Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tror ni det här fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Är lite på sugen att skaffa ett elverk till mina studioblixtar.

Jag hittade ett elverk på www.jula.se sök på produktid:740024

"Litet smidigt elverk som du enkelt tar med dig till campingen, sommarstugan eller i trädgården. 1 cylindrig luftkyld 2 taktsmotor på 64cc/1,5HK. 4,2 liter bensintank, bensinförbrukning: ca. 0,7 l/tim. 1st 230/50Hz uttag. Kontinuerlig effekt 650W. Max. effekt: 800W. Vikt 20 kg. Med bärhandtag och gummifötter. Mått 410x340x336mm"

Vad tror ni? Fungerar det eller är det för klent för att driva en gammal studioblixt?

Det står inget watt-tal på blixten. Däremot står det: 220-240v 50-60Hz och 2-5A(alternativ att det står 2,5A)

Baldwin skrev:
Det står inget watt-tal på blixten. Däremot står det: 220-240v 50-60Hz och 2-5A(alternativ att det står 2,5A)

P=U*I? 600watt på 240V eller är jag ute å cyklar (borde vara absolut max isåfall)? En annan sak med elverk är att det kanske inte ger den absolut finaste spänningen (inte sinusvåg), är blixten känslig så kan grejjerna ta stryk...

2,5 A motsvarar nästan 600 W

Men om den inte får så mycket så tar det antagligen bara längre tid att ladda upp varje blixt...

Trracer skrev:
P=U*I? 600watt på 240V eller är jag ute å cyklar (borde vara absolut max isåfall)?

Du är inte ute och cyklar,
P = U x I = 230 * 2,5 = 575 W. Står det 5 A så blir det 1150 W.

En annan sak med elverk är att det kanske inte ger den absolut finaste spänningen (inte sinusvåg), är blixten känslig så kan grejjerna ta stryk...

Nja, sinusvåg är nog precis vad Du får och precis vad Du vill ha. Det är när Du har en inverter som 230V från 12 VDC (bilbatteri) som man kan få en ful spänning, ofta fyrkantvåg istället för en tjusig sinus.

Sedan kan det ju vara rätt störande med ett brummande elverk när Du skall fotografera. Men om ljudet inte kommer att störa Dig så skall det fungera rent tekniskt i alla fall.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar