Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera vinst fungerar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

erdeljan

Aktiv medlem
Hej!

Vann en auktion på tradera men vinsten (blixt) fungerar inte (testade med två uppsättning batterier som funkar i andra apparater)

Ringde "säljaren" som sa att han skall återkomma men inget har hänt på flera dagar nu...

Vad skall man göra?

P.S. Det framgick inte i annonsen att blixten var "ur funktion"

Har du betalt så kan du nog tyvärr inte göra ngt alls.
Sen kan man ju alltid vara jobbig. Ringa upp personens jobb och förklara hela ärendet för personalen i växeln och personens föräldrar släkt vänner chef.
I växeln ber man att få tag på personens chef. O så drar man hela historien o förklarar vänligt i slutet att man behöver ett telefonnummer till personen.
Han kommer inte att bli glad men det är ju inte ditt problem. ...

Ringde nu med skyddat nr och han svarade direkt! Hans ord var: Du hörde av dig 13 dagar efter att du hämtade ut paketet - det är kört nu, hur vet jag att du inte har ett likadant och vill skicka tillbaka ditt gamla! JAG FICK SPEL PÅ GUBBEN!!!

Vi fick dotter för snart 3 månader sedan och jag jobbar 12-13 timmar om dagen och när jag kommer hem vill jag inte göra något annat än att vara med henne, nu i dagarna tänkte jag testa den och ta några foton men det gick inte att få igång den fast jag testade med färska batterier också...

Gav negativa omdöme på tradera och skickade mail med både länk och text var man gör i detta fall.

Det enda som stör mig är hans sätt att undvika eftersom han vet vad det handlar om.

Här är objeketet: http://www.tradera.com/item/301999/210820152/nikon-objektiv-sb800

Jag hade nog inte handlat av den säljaren, hade ju många negativa omdömen, och en väldigt konstig annons... tråkigt dock när det blir så där, och en hel del pengar också. tyvärr är det nog bara att ta det som en läropeng, och varit med om liknande innan, nu är man försiktig kan jag säga!

Ringde nu med skyddat nr och han svarade direkt! Hans ord var: Du hörde av dig 13 dagar efter att du hämtade ut paketet - det är kört nu, hur vet jag att du inte har ett likadant och vill skicka tillbaka ditt gamla! JAG FICK SPEL PÅ GUBBEN!!!

Vi fick dotter för snart 3 månader sedan och jag jobbar 12-13 timmar om dagen och när jag kommer hem vill jag inte göra något annat än att vara med henne, nu i dagarna tänkte jag testa den och ta några foton men det gick inte att få igång den fast jag testade med färska batterier också...

Gav negativa omdöme på tradera och skickade mail med både länk och text var man gör i detta fall.

Det enda som stör mig är hans sätt att undvika eftersom han vet vad det handlar om.

Här är objeketet: http://www.tradera.com/item/301999/210820152/nikon-objektiv-sb800
Enkelt det vet han ju eftersom han har ägt det o därmed vet vad blixten har för serienummer.
Så visst ljuger han o du har blivit lurad.
Bor du i närheten kan du få låna en blixt, SB24, inte lika modern dock. 910an kan du få låna över en helg/ett par dagar.

Tack Erik, jag har en sb900 och pengar är verkligen ingen problem - kan köpa precis var jag känner för när jag känner för men det är ju hans inställning jag stör mig mycket på. Jag vill helst att Jörgen (han heter så) inser att han kan faktiskt ha fel.

Jag hade nog inte handlat av den säljaren, hade ju många negativa omdömen, och en väldigt konstig annons... tråkigt dock när det blir så där, och en hel del pengar också. tyvärr är det nog bara att ta det som en läropeng, och varit med om liknande innan, nu är man försiktig kan jag säga!

En säljare med 97% positiva omdömmen och bara två negativa det senaste året hade jag inte tvekat att köpa av.

Och ja, om en köpare hör av sig två veckor efter att han har fått sin vara och påstår att den inte fungerar skulle jag också tycka var skumt.

Det negativa omdömmet var dock på sin plats. Förhoppningsvis är han mån om sitt rykte och tar tillbaka blixten mot ett tillbakadraget omdömme.

Klart du inte ska ge upp, du är ju lurad.

Hans argument om annan blixt bemöter du genom referens till serienumret.

Ring, sms-a, facebooka, var jobbig. Du har ju en slant förlorad och om affären går tillbaka har inte han förlorat något.

Hej, bortsett från trasslet med traderaköpet har jag en fundering på om det möjligen är en Yongnuo-blixt? Jag har nämligen en sån som funkar perfekt, men bara med vissa batterier. Den går fint på alla 1,5V engångs som jag testat, men bara på GP Recyko av mina olika 1,2V uppladdningsbara. Försöker jag med andra batterier så stänger den av sig precis när den startat upp.

Det är en Nikon SB800 och ja, jag testade en uppsättning GP som följde med samt 100% LADDADE eneloop som jag använder till min SB900 men ingen respons, jag trycker in on/off knappen och håller den men inget händer.

Skall testa med 4 st alkaliska så fort jag får tag på sådana...

Det går att slå på en frisk SB800 med så pass dåligt laddade batterier att blixten inte ens orkar ladda upp helt och hållet, åtminstone med laddningsbara. Alkaliska har jag nog aldrig satt i.

Det är en Nikon SB800 och ja, jag testade en uppsättning GP som följde med samt 100% LADDADE eneloop som jag använder till min SB900 men ingen respons, jag trycker in on/off knappen och håller den men inget händer.

Skall testa med 4 st alkaliska så fort jag får tag på sådana...

OK, är det en Nikonblixt så kan du nog bortse från mitt långskott.

Fick nu mail att om jag tar bort den negativa omdöme om returnerar blixten att jag får mina pengar tillbaka! Fortsättning följer... Tack för ert stöd!

Fick nu mail att om jag tar bort den negativa omdöme om returnerar blixten att jag får mina pengar tillbaka! Fortsättning följer... Tack för ert stöd!

Ja, det är (tyvärr) så det brukar gå till. Säljare tycker oftast att deras problem är ur världen så fort de har fått sina pengar och satt paketet på posten. Det brukar krävas en röd plupp i protokollet för att de ska tänka om.

Då kan vi nog utgå ifrån att säljaren är ärlig och inte förstår varför blixten inte fungerar.

Av konversationen med TS att döma verkar knappast säljaren ärlig. Varför svarade han inte i telefon förrän TS ringde från hemligt nummer? Varför anklagade han köparen för att försöka returnera en likadan men trasig blixt?

Det verkar som att han är ärlig men utgick från hans dotters berättelse att den fungerade (Oklart när isf) Annan sak var det där med att inte höra av sig vilket kan hända alla (semester i 4 veckor på Thailand t.ex.) men i detta fallet var det ingen semester utan han trodde att jag ville luras...

Det verkar som att han är ärlig men utgick från hans dotters berättelse att den fungerade (Oklart när isf) Annan sak var det där med att inte höra av sig vilket kan hända alla (semester i 4 veckor på Thailand t.ex.) men i detta fallet var det ingen semester utan han trodde att jag ville luras...

De flesta brukar ta med sig telefonen på semestern, men visst allt är möjligt.

Så det var inte ens hans egen blixt...ok.

Tycker det finns anledning till att vara skeptisk till den där säljaren men jag är glad att du får tillbaka pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar