Annons

Tuffare tag

Produkter
(logga in för att koppla)
Acke: även om det ligger litet utanför ämnet så håller jag med Dig när Du efterlyser litet mer personbeskrivning och uppgift om var i Sverige våra medlemmar verkar.
Skrämmande exempel: Gunte, han är amatörfotograf och bor i Sverige enligt hans presentation.
Som väl är så behärskar han sin fotoutrustning!
 
Kunde man inte själv få välja en "kunskapsnivå".

Typ, nybörjare, amatör, avancerad amatör, proffs, erfaret proffs, etc. Det skulle kanske föenkla det här med att ge råd på forumen.

Fast å andra sidan kanske folk skulle börja stämpla sig som erfaret proffs och börja dela ut dåliga råd åt både höger och vänster...


Något som dock borde vara helt självklart är ett fält i presentationen som talar om var man bor. Det finns ju i sökmotorn. - Varför inte i presentationen?

Hur vore det med ålder förresten?
 
Det ni frågar efter har man redan angivit vid registreringen av medlemskapet så det borde inte vara så svårt att lägga till automatiskt i presentationen.
 
sture skrev:
Acke: även om det ligger litet utanför ämnet så håller jag med Dig när Du efterlyser litet mer personbeskrivning och uppgift om var i Sverige våra medlemmar verkar.
Skrämmande exempel: Gunte, han är amatörfotograf och bor i Sverige enligt hans presentation.
Som väl är så behärskar han sin fotoutrustning!

Sture:Jag har,tisdag fm,lagt in en profil.
mvh/gunte..
 
:confused: Hörde om denna debatten, och måste säga några ord: Fotosidan skal vara mycket tacksam :D som har en av världens bästa naturfotografer som medlem. Istället för att kritisera skal vi bli inspirerade.:) Terje har mycket att lära ut till oss amatörer. Titta och njut av hans bilder. Hoppas nu han stannar kvar, och hjälper oss andra att bli bättre...;)
 
Linnea:
Varför tror du att Terje har lagt upp sina bilder här?
Förmodligen för att kunna utvecklas som fotograf som alla andra.
Utvecklas man om alla som ger en kommentar enbart hyllar bilden..?
 
Svåra frågor... Varför han finns med här vet jag inte, han kanske behöver inspiration som alla andra. Håller med om att alla hyllningarna kan vara fel, men hoppas också att han kan få användning av dom.
Tycker annars att fotografer blir bättre av positiva kommentarer och inte av negativ kritik. Keep up the good tone...;)
 
linneablomman skrev:
.
Tycker annars att fotografer blir bättre av positiva kommentarer och inte av negativ kritik. Keep up the good tone...;)

hmm...jag tror inte att en hyllningskör förbättrar en fotograf. Snarare konstruktiv kritik som pekar på vad som kan förbättras.

Nu är det slutkommenterat för min del i den här diskussionen...
 
Angående betygssättningar och hyllningar.

Jag tillhör nog dessvärre den gruppen som hellre hyllar and att balansera upp mig (kritik/beröm). Anledningen är att jag inte anser mig själv vara tillräckligt kunnig för att ge kritik ännu. Dom bilder jag inte gillar kommenterar jag inte pga att jag oftast tycker dom är tråkiga och intetsägande. Att bedömma någons kreativa förmåga att se motiv känns ganska onödgt. Teknisk kritik är det däremot skillnad att ge. Själv uppskattar jag det ganska mycket (dock inte lika mycket som beröm så klart ;) )

Att just Terje är en duktig fotograf råder det inga tvivel om. Jag tycker inte man bör leta efter kritik om man inte ser något neggativt hos en bättre fotograf än en själv.

Jag tycker jämförelsen med Aikidon var bra. Jag känner mig som nybörjaren som bara inte kan ge kritik till någon som tränat i 8 år jämfört med mina 6 månader...

:)
 
linneablomman skrev:
:confused: Hörde om denna debatten, och måste säga några ord: Fotosidan skal vara mycket tacksam :D som har en av världens bästa naturfotografer som medlem. Istället för att kritisera skal vi bli inspirerade.:) Terje har mycket att lära ut till oss amatörer. Titta och njut av hans bilder. Hoppas nu han stannar kvar, och hjälper oss andra att bli bättre...;)

Hej Linnea!

Som trådens upphovsman så vill jag förtydliga mitt budskap en gång till...
Om du tolkar denna tråd som ett försök att skrämma bort skickliga fotografer från Fotosidan, ja då handlar det om ett rejält missförstånd. Syftet är ju det motsatta, nämligen att få de duktigaste fotograferna att stanna kvar här. Och det gör man bäst (tror jag) genom att försöka ge ärliga och nyanserade kommentarer i en konstruktiv anda. Är en bild bra så ska man givetvis ge beröm, men visst kan man oxå ge förslag på hur bilden blir ännu bättre?
Och man behöver inte kräla i stoftet bara för att man inte tar lika bra bilder själv.

Om en duktig fotograf bara får höra smicker, superlativer och inställsamt lismande, ja då är det verkligen stor risk att han/hon tröttnar på Fotosidan.

Nä, släpp loss och låt de ärliga, konstruktiva kommentarerna flöda!

Robert:
Jag tycker att liknelsen med Aikido haltar betänkligt. Man behöver inte vara en duktig fotograf för att kunna ge värdefulla bildkommentarer. Alla människor som har synen i behåll ser miljontals bilder varje dag. Vart man än tittar så ser man en bild. Mycket av den kunskap vi besitter har vi byggt upp via synintryck. I princip är alltså alla människor experter på att tolka och tyda bilder. Du är expert på ditt sätt att se bilder, jag är expert på mitt. Så enkelt är det!:)
 
Jag tycker att all kritik ska vara konstruktiv. Ifall man bara kan säga något enbart negativt tycker jag man lika gärna kan låta bli. Man kan gott säga att man tycker en bild är dålig ifall man lägger till något om varför man tycker så och vad man tror eventuellt kunde ha gjort bilden bättre. Ifall man hittar den perfekta bilden och inte kan se något som kan förbättras i den kan man säga så, men också lägga till varför bilden är så tilltalande. All konstruktiv kritik är bra och får fotografen (förhoppningsvis) att tänka till. Fotografen har sedan sin fulla rätt att hålla med eller emot.
 
Konstruktiv kritik formaliserat...

Var på kurs förra veckan med ovannämda norrman vilket bl.a. gjort att jag nu funderar på att lämna digital kameran och börja fotografera Dia....

Under den kursen hade vi ca. 2 timmar genomgång av bilder vi tagit dagen före. Vi fick välja ut tre bilder som Terje tittade på och gav mer eller mindre konstruktiv kritik (han är ju norrman med alla de komplex som finns sedan den gamla Unions tiden ....:D )

Som alla ser så är Terje väldigt aktiv på dessa sidor men som jag märkte på kursen har han en oanad källa att gräva ur med kunskap plus diverse ideer hur en bild skall skapas eller hur man kan lyfta upp en bild....

En tanke jag hade på kursen är att bortsätt från problemet att scanna in Dia så är WEB:en utmärkt forum att ha sådana mera djupa bilddiskussioner som vi hade ... plus att man kombinerade detta med vissa läredelar...

Jag deltar i något liknande då det gäller fåglar och Ölands folkhögsskola och det fungerar bra....


Fråga: Finns det intresse att skapa en typ av mera slutet kurs forum där man binder upp Terje mot en viss avgift..... att man skall t.e.x utföra vissa teman, få bilder kommenterade av honom mera utförligt än han gör i detta forum..... också lära sig vissa moment och ha teman (nattfotografering, vatten, snö, sten, motivet i oskärpa...).

Alternativt att man skapar någon typ av Alumni för folk som deltagit på diverse kurser....
där man kan fortsätta hålla kontakt och ev. köra WEB baserade kurser ......

Hlsn
[email protected]
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.