Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig IBM Microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvidsson

Medlem
Det finns ett rykte om att IBM Microdrive är ömtåliga. Är det någon på fotosidan som har erfarenhet av detta?
 
Hej

Jag har 9st, den älsta köpte jag med EOS D30 då den kom ut, inte ett problem fastän dessa varit i Thailand, USA; Kreta, Cypern, Rhodos för att inte tala om otaliga strapatser i sverige.
Men klart de innehåller rörliga delar. HAr dock fått dödsfall på ett vanligt CF kort...

Roine
 
Vissa påstår även att Microdrive drar mer batterier än kort. Stämmer det? Är det någon som har testat både Microdrive och minneskort?

Hur snabbt kan Nikon D1 lagra bilderna till Microdrive? Jag har Sandisc Ultra-kort idag och vill inte ha något som är långsammare iaf.
 
Microdriven är enligt Rob Galbraith långsammare än ultra-korten. Microdriven tar mer ström än ett CF-kort, ja. Den ska ju snurra och ha sig.

Har för mig att ett CF-kort är ca: hälften så känslig mot stötar som ett CF-kort.
 
Hej igen
De drar mer ström, men inget jag har sett som ett problem, läsningen e lite långsammare, gör lite längre uppstartstid på kameran, skrivningen e snabb om.....
Man har vissa kamror, tex Canon, har läst att Nikon kan vara långsam med Microdrive, så har du en sån så bör du testa.

Prisskillnaden idag är ju inte så stor att man bör chansa.

Roine
 
Långsam

Nu har jag testat IBM Microdrive mot Sandisc Ultra.

Jag har tagit två bilder i Nikons råformat och laddat ner dem på IBM Microdrive resp. Sandisc Ultra.

Resultat:
Sandisc Ultra, 11 sekunder / 2 bilder
IBM Microdrive, 20 sekunder / 2 bilder

Hur mycket batteri Microdriven behöver har jag dock inte kunnat testa.
 
Det blev ett Ultrakort till...

Hastigheten är viktig för mig, eftersom jag ofta tar bildserier vid t.ex. porträtt och då fyller bufferten i Nikon D1. Med den kameran är Sandisc Ultra nästan dubbelt så snabbt som Microdrive på att lagra ner bilder i råformat.

Därför köpte jag ett Sandisc Ultra till istället för en Microdrive.

Tack för hjälpen!
 
Hej

Tror du vinner en annan sak också, MD har ju en rärlig disk o i såna situationer så kan man lätt stöta till kameran också, o då kan du ev få felskrivningar om du har otur.

Kul att testerna föll väl ut, dock finns det väl både snabbare o billigare CF än Sandisk

Roine
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.