Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Köpte idag ett cirkulärt polfilter. För övrigt mitt första polfilter. När jag vred det till det läget med minst reflexer blev det ändå reflexer. Ska ta det inte bort alla reflexer helt? Tog kort på ett fönster och lampan speglades i bilden. Är det trasigt eller av dålig kvalitet?

Omöjligt att svara på utan att själv se filtret.

Om det är ett cirkulärt polfilter, kan det vara så knasigt att det har vänts fel i tillverkningen, så att den cirkulära är framåt, och då funkar det inte överhuvudtaget.

Men mer troligt är förstås att det inte är något fel, utan att filtret helt enkelt inte släcker ut reflexerna helt, och det är fullständigt normalt.

För att prova ordentligt ska vinkeln inte vara för brant mot glaset, för filtret släcker inte ut någon reflex av sådant som speglas rakt mot kameran. Om du tar mot ett fönster med blixten, kommer blixtens refles inte att minskas av polfiltret, eftersom den blir opolariserad rakt framifrån.

När man sedan minskar vinkeln så den blir flackare, ökar polarisationen av reflexerna, och de kan släckas bättre med polfilter. Men de kan inte någonsin släckas helt och hållet. En lampa kommer du alltid att kunna se när den reflekteras, även om den är i den idealiska vinkeln för mest polarisering.

Däremot mindre ljusstarka föremål som reflekteras i flack vinkel, kan dränkas helt i ljuset från det som är innanför glaset.

Du kan lätt prova filtret utan att sätta det på kameran, bara genom att titta igenom det från samma håll som kameran skulle ha gjort det. Sätt dej vid ett bord med ett fönster mittemot, där ljuset faller in, eller en lampa som lyser mot bordsskivan från motsatt håll. Lägg gärna en bok eller en glättad tidning framför dig och se till att den är belyst så att du knappast kan läsa texten för allt blänk.

Så vrider du filtret långsamt runt, och ser om det är någon skillnad på olika orientering av det. I bästa fall ska du kunna läsa texten på en tidning du har framför dig, där det bara är blänk utan filter. Du kan också vända filtret och kolla, för om det skulle vara felvänt. Om det är felvänt, kan du öppna fattningen och vända glaset.

Köpte idag ett cirkulärt polfilter. För övrigt mitt första polfilter. När jag vred det till det läget med minst reflexer blev det ändå reflexer. Ska ta det inte bort alla reflexer helt? Tog kort på ett fönster och lampan speglades i bilden. Är det trasigt eller av dålig kvalitet?

Nej, det tar inte bort reflexer helt. Det bara minskar dem. Hur mycket beror på reflektionsvinkeln och en del andra faktorer.

Omöjligt att svara på utan att själv se filtret.

Om det är ett cirkulärt polfilter, kan det vara så knasigt att det har vänts fel i tillverkningen, så att den cirkulära är framåt, och då funkar det inte överhuvudtaget.

Men mer troligt är förstås att det inte är något fel, utan att filtret helt enkelt inte släcker ut reflexerna helt, och det är fullständigt normalt.

För att prova ordentligt ska vinkeln inte vara för brant mot glaset, för filtret släcker inte ut någon reflex av sådant som speglas rakt mot kameran. Om du tar mot ett fönster med blixten, kommer blixtens refles inte att minskas av polfiltret, eftersom den blir opolariserad rakt framifrån.

När man sedan minskar vinkeln så den blir flackare, ökar polarisationen av reflexerna, och de kan släckas bättre med polfilter. Men de kan inte någonsin släckas helt och hållet. En lampa kommer du alltid att kunna se när den reflekteras, även om den är i den idealiska vinkeln för mest polarisering.

Däremot mindre ljusstarka föremål som reflekteras i flack vinkel, kan dränkas helt i ljuset från det som är innanför glaset.

Du kan lätt prova filtret utan att sätta det på kameran, bara genom att titta igenom det från samma håll som kameran skulle ha gjort det. Sätt dej vid ett bord med ett fönster mittemot, där ljuset faller in, eller en lampa som lyser mot bordsskivan från motsatt håll. Lägg gärna en bok eller en glättad tidning framför dig och se till att den är belyst så att du knappast kan läsa texten för allt blänk.

Så vrider du filtret långsamt runt, och ser om det är någon skillnad på olika orientering av det. I bästa fall ska du kunna läsa texten på en tidning du har framför dig, där det bara är blänk utan filter. Du kan också vända filtret och kolla, för om det skulle vara felvänt. Om det är felvänt, kan du öppna fattningen och vända glaset.

Filtret släckte ut blänket i spisen från lampan ovan. Ju mer jag vinklade filtret ju mer släckte det ut reflexerna. Det hände dock inte så mycket när jag tittade rakt igenom filtret ovinklat. Lyckades dock inte se någon skillnad i en blank katalog när jag försökte läsa den. Däremot släckte filtret ut reflexerna något i en etikett på en TV-spels kassett när jag vinklade filtret. Är det normalt? Kanske inte så lätt att svara på när du inte sett det själv som du sa. Och nej, det verkar inte vara felmonterat för när jag tittade bakifrån hände inget.

Nej, det tar inte bort reflexer helt. Det bara minskar dem. Hur mycket beror på reflektionsvinkeln och en del andra faktorer.

Reflektionsvinkeln mellan ljuskällan och objektet eller objektet och filtret? Vilka vinklar tar bort mest/minst reflektioner? Vilka andra faktorer påverkar? Vore bra veta hur man gör allt man kan själv för att minska reflektionerna.

Reflektionsvinkeln mellan ljuskällan och objektet eller objektet och filtret?

Infallsvinkeln är exakt lika stor som reflektionsvinkeln. Menar du några andra vinklar?

Vilka vinklar tar bort mest/minst reflektioner? Vilka andra faktorer påverkar? Vore bra veta hur man gör allt man kan själv för att minska reflektionerna.

Det beror lite på det reflekterande materialet, men en infallsvinkel på ungefär 55 grader ger mycket starkt polariserat ljus i reflexen, dvs en reflex som man kan släcka ut nästan totalt med polfiltret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brewster's_angle

Filtret släckte ut blänket i spisen från lampan ovan. Ju mer jag vinklade filtret ju mer släckte det ut reflexerna. Det hände dock inte så mycket när jag tittade rakt igenom filtret ovinklat. Lyckades dock inte se någon skillnad i en blank katalog när jag försökte läsa den. Däremot släckte filtret ut reflexerna något i en etikett på en TV-spels kassett när jag vinklade filtret. Är det normalt? Kanske inte så lätt att svara på när du inte sett det själv som du sa. Och nej, det verkar inte vara felmonterat för när jag tittade bakifrån hände inget.

Har du försökt fatta vad jag skrev?

Det handlar inte om att vinkla filtret, utan det ROTERAS i sin hållare.

Du ska alltså titta rakt igenom det. När du långsamt roterar den rörliga delen kommer det att delvis släcka ut reflexer i vissa vinklar - beroende på vinkeln på det som reflekterar.

Ljus som faller in från en vinkel lika med kamerans vinkel mot ytan som reflekterar, men från motsatt håll, blir polariserat, utom när ytan är av metall.

Jag tror inte att du har någon lampa bortom spisen, men om du har en köksö kan du ha ett fönster bortom den. Den reflexen kan i så fall dämpas - inte släckas helt, men den kan göras obetydlig.

Filtret dämpar alltså reflexer, och man kan rotera filtret i sin fattning, för att få det i bästa läge för att dämpa reflexer ur en viss vinkel.

Om du gör det jag föreslog: Placera en lampa på motsatt sida av bordet, och någon slags glättad trycksak på bordet. Lys på den i ungefär 45 ° vinkel uppifrån, och stå sedan på andra sidan av bordet och titta GENOM filtret från samma sida som kameran ser det, den sidan som skruvas mot objektivet. Rotera så den rörliga delen i fattningen, och du kommer att se att i ett läge dämpas reflexen inte alls, och i rät vinkel mot den orienteringen, dämpas reflexen allra mest - men inte helt.

Infallsvinkeln är exakt lika stor som reflektionsvinkeln. Menar du några andra vinklar?

Det beror lite på det reflekterande materialet, men en infallsvinkel på ungefär 55 grader ger mycket starkt polariserat ljus i reflexen, dvs en reflex som man kan släcka ut nästan totalt med polfiltret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brewster's_angle

Med vinklar menar jag att det t.ex. ligger en tidskrift på ett bord och bredvid den står en lampa. Lampan ger ljusreflexer i tidskriften. Jag kan flytta mig fritt med kameran i rummet. Vinkeln mellan tidskriften och lampan är fast medan vinkeln mellan tidskriften och kameran är variabel då jag har möjlighet att flytta mig i rummet. Betyder det att om jag står 55 grader från tidningen får jag bort mest reflexer? Innebär det att eftersom ljusreflexen som blir av lampan i tidskriften flyttar sig då jag flyttar mig gör att vinkeln mellan lampan och tidskriften är variabel (och blir samma vinkel som mellan mig och kameran automatiskt)? När jag räknar 55 grader ska jag i så fall stå 27,5 grader från tidningen så totalsumman mellan båda vinklarna blir 55 grader eller ska jag stå 55 grader från tidningen så totalsumman av båda vinklarna blir 110 grader?

Har du försökt fatta vad jag skrev?

Det handlar inte om att vinkla filtret, utan det ROTERAS i sin hållare.

Du ska alltså titta rakt igenom det. När du långsamt roterar den rörliga delen kommer det att delvis släcka ut reflexer i vissa vinklar - beroende på vinkeln på det som reflekterar.

Ljus som faller in från en vinkel lika med kamerans vinkel mot ytan som reflekterar, men från motsatt håll, blir polariserat, utom när ytan är av metall.

Jag tror inte att du har någon lampa bortom spisen, men om du har en köksö kan du ha ett fönster bortom den. Den reflexen kan i så fall dämpas - inte släckas helt, men den kan göras obetydlig.

Filtret dämpar alltså reflexer, och man kan rotera filtret i sin fattning, för att få det i bästa läge för att dämpa reflexer ur en viss vinkel.

Om du gör det jag föreslog: Placera en lampa på motsatt sida av bordet, och någon slags glättad trycksak på bordet. Lys på den i ungefär 45 ° vinkel uppifrån, och stå sedan på andra sidan av bordet och titta GENOM filtret från samma sida som kameran ser det, den sidan som skruvas mot objektivet. Rotera så den rörliga delen i fattningen, och du kommer att se att i ett läge dämpas reflexen inte alls, och i rät vinkel mot den orienteringen, dämpas reflexen allra mest - men inte helt.

Självklart har jag försökt fatta vad du skrev. Jag var nog inte tydligen nog. Ska försöka beskriva utförligare. Jag började med att lägga en glansiga katalog på bordet. Eftersom det var kväll och mörkt ute så fick jag använda mig av en lampa. Hade dock ingen lös lampa utan endast den som sitter i taket ovanför bordet. Jag uppfattade aldrig att du skrev just 45 graders vinkel i ditt första inlägg. Men jag provade att titta genom filtret, flytta på mig runt bordet och höja & sänka mig för att se om någon vinkel skulle vara bättre än någon annan. Vinklade även katalogen. Lyckades dock inte så någon skillnad.

Tanken slog mig då att i badrummet blänker det och speglar sig mycket så jag tog med filtret till badrummet där det är mycket kakel, krom och porslin som glänser och blänker. Jag ställde mig på en punkt och tittade runt i rummet genom filtret för att få olika vinklar. Även där utan någon framgång.

Efter det gav jag filtret ett försök i köket. I huvudsak var jag ute efter diskbänken som är förzinkad metall och alltid har mycket blänk. När jag tittade runt i rummet genom filtret så upptäckte jag att ljusreflexerna som uppstod på spisen som är brännlackerad försvann. Jag försökte då lägga min katalog på spisen för jag tänkte att nu har jag hittat den rätta vinkeln. Men reflexerna på katalogen försvann inte för det.

Givetvis så roterade jag främre delen av filtret medan jag höll fast i bakre delen för att justera in hur mycket reflexer som skulle försvinna. Det hjälpte dock inte någon annanstans än på spisen. Där var det tydligt att justeringen fungerade bra då man såg steglöst hur reflexerna tonades in och ut.

Vad jag menar med att jag vinklade filtret är lite svårare att förklara. Men om jag håller filtret i ena handen mellan två fingrar och tittar genom det som en monokel parallellt med glaset mot ögat, dv.s. baksidan av filtret är plant med min kropp och mitt ansikte, så håller jag filtret ovinklat. Om jag däremot börjar vrida filtret så det inte är plant mot mitt öga, ena sidan av glaset är närmare ögat än andra sidan av glaset, dv.s. håller det vinklat, så förstärkte och försvagade det reflexerna ytterligare på spisen. Genom att nästan hålla ena kanten av filtret mot mitt öga och andra kanten av filtret mot spisen, dv.s. titta genom det i mellan 90-180 graders vinkel försvann ytterligare reflexer än om jag höll det plant mot ögat och tittade genom det ovinklat.

Och jo, jag har visst en lampa ovanför spisen. Varför skulle jag inte ha det?

Pol-filter tar egentligen inte bort reflexer. Den tar bort polariserat ljus varav namnet. Det är nog inget fel på ditt filter utan du måste lära dig använda den. Vinklar, material/materia som reflektionen uppstår och ljuskälla är de tre huvudsakerna du ska tänka på. Använda pol-filter är inte det enklaste och ju mer vidvinkligt desto svårare är det.

Pol-filter tar egentligen inte bort reflexer. Den tar bort polariserat ljus varav namnet. Det är nog inget fel på ditt filter utan du måste lära dig använda den. Vinklar, material/materia som reflektionen uppstår och ljuskälla är de tre huvudsakerna du ska tänka på. Använda pol-filter är inte det enklaste och ju mer vidvinkligt desto svårare är det.

Jag har också börjat inse det. Kommer ge det tid och lära mig genom att pröva mig fram. Tänkte först att det kanske fanns någon universallösning, typ att alltid stå 55 grader från det man vill ta bort "reflexerna" ifrån när man fotar.

Ska fota en tjej med glasögon i helgen och ville veta hur jag gör för att få bort "reflexerna" på glasögonen på henne så effektivt som möjligt. Är inte alltid så lätt att se detaljerna på glasögonen genom sökaren när man fotar.

Jag har också börjat inse det. Kommer ge det tid och lära mig genom att pröva mig fram. Tänkte först att det kanske fanns någon universallösning, typ att alltid stå 55 grader från det man vill ta bort "reflexerna" ifrån när man fotar.
Ju större vinkel, desto mer polarisering av ljuset och desto bättre kan ett polfilter släcka ut reflexerna. Det kanske är lite fel årstid, men prova polfiltret mot en solnedgång över vatten.

Ska fota en tjej med glasögon i helgen och ville veta hur jag gör för att få bort "reflexerna" på glasögonen på henne så effektivt som möjligt. Är inte alltid så lätt att se detaljerna på glasögonen genom sökaren när man fotar.
Då tror jag att det är lättare och effektivare att flytta runt ljuskällorna än att försöka ta bort reflexerna med polfilter.

Ett tips som inte har med utsläckningen av reflexer att göra, men som förhoppningsvis kan "rädda" filtret.
När filtret sitter på objektivet och man ska justera det så tänk på att alltid vrida den rörliga delen som om du ska skruva på den. Jag gjorde misstaget en gång att vrida åt fel håll ett antal gånger varvid hela filtret gängades loss och föll i backen! Och sprack!!

Reflexer i metall kan inte dämpas alls av polfilter, eftersom de inte är polariserade. Allt annat som reflekterar, lack, plast, keramik, vaxade ytor eller glättat papper, ger polariserade reflexer av ljus som faller in snett, och reflexen riktas åt det håll som reflektionslagen säger.

Så ljus som exempelvis faller från sidan eller uppifrån mot spisen, kan bara ge några enstaka högdagrar i krökta ytor, eller om man står mer uppifrån, så att lampan ovanför speglas, kan man få en delvis polariserad reflex där. Men om man siktar in sig på den direkta reflexen i ytan, är vinkeln ganska brant mot ytan, och då är bara en mindre andel av reflexen polariserad. Det som inte är polariserat kan inte släckas.

Och vinkel är alltså inte att gå runt bordet, utan det som är polariserat, det ser du bara när du har lampan mitt emot dej. När ljuset faller in från sidan får du inte några reflexer. Att flytta ljuskällan är ofta ett bättre sätt att bli kvitt störande reflexer - alternativt att välja ett annat läge för kameran.

Reflexerna som polfiltret kan ta bort i glasögonen är de som kommer från dess linser. När man vrider det kan man alltså se klart igenom dem vid en viss orientering, om där finns en reflex som hindrar att man ser ögat bakom. Den användningen av polfilter upplever jag som en aning krystad, eftersom det är rätt enkelt att flytta ljuskällan eller vrida lite på ansiktet för att minska eller helt få bort reflexen.

Precis som för alla andra reflexer, är det bara såna som har snett infall av ljus som kan elimineras med polfilter. Om det är ljus framifrån och personen tittar rakt emot dig, som t.ex. när man tar med kamerans inbyggda blixt, då kan polfiltret inte ta bort reflexen. Samma gäller om man använder beauty dish, paraply eller softbox rakt framifrån, från kamerans riktning och ansiktet är riktat mot kamera och ljuskälla. Polfiltret tar inte bort reflexer i glasögonen då.

Ju större vinkel, desto mer polarisering av ljuset och desto bättre kan ett polfilter släcka ut reflexerna. Det kanske är lite fel årstid, men prova polfiltret mot en solnedgång över vatten.

Just det, nu kommer jag ihåg! Om vinkeln är likamed eller större än Brewstervinkeln så kommer allt reflekterat ljus att vara polariserat. Ljus som refelkteras vinkelrät reflekteras lika mycket oavsett polarisation. Vinklarna däremellan sker en gradvis övergång.

Och, precis som Urban säger; Reflexer från metall är inte polariserande. Endast material som kan transmitera (eller absorbera) ljus med "fel" polarisering reflekterar polariserat ljus. Dvs det reflekterande materialet måste ha ett brytningsindex.

Testa håll polfiltret framför din datorskärm. Rotera det sedan. Ett bra filter blir nästan kolsvart, medans ett skräpfilter släpper igenom ljus och ger en färgton (tex blå).

Testa håll polfiltret framför din datorskärm. Rotera det sedan. Ett bra filter blir nästan kolsvart, medans ett skräpfilter släpper igenom ljus och ger en färgton (tex blå).

Det där gäller enbart skärmar med flytande kristaller (LCD, TFT) och inga andra skärmar. LED och CRT har inte polarisation.

Platta skärmar som inte har LED-teknik arbetar med polarisation, och de fungerar genom att kristallina material kan vrida polarisationen i olika vinklar. Det har exempelvis givit namn åt invertsocker, som vrider polarisationen motsatt mot vanligt socker.

Plastmaterial av olika slag vrider ofta polarisationen, och det förekommer också lack som vrider polarisationen vid reflektion. Den vrids då i regel olika för olika färg, så att man kan få regnbågsfärgad yta där ljus reflekteras om man använder polarisationsfilter.

Du kan lätt se det, exempelvis om du har en sådan transparent plastask som filtren brukar säljas i. Om du placerar den så att du ser maximal reflex i dess yta, och tittar på den genom polfiltret, så kommer den troligen att visa ett olikfärgat mönster som ändrar sig när du roterar filtret. Vridningen av polarisation sker inne i materialet, så det är bara transparenta material som har den här egenskapen, men vissa lacker har en transparent yta.

Senast ändrad:
Prövade filtret framför dom skärmar jag hade tillgång till här. LED-skärmen blev nästan helt svart förutom massa coola vita prickar som måste vara damm. En riktigt häftig effekt. Surfplattan och displayen på kameran, LCD/TFT, blev mer regnbågsfärgade.

Prövade filtret framför dom skärmar jag hade tillgång till här. LED-skärmen blev nästan helt svart förutom massa coola vita prickar som måste vara damm. En riktigt häftig effekt. Surfplattan och displayen på kameran, LCD/TFT, blev mer regnbågsfärgade.

Om skärmen blev nästan helt svart, så är det inte en LED-skärm, utan en skärm med LCD-teknik.

Tillverkare brukar ibland ange det helt irrelevanta för skärmtekniken, att bakgrundsbelysningen görs med LED, vilket numera är vanligare än de tidigare kallkatodlysrören, eftersom LED-belysning nu är billigare.

Om man har en skärm med TFT/LCD-teknik kan man med ett polarisationsfilter få den att bli nära nog svart. Du kan se lite effekter av vridning av polarisationsplanet i transparent plast i tråden polarizing technique on a laptop screen - plastic cutlery på Cambridge in Colour.

Reflektionsvinkeln mellan ljuskällan och objektet eller objektet och filtret? Vilka vinklar tar bort mest/minst reflektioner? Vilka andra faktorer påverkar? Vore bra veta hur man gör allt man kan själv för att minska reflektionerna.

Idag med digitalt är det bara att testa o se när jag började analogt för många år sedan och var på Santorini så testade jag polfiltrets effekt o gick runt en byggnad för att se när,hur o hur mycket effekten påverkas utav hur mycket man vred på filtret samt vinkeln till sol o objekt osv. Sedan fick man vänta på framkallningen o studera sina anteckningar o se resultatet. Idag med digitalt har man facit med sig bara att checka av på en gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar