Annons

Två frågor ang min nyinköpta Nikon, snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

fotogenisk

Medlem
Hej!

Jag har nyss inköpt ett stycke Nikon D5000 och är grymt nöjd. Dock har en del saker uppmärksammats av mig som jag hoppas få svar på :)

1. Har märkt att PS inte stödjer raw importen av D5000s foton? Kan inte heller hitta ngn uppdatering kring detta på Adobes webbplats. Någon som vet hur dett ligger till och hur man löser detta?

2. När jag importerar bilder som är knäppt i råformatet och med högsta antalet pixlar (4,288 x 2,848 px) så verkar det som Aperture eller iPhoto drar ner pixelstorleken på dessa? När jag tittar i programen säger ex iphoto: 4,288 x 2,848 px men efter import har den krymt ner till 2848 × 4288 (!). Någon som vet hur detta kommer sig? Ser samma fenomen i Aperture...det verkar ju inte rikigt klokt ifall råformatet krympts ner?

Hoppas på att någon kan guida mig i dessa frågor :) Tack på förhand!
 
Angående fråga två. 4288 x 2848 px och 2848 × 4288 px är väl ganska exakt lika stort? Är det inte så att bilden roterats?
 
ja det är nackdelen med att köpa det nyaste det brukar dröja lite tills
3dje part tillverkarna av programm uppdaterat allt men det blir nog bara cs 4 kommer att få den uppdateringen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.