Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tungsten vs. halogen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tungsten är den engelska (bland annat) översättningen av volfram, materialet i glödlampors glödtråd.

Halogenlampor beskrivs så här av Nationalencyklopedin:

halogenlampa [-je:´n-], speciell typ av glödlampa, halogenglödlampa, eller belysningsarmatur med halogenglödlampa. Glödlampans kolv är gjord av kvarts- eller hårdglas. Gasfyllningen har en tillsats av halogen, vanligen jod eller brom, som gör att förångade volframpartiklar från glödtråden fångas upp i gasblandningen och återförs till tråden. I den vanliga glödlampan fastnar de i stället på lampkolvens insida och svärtar den. Detta utförande medför att glödtråden kan ha högre temperatur än i en vanlig glödlampa (3 000-3 400 K mot ungefär 2 700 K). Resultatet är högre ljusstyrka, vitare ljus och en livslängd på ca 2 000 timmar. Halogenlampan används t.ex. i projektorer, bilstrålkastare och för punktljus, men även i platsbelysningar.

Studiofoto

Jag och några av de andra medlemmarna i LFS (Limhamns Fotografiska sällskap) har hft lite tematräffar hemma hos mig och testat att göra reklambilder såväl med blixt som fast ljus. Efter testen så kom vi fram till att fast ljus var att föredra då det gav "mjukare" ljus och det faktum att man ser hur ljuset faller direkt innan man tar bilden.

På bilden ser ni mig plåtandes dagens kvällsmat : Pizza och Öl. Jag åt pizzan och Jerry drack upp ölen. Vi riggade 2 st 500W halogenstrålkastare på stativ och softade med mina blixtparaplyer.(Det går även att softa med bakplåtspapper).

Foto: Jerry , med hans tillstånd.

Bilagor

• studio.jpg
    studio.jpg
    42.7 KB · Visningar: 391
Jo, fler borde testa att plåta med konstljus. Jag använder både blixtar i olika uppsättningar, och ibland filmbelysning (2 x 1000 watt). Och faktum är att konstljuset ger ofta ett mer "dramatiskt" ljus och ett ljus som ger en skön hudton.
Ett exempel är när jag först plåtade en modell med ovan nämnda filmbelysning och vid en annan session använde paraplyblixtar så sa modellen; "Jag tycker de första bilderna hade ett häftigare ljus". Och jag kan inte annat än att hålla med.
(Och modellen behöver inte frysa - även om hon har minimalt med kläder på sig ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar