Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Transparent gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

kamsam

Aktiv medlem
Finns det transparenta gråkort att köpa som man kunde göra en grovinställning på vid reprofoto av negativ och dior?
JO

Jag har aldrig sett något sådant, och det skulle nog vara en synnerligen smal produkt.

Du klarar dig annars bra utan, åtminstone om du har spotmätning, som kan användas på dia eller negativ på samma sätt som när man spotmäter andra motiv. Man tar den ljusaste högdagern och lägger på två hela steg så är man på rätt bollplan.

Finns det transparenta gråkort att köpa som man kunde göra en grovinställning på vid reprofoto av negativ och dior?
JO

Det beror lite på vad du vill ställa in. Vill du ställa in vitbalansen så kan du ju göra det mot den ljuskälla som du har bakom ditt neg/dia i det fall du fotograferar jpg. Själv har jag gjort en korrektion på en rawfil som jag sparat i ACR (använder inte LR utan PS) och kan återanvända för att räta upp det lilla färgstick som mitt ljusbord ger.

Handlar det om exponering så kan du ju göra som Urban föreslår eller gå på histogrammet efter exponeringen och justera tills du ligger rätt. Min erfarenhet efter några tusen avfotograferade äldre dia är att man ska hålla sej en liten bit från högerkanten annars tappar man detaljer i ljusa partier. Äldre dia har sällan (aldrig) rent vita motivdelar.

Vill du av någon anledning ändå använda en gråkil så finns det här:
http://www.photax.se/meny02011/indx11/indx11_ljusmatare.htm
Jag har en sådan som visas en bit ner på sidan, den är till för mörkrumsbruk men borde efter lite experimenterande kunna användas till andra ändamål.

1) Gör en helt svart bild i photoshop eller liknande
2) Sätt opacitet på lagret till 82%
3) Skriv ut på OH-papper

Klart

transparent gråkort

Tack alla för fina tips! Jag skall undersöka, testa och gå vidare.
Till Mikael: Jag tror att nämnda gråkort infotograferat i kanten skulle ge mig ett bättre utgångsläge för att skapa bästa möjliga återgivning.
Jag använder ett ljusbord (Dörr) med garanterad ljustemperatur på ca 5000 K och mäter ljuset med evaluerande mätmetod. Fotograferar med bländarprioritet på f/11 och får då beroende på negats täthet exponeringstider på allt emellan 1/30 - 2s. När jag öppnar dem i raw-hanteraren hamnar jag korrigera åtminstone exponeringen skilt för varje negativ. Det är det skedet jag önskar "automatisera" med hjälp av gråkortet på samma sätt som man går med gråkort i påsikt.
Jag fotograferar av bladfilms- och glasnegativ i storlekar allt från 4,5x6 cm till 18x24 cm vars täthet varierar enormt.

hälsar JO

Vad är det gråkortet skulle göra? Ställa in vitbalansen? Anpassa exponeringen?

De neg/dior du fotograferar av har som du säger olika transparens. De har även olika "ton" i film/glas basen. Ta färgneg. som ex. där hjälper ett gråkort föga. Det enda nyttan du kan ha av ett är ju för att justera färgtemperatur, för ljuslådan, men den vet du ju redan, 5000 k.
För att justera färgtemperatur/sv.-punkt, använd pipetten i kanten av neg:en. Vitpunken blir där de är "svartast" på negativet.

Kamerans ljusmätare funkar alldeles utmärkt, ställ in på 3D matrismätning, fota o RAW så kan du justera i efterhand. använd läge A, blända ner 2-3 steg från full tratt. Allt måste stå stilla använd spegeluppfällning och trådutlösare.
/ Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar