Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös SB 800

Produkter
(logga in för att koppla)

kentronny

Avslutat medlemskap
Finns det någon vänlig person som enkelt kan förklara hur jag gör min SB 800 till trådlös fjärrblixt och där kamerans inbyggda blixt är huvudblixt.Har i flera timmar läst manualen, men inte lyckats. Tackar på förhand.

Beror på hur du menar. Vilken kamera har du? Har du en D70 ska du ställa kamerans blixt i "remote commander"-läge. Blixten sätter du sedan i "Slave" och ställer in grupp A kanal 3. Vill du köra blixten som "dum" slav så ställ den i SU-4 läget. Finns f.ö ett otal trådar i forumet om just detta.

Om du har en D70 så ställer du in kameran på "komadoläge" grundinstäållningen är "TTL". Detta gör du under "Blixtläge". Blixten ställer du sedan om till "Remote". Lycka till....

/ Erik

trådlös

Hej igen.
Har nu SB 800 i remote läge, canal 3 och group A. I kameran står blixtläge i TTL, men här kommer jag inte åt att ändra någon inställning (hoppar över den raden när jag kommer dit).

Ändå vill inte SB: blixtra?

Re: trådlös

kentronny skrev:
Hej igen.
Har nu SB 800 i remote läge, canal 3 och group A. I kameran står blixtläge i TTL, men här kommer jag inte åt att ändra någon inställning (hoppar över den raden när jag kommer dit).

Ändå vill inte SB: blixtra?

Ställ funktion 19 i kameranmenyn till "Kommandoläge". Kommer du inte åt det valet alls så får du knäppa på "Detaljerad" i inställningen för CSM.menyn under kameraikonen (den längst ned till vänster).

Re: trådlös

kentronny skrev:

I kameran står blixtläge i TTL, men här kommer jag inte åt att ändra någon inställning (hoppar över den raden när jag kommer dit).

Du måste ha lägesväljaren i M,A,S eller P.
Men de har du kanske kommit på vid de här laget..?
YoursTruly
./h@nsN.

kentronny skrev:
SB 800 till trådlös fjärrblixt och där kamerans inbyggda blixt är huvudblixt.
Kom å tänka på detta oxå: Vid 'kommandoläge' i kameran blir den inbyggda blixten bara en utlösare av fjärrblixt-en/-arna och ger inget - eller, rätta mig om jag har fel - knappast någon upplysning av motivet...

YoursTruly
./h@nsN.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar