nu har jag inte det och tänkte försöka undvika byte av objektiv hela tiden och istället nyttja min 40D.

Är det någon som har erfarenhet av 135 på en crop ? det blir ca 200 mm med förlängning...?

Jag har samma hus som du och gjorde en första provplåtning inför ett bröllop igår.

Jag resonerar som så att 5 D'n får agera huvudhus. Det är ju bäst bildkvalitet ut från det huset och därför vill jag plåta som mest med det huset. På den sätter jag därför min 85 1.2 vilket är en glugg som jag verkligen tycker om. På min 40 D sätter jag min 200 2.8 (blir 320 mm). Med den kombinationen kan jag hålla mig på lite avstånd under ceremoni och ändå få någorlunda tajta utsnitt. Tanken var god, men jag märkte igår att det blir nästan löjligt lång brännvidd på 40 D så jag överväger om man inte skulle hitta en 135 mm att sätta på det huset istället. Det tror jag skulle ge ett något bekvämare omfång. Helst vill jag också ha ett till 5 D hus för att sätta min 24-70 2.8 på för att täcka upp vidare vinklar.

Så med din kombo skulle jag sätta den glugg du är mest förtjust i på 5 D'n och sen dra nytta av cropfaktorn på 40 D för att få bra tele.

mvh/ Sam

Jag har samma hus som du och gjorde en första provplåtning inför ett bröllop igår.

Jag resonerar som så att 5 D'n får agera huvudhus. Det är ju bäst bildkvalitet ut från det huset och därför vill jag plåta som mest med det huset. På den sätter jag därför min 85 1.2 vilket är en glugg som jag verkligen tycker om. På min 40 D sätter jag min 200 2.8 (blir 320 mm). Med den kombinationen kan jag hålla mig på lite avstånd under ceremoni och ändå få någorlunda tajta utsnitt. Tanken var god, men jag märkte igår att det blir nästan löjligt lång brännvidd på 40 D så jag överväger om man inte skulle hitta en 135 mm att sätta på det huset istället. Det tror jag skulle ge ett något bekvämare omfång. Helst vill jag också ha ett till 5 D hus för att sätta min 24-70 2.8 på för att täcka upp vidare vinklar.

Så med din kombo skulle jag sätta den glugg du är mest förtjust i på 5 D'n och sen dra nytta av cropfaktorn på 40 D för att få bra tele.

mvh/ Sam

Jag har aldrig testat 135 på min 40 D - jag kanske måste prova lite.... men 135 är ju makalöst bra på mkII....
Blir säkert så att 35mm hamnar på mkII o 135mm på 40D.....

Jag upplever samma som du Therese, att alla mina objektiv fått nytt liv på min 5DM2. När man väl sett dem i fullformat blir man rätt svår att sätta tillbaka dem på ett crophus. Men har man möjligheten och det finns ett ändamål med att ha just det objektivet på ett crophus så känns det bättre för mig... Att prova sig fram är nog det ända rätta.

/Sam

Ja, det blir nog bäst så....känns bara som att ex 135 på en 40 D inte får det där "lilla extra"....

Som att sätta min älskade 85 1.2 på en 40 D. Det känns så avigt att jag faktiskt aldrig testat och kommer nog aldrig göra det heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar