Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråkiga/platta/gråa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Wreckdiver

Aktiv medlem
Jag blev idag stolt ägare till en liten D70 med 18-70 optiken.
Nedkomsten var väntad och lyckliga "föräldrar" strålar ikapp med den tidiga vårsolen...

Det var det positiva, nu över till negativa...

Har knäppt upp mitt 512mb Ultra-II kort med sisådär 90 bilder, och när jag för över dem till datorn så blir alla bilder "tråkiga".
De är gul/grå-aktiga och ser allmänt "sunkiga" ut...

Om man jämnför samma motiv med bilder som är tagna med min CanonG3:a så är bilderna från den mycket mer "mustiga" och "varma" medans D70:ans ser allmänt lungsjuka ut (gråa/trista).

Jag använder BreezeBrowser till att konvertera G3:ans RAW och D70:ans NEF.

Någon som har en intelligent ide´ om vad jag gör för fel ?

Jag har inte hunnit plöja igenom manualen och bara snabbt haffsat igenom kamerans menyer och val, men hittar inget om detta...

Snälla, hjälp mig ! Känner mig otroligt "lurad" just nu...

Wreckdiver skrev:
Jag använder BreezeBrowser till att konvertera G3:ans RAW och D70:ans NEF.
BreezeBrowser använder en väldigt enkel konvertering av NEF-filen. Testa Nikons programvara för NEF-filerna så ska du se att det blir mer stuns i bilderna (PictureProject eller Capture 4).

Hmm

Grattis till den nya leksaken. En underbart tidsfördriv. Speciellt nu när våren närmar sig och ljuset kommer tillbaka. Grunden till fotograferandet.

Bilderna från din G3 är mer konstlade och programerade för direkt utskrift. Med en kamera som D70:en är tanken att efterarbetet i datorn ska spela in med hjälp av curves tillexempel.

Det finns inställningar på D70 med tanken att bilderna ska lämpa sig för direktutskrift så att man ska kunna skriva ut på en skrivare direkt från kameran. På D70:en kan du ju även höja kontrast och ton med mera för en mer "färdig" bild.
Dessa inställningar hittar du när du kör manuella program såsom P i menyn under kamera ikonen och optimera bild.

///Fredrik

PS

PS. Du kan även lägga in färdiga curves i kameran beroende på hur du vill ha din bild. Dessa kan tankas från nätet. Sök på forumet.....DS...

Tack alla för snabba svar !

Av gammal vana så körde jag BreezeBrowser utan att ha en tanke på att öppna bilden i NikonCapture.

SNACKA OM SKILLNAD !

Det var ju som natt och dag (bokstavligt) !
Aldrig mer BreezeBrowser, länge leve NikonCapture !!

Jag minns att jag också var besviken när jag bytte från digicam till D70. Allt såg underexponerat, kontrastlöst och glåmigt ut i jämförelse. Nu har jag insett att bilderna är mindre "färdiga" från kameran och måste ges åtminstone en liten dos bildbehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar