Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlösa fjärrblixtar SB800 och SB600. Hur??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Hej.
Var om inte här kan man få hjälp...
Jag har införskaffat mig ytterligare en blixt för enklare porträttfotografering. Jag har läst manualen utan och innan men får det inte riktigt att funka. Det finns ju minst tusen inställningar med kryptiska beteckningar. Alltså....
D70:ians inbyggda blixt ska vara "master" och trigga dels SB800 och även SB600. Jag fick SB800 att reagera på triggen men inte SB600. Tacksam för hjälp.

Mvh Micke
 
Båda blixtarna måste vara inställda på ch3 och group A för att triggas av D70 commanderläge. Är även SB600 det, eftersom det bara är den du inte får igång?
 
Hmm.. Commanderläget måste kollas upp. SB800 reagerade iaf av kamerans blixt. Båda SB är inställda på CH3 Group A iaf.
Återkommer med resultat.
Tack iaf.
 
Såvitt jag förstått måste båda blixtarna vara i samma grupp (ch 3) om du kör den inbyggda som master. Det innebär att du inte kan styra dem var för sig med exponering utan de fungerar som en grupp. Om du vill ha full frihet att styra dem var för sig måste du sätta SB-800 på huset (eller med kabel) som master och SB-600 som slav.
 
edsjo skrev:
Om du vill ha full frihet att styra dem var för sig måste du sätta SB-800 på huset (eller med kabel) som master och SB-600 som slav.

Ja, det stämmer. Så man åker väl på att köpa SC-17-kabeln till slut, men jag tycker 1300 kronor är hutlöst för en sladdstump. :)
 
pfish skrev:
Ja, det stämmer. Så man åker väl på att köpa SC-17-kabeln till slut, men jag tycker 1300 kronor är hutlöst för en sladdstump. :)

Jo, visst är det hutlöst med 1300 kr för en liten bit kabel. För egen del har jag dock kabeln sedan lång tid tillbaka, men saknar en SB-800 att komplettera min SB-600 med för att kunna ljussätta riktigt som jag vill...
 
Huvva.... Tacka vet jag en gammal hederlig magnesiumblixt. :D
Jag ska hem och testa era tips. Kommer nog lite frågor om ljussättning/blixtplacering och manuella inställningar (behövs det?) mm. Hör av mig.
 
OBS!!!
..SC-17 är inte kompatibel med dem nya blixtarna SB-800 o 600....Det är TTL kabel SC-28 som krävs till dem.

mvh Björn
 
Nu funkar det iaf. Ställde in Commanderläget rätt. Så nu är alltså båda blixtarna slav till kamerans blixt. Det är väl så det ska funka?
 
abatarphoto skrev:
OBS!!!
..SC-17 är inte kompatibel med dem nya blixtarna SB-800 o 600....Det är TTL kabel SC-28 som krävs till dem.

mvh Björn

Tack för den upplysningen.
Är det bara AF-belysningen som inte funkar, eller vad är det mer?

Vad är skillnaden mellan SC-28 och SC-29 då, kabellängden eller?
 
SC-17 funkar bra även med i-ttl. Skillnaden mellan den och SC-28 är att SC-28 är vinklad åt sidan.

Skillnaden mellan SC-28 och SC-29 är att SC-29 har AF-hjälplampa.
 
Jim Heikkinen skrev: SC-17 funkar bra även med i-ttl. Skillnaden mellan den och SC-28 är att SC-28 är vinklad åt sidan.

OK, nu använder jag Fuji S2Pro då fungerar inte SC-17 TTL kabeln alls när jag använder den till SB 800 = ingen blixt.
Är det skillnad om man har en Nikon kamera med i-TTL funktion och SC-17 kabel i kombination med SB 800?
 
Jag har ingen i-ttl-kamera eller -blixt själv men innan jag köpte min SC-17 kollade jag upp att det skulle funka.

Kolla i den här och den här tråden på photo.net. Där finns flera som använder D70 > SC-17 > SB-800 utan problem. Det finns bara en som haft problem, men det försvann när han rengjorde kontakterna. Däremot är det många som hävdar att det inte fungerar baserat på tredjehandsuppgifter.

Låter märkligt att det inte funkar med din SB-800. Kan det vara något fujispecifikt som kanske gör att blixten inte förstår att kameran saknar såväl i-ttl som d-ttl? För S2 har väl bara gamm-ttl?
 
"Jim Heikkinen skrev"
Kolla i den här och den här tråden på photo.net. Där finns flera som använder D70 > SC-17 > SB-800 utan problem. Det finns bara en som haft problem, men det försvann när han rengjorde kontakterna. Däremot är det många som hävdar att det inte fungerar baserat på tredjehandsuppgifter.
--------------------------------------------- Låter märkligt att det inte funkar med din SB-800. Kan det vara något fujispecifikt som kanske gör att blixten inte förstår att kameran saknar såväl i-ttl som d-ttl? För S2 har väl bara gamm-ttl?
------------------------------------------------

Kan vara Fuji specifikt?, men SB800 fungerar på min S2:a i blixtskon utan problem.
SC-17-kabeln fungerar med min SB28 utan problem.

-Jo, S2 Pro har D-TTL
 
abatarphoto skrev:
-Jo, S2 Pro har D-TTL
Är du verkligen säker på det? När man läser S2-specifikationerna står det inget om d-ttl och när man läser om S3 framstår d-ttl som en nyhet.

jag skulle kunna tänka mig att blixten vägrar avfyras om man har den inställd på d-ttl på en kamera som inte har stöd för det.
 
"Jim Heikkinen skrev"
Är du verkligen säker på det? När man läser S2-specifikationerna står det inget om d-ttl och när man läser om S3 framstår d-ttl som en nyhet.
..................................
jag skulle kunna tänka mig att blixten vägrar avfyras om man har den inställd på d-ttl på en kamera som inte har stöd för det.
..........................................

I min instruktionsbok för S2 på sidan 68 står det
Nikon blixaggregat som kan användas
Med 3D Multisensor-balanserad upplättningsblixt, är SB-28, SB-28DX, SB-27, SB-26 samt SB25.

Jag kör ofta min SB-28 och SB800 i blixtskon med 3D multisensor-balanserad upplättningsblixt med strålande resultat. Varför skulle inte SC-17 TTL kabeln göra det samma med min SB800?


mvh Björn
 
Att man kan använda DX-blixtar behöver inte betyda att kameran kan använda d-ttl. DX-blixtarna har också ett vanligt ttl-läge för kameror för film, eller Fujis digitalare. Jag är hyggligt säker på att Fuji S2 inte har d-ttl.

Varför kabeln ställer till det har jag ingen aning om, men har du provat att ställa in blixten manuellt på ttl (utan d eller i alltså)? Eller observerat huruvida den själv ställer sig i rätt läge (alltså ttl utan d eller i) monterad med respektive utan kabel?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.