Annons

Tunt fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hej! För länge sedan hade jag haft Ilfords tunnt fiber papper. Det var buckligt men rätt tunnt papper som jag hade gillat. Nu för tiden tänkte jag använda sådant papper igen. Jag vet att detta papper inte finns längre. Men vet någon av er om det finns liknande papper som fortfarande tillverkas i världen? I så fall, vad heter det då? Jag har använt under sista 10 åren bara medel skock eller skock papper...
Om någon har sådant papper och tänker inte använda det, då är jag också beredd att köpa det. Tackar på förhand för era svar.
Mvh/Adan

Senast ändrad:
Enligt sidor på nätet, som i alla fall utger sig för att presentera Fotokemikas produktsortiment, så finns fortfarande Emaks och Efkebrom i tunn variant P888 och P10. De tjocka varianterna heter Emaks K888 och Efkebrom K10. Nu är väl inte efterfrågan på desa papper särskilt stor, så något lager finns nog inte. Förmodligen gör man dom (som all annan analog fotopappersproduktion idag) på direkt order. Det ska alltså till en ganska stor order (eller flera mindre) på dessa papper för att det ska vara lönt att köra dom i maskinerna. Att det är graderade papper gör inte saken bättre. Ännu mindre efterfrågan på sådana tror jag. Men man vet ju aldrig vad framtiden har i sin linda? Photax har ju haft så pass stor efterfrågan på ett graderat varmtonspapper att man gjort en stor beställning hos Foma på Fomabrom.

Jo, jag har för mig att jag har lite sådant Ilfordpapper i källaren. Jag gillar det inte, det är för sladdrigt.

Dom här tunna fiberpapperena var väl mycket ett resultat av att dagspressen förr efterfrågade billigare papper? Man kopierade ju fabiöst på tidningarna före digitalåldern och gjorde av med otroliga mängder papper. Dessutom tog de tunna bilderna inte lika stor plats i tidningarnas arkiv. Men när plastpapperen kom gick tidningarna över till det, då de var så mycket enklare och snabbare att hantera, och då försvann efterfrågan på tunna papper nästan helt.

tunnt fotopapper..

Enligt sidor på nätet, som i alla fall utger sig för att presentera Fotokemikas produktsortiment, så finns fortfarande Emaks och Efkebrom i tunn variant P888 och P10. De tjocka varianterna heter Emaks K888 och Efkebrom K10. Nu är väl inte efterfrågan på desa papper särskilt stor, så något lager finns nog inte. Förmodligen gör man dom (som all annan analog fotopappersproduktion idag) på direkt order. Det ska alltså till en ganska stor order (eller flera mindre) på dessa papper för att det ska vara lönt att köra dom i maskinerna. Att det är graderade papper gör inte saken bättre. Ännu mindre efterfrågan på sådana tror jag. Men man vet ju aldrig vad framtiden har i sin linda? Photax har ju haft så pass stor efterfrågan på ett graderat varmtonspapper att man gjort en stor beställning hos Foma på Fomabrom.

Hejsan! Jag prata idag med Photax. Det sades att det inte fanns längre på deras lager.Men jag ska kolla ute på nätet Emaks P888 och Efke Brom K10. Vilket är det best ut av dem? Tack för svaret. Uppskattar mycket.

Hejsan! Jag prata idag med Photax. Det sades att det inte fanns längre på deras lager.Men jag ska kolla ute på nätet Emaks P888 och Efke Brom K10. Vilket är det best ut av dem? Tack för svaret. Uppskattar mycket.

K/P888 är klorbroms varmtonspapper och K/P10 är kalltons bromsilver. Jag gillar K/P888 bäst då det har egenskaper som inget annat papper på marknaden har vad gäller ton i högdagerdelen, där man oftast kan få ton där andra papper fräter ut. Samtidigt hög djupsvärta och en fin separation av skuggor som saknar motstycke även det. Men Efkebrom är också ett mycket bra papper som jag provat förut. Vill man ha kall/neutral svärta och bäst kontrast i högdagrarna med fin brillians, så är det papperet givna valet. Emaks K/P888 reagerar bra på t.ex selentoning med varmare-brunrödare ton medan Efkebrom K/P10 mest ger ökad kontrast i selen. Så det är smaken och tycket som avgör vad man väljer. Vilket som är bäst är väl ungefär som att välja mellan Aftonbladet och Expressen.

Emak P888

Tackar igen för det här detaljerade tipset. P888 låter best för mig. Men så länge Photax inte har detta papper, hur stor chansen är att hitta det i Sverige? Samtidigt fick jag svar från två personer som visade intresse för att sälja sina Ilford gamla papper. Jag har svårt att komma ihåg om Ilfords eget var varmtoned eller ej...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar