Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös foto med canons 430 och 580ex

Produkter
(logga in för att koppla)

marjut

Aktiv medlem
Jag blir tokig! Får aldrig till det riktigt bra med mina blixtar. Jag har prövat med blixtkompensation od. men bilderna blir aldrig riktigt bra. Bla så väljer kameran att ha lång slutartid förmodligen för att kompensera för bakgrunden, men då upplever jag att det inte blir så skarpt som jag vill ha det.
Dessutom så får jag inte den ultimata exponeringen. Vill lära mig så mycket jag kan om blixtarna. Var tusan hittar jag sådan info? Instruktionsboken är inte tillräckligt utförlig tycker jag. Snälla, vet någon någon bra sajt eller kurs att gå?

Du behöver nog vara lite utförligare inna någon kan hjälpa. Vad använder du för att styra bllixtarna trådlöst? Ofta missar man automatiken med trådlös styrning, men det finns undantag.

Du behöver nog vara lite utförligare inna någon kan hjälpa. Vad använder du för att styra bllixtarna trådlöst? Ofta missar man automatiken med trådlös styrning, men det finns undantag.

Jag använder 580 på kameran för att styra 430:n. Har ställt in blixten på ETTL och då tycker man att det borde fungera. Nu tex så fotade jag med ratten inställd på Av bl 5,6. Då valde kameran en slutartid på 3"2 och bilden blev överexponerad och suddig. Jag hade ställt in blixtförhållandet på1:1.
Väljer jag Tv istället och en slutartid på 1/125 sek, så blinkar 2,8 och kameran ändrar självmant tiden till 1"3. Vad gör jag för fel?

Jag blir tokig! Får aldrig till det riktigt bra med mina blixtar. Jag har prövat med blixtkompensation od. men bilderna blir aldrig riktigt bra. Bla så väljer kameran att ha lång slutartid förmodligen för att kompensera för bakgrunden, men då upplever jag att det inte blir så skarpt som jag vill ha det.
Dessutom så får jag inte den ultimata exponeringen. Vill lära mig så mycket jag kan om blixtarna. Var tusan hittar jag sådan info? Instruktionsboken är inte tillräckligt utförlig tycker jag. Snälla, vet någon någon bra sajt eller kurs att gå?

Jag använder samma kombination, bäst resultat får du om du ställer blixtarna
så du kan styra viken blixt som ska slå mest, multiblixtfunktion. För bäst resultat sätter 430:n på M

Sen huvudblixt slår mest när displayen visar X.1 minst 1.X

Att bilden blir suddig beror nog på att det blir rörelseoskärpa av den långa slutartiden. Testa att köra med kameran i manuellt läge för att få mer kontroll över exponeringen.

Tack Christian! Ska in och lusläsa och se om det finns hjälp där också att hämta,
Ahaa! Nu läste jag och hittade att kameran och blixten koncentrerar sig på olika saker, så även om man har Av/Tv eller P . När kameran är inställd på AV/Tv så fokuserar systemet sig på att bakgrunden blir rätt exponerad. Problemet uppstår när det är mörka förhållanden. Då blir slutartiden lång vilket kan kräva stativ. Men väljer man istället att fota på p så koncentrerar systemet sig på att endast få förgrunden/motivet rätt exponerat med följd att bakgrunden blir mörk. Men jag ser hellre att det blir så eftersom att jag oftast fotar utan stativ. Samtidigt så blir jag lite låst då kameran väljer slutartid och bländare för mig, om jag fattat det hela rätt.
Då är kruxet att ställa in alltihop så att jag kan få lite nyanserat ljus med 580 och 430 i kombination. Frågan är också om allt ska ställas in manuellt på kameran och blixten på ETTL? Vilket ratioförhållande om jag vill ha sidoljus men ändå fylla ut ljuset så att skuggorna inte blir så skarpa.
Får läsa vidare...eller så kanske någon vet därute?

Jag använder samma kombination, bäst resultat får du om du ställer blixtarna
så du kan styra viken blixt som ska slå mest, multiblixtfunktion. För bäst resultat sätter 430:n på M

Sen huvudblixt slår mest när displayen visar X.1 minst 1.X

Ok jag återkommer när jag prövat! Undrar bara om jag ska ange något hos 430:n när den står på M. Ska jag ställa den på någon form av blixtkompensation eller så? I vilket läge har du kameran? M eller P eller vad?
Jag prövar och återkommer.

Kör på manuellt som redan sagts, 1/200s och bländare 5.6 eller däromkring borde vara en bra start. Med en så kort slutartid får du inte in något bakgrundsljus och kan fokusera på att få blixtarna rätt. Kom ihåg att förutom blixtljusets styrka så är ändring av avståndet mellan blixten och objektet ett viktigt sätt att påverka ljuset.

Här är en annan bra sida att läsa om Canons blixtar och om att jobba med mer än en blixt, http://super.nova.org/DPR/Canon/

Ok jag återkommer när jag prövat! Undrar bara om jag ska ange något hos 430:n när den står på M. Ska jag ställa den på någon form av blixtkompensation eller så? I vilket läge har du kameran? M eller P eller vad?
Jag prövar och återkommer.
Jag använder uteslutande M, fast vill du få ett "riktmärke" så kan du välja P för att se vad kameran väljer för inställningar, sen ta dessa och börja med i M.

Ställ in 430:ans blixt.komp. värdet på 0 till att börja med. sen M sen slave
( det här vet du ju fast jag skriver det ändå)

På din 580: ETTL master klicka (zoom knappen) tills du får upp RATIO A:B i fönstret.

Nu ska det stå ETTL/ Ch MASTER RATIO A:B (och en symbol föreställande blixt och en liten pil och strålar som visar att blixt sänder och slår)
under det har du ett längsgåend streck med värden:
8:1 4:1 2:1 1:1 1:2 1:4 1:8

värdena betyder i vilket förhållande till varandra blixtarna slår, som jag skrev tidigare

1:1 = lika mycket, samma styrka

1:2 = 430:n slår ett steg* mindre än 580:n

2:1 = 580:n slår ett steg* mindre än 430:n

* Motsvarar ett steg blixtexponeringskompensation.

nästa steg är att laborera med ratio och lite beroende på vad du ska fotografera,
men börja med ISO 100 1/125 f8 så har du både bra bländare och slutare att utgå ifrån

mvh Kristian

Kör på manuellt som redan sagts, 1/200s och bländare 5.6 eller däromkring borde vara en bra start. Med en så kort slutartid får du inte in något bakgrundsljus och kan fokusera på att få blixtarna rätt. Kom ihåg att förutom blixtljusets styrka så är ändring av avståndet mellan blixten och objektet ett viktigt sätt att påverka ljuset.

Här är en annan bra sida att läsa om Canons blixtar och om att jobba med mer än en blixt, http://super.nova.org/DPR/Canon/

Tack Joakim! Ska in och lusläsa!

Jag använder uteslutande M, fast vill du få ett "riktmärke" så kan du välja P för att se vad kameran väljer för inställningar, sen ta dessa och börja med i M.

Ställ in 430:ans blixt.komp. värdet på 0 till att börja med. sen M sen slave
( det här vet du ju fast jag skriver det ändå)

På din 580: ETTL master klicka (zoom knappen) tills du får upp RATIO A:B i fönstret.

Nu ska det stå ETTL/ Ch MASTER RATIO A:B (och en symbol föreställande blixt och en liten pil och strålar som visar att blixt sänder och slår)
under det har du ett längsgåend streck med värden:
8:1 4:1 2:1 1:1 1:2 1:4 1:8

värdena betyder i vilket förhållande till varandra blixtarna slår, som jag skrev tidigare

1:1 = lika mycket, samma styrka

1:2 = 430:n slår ett steg* mindre än 580:n

2:1 = 580:n slår ett steg* mindre än 430:n

* Motsvarar ett steg blixtexponeringskompensation.

nästa steg är att laborera med ratio och lite beroende på vad du ska fotografera,
men börja med ISO 100 1/125 f8 så har du både bra bländare och slutare att utgå ifrån

mvh Kristian
Tack Kristian! Jaha, så du kör 430:an manuellt? ska pröva båda varianterna och se hur det blir.

Du behöver inte ställa din 430 på M. Det spelar ingen roll hur du ställer den, för dess driftsätt styrs ändå av masterblixten.
Faran med den felaktiga instruktionen du fick av Kristian ovan är att man kan tvinga över slavblixtarna i ett självständigt manuellt läge, genom att hålla MODE-knappen intryckt i två sekunder. Gör du det "fastnar" de i manuellt läge, och då kan du vrida hur mycket du vill på förhållandet A:B, utan att något händer.

Det finns två anledningar att tvinga över en blixt i manuellt läge:
  1. Du vill köra andra blixtar i E-TTL, men någon/några i manuellt läge.
  2. Du har fler blixtar än det finns blixtgrupper (tre), men vill ända ha olika inställningar på blixtarna.
Detta är dock inget du behöver bekymra dig om till att börja med.

Att kameran själv ändrar slutartiden när du använder Tv beror på att du har Safety Shift inkopplat. Men det spelar inte heller någon roll. Det är M du ska använda på kameran.

Slutligen är det alltså inte så att inställningen 1:1 betyder att blixtarna i grupp A lyser lika starkt som blixtarna i grupp B. Det betyder att varje grupp belyser motivet lika starkt, men är det längre mellan A och motiv än mellan B och motiv, så lyser blixtarna i grupp A starkare, för att åstadkomma samma sak. Detta sköter E-TTL. Kör du blixtarna i manuellt läge får du sköta det själv.

Du behöver inte ställa din 430 på M. Det spelar ingen roll hur du ställer den, för dess driftsätt styrs ändå av masterblixten.
Faran med den felaktiga instruktionen du fick av Kristian ovan är att man kan tvinga över slavblixtarna i ett självständigt manuellt läge, genom att hålla MODE-knappen intryckt i två sekunder. Gör du det "fastnar" de i manuellt läge, och då kan du vrida hur mycket du vill på förhållandet A:B, utan att något händer.

Det finns två anledningar att tvinga över en blixt i manuellt läge:
  1. Du vill köra andra blixtar i E-TTL, men någon/några i manuellt läge.
  2. Du har fler blixtar än det finns blixtgrupper (tre), men vill ända ha olika inställningar på blixtarna.
Detta är dock inget du behöver bekymra dig om till att börja med.

Att kameran själv ändrar slutartiden när du använder Tv beror på att du har Safety Shift inkopplat. Men det spelar inte heller någon roll. Det är M du ska använda på kameran.

Slutligen är det alltså inte så att inställningen 1:1 betyder att blixtarna i grupp A lyser lika starkt som blixtarna i grupp B. Det betyder att varje grupp belyser motivet lika starkt, men är det längre mellan A och motiv än mellan B och motiv, så lyser blixtarna i grupp A starkare, för att åstadkomma samma sak. Detta sköter E-TTL. Kör du blixtarna i manuellt läge får du sköta det själv.
Menar du att det blir samma resultat oavsett om jag kör m eller Ettl på 430:n?
Var ändrar man safetyshift?
Vad jag nu förstått så är det ultimata att köra blixtarna på ETTL och kameran manuellt. Då är frågan vilket som är bästa sätt att justera ljusmängden på de separata blixtarna? Ratio, blixtkompensation eller blixtens avstånd?

Menar du att det blir samma resultat oavsett om jag kör m eller Ettl på 430:n?
Var ändrar man safetyshift?
Vad jag nu förstått så är det ultimata att köra blixtarna på ETTL och kameran manuellt. Då är frågan vilket som är bästa sätt att justera ljusmängden på de separata blixtarna? Ratio, blixtkompensation eller blixtens avstånd?

Här kommer nu en bild på mina "felaktiga inställningar". så kan du ju själv se hur fel jag har:

Nu ligger 430 till höger och jag fotar med kameran stående, men du ser på skuggorna i golvet att det faktiskt händer nåt jag jag vrider på ratten.
Så det kanske inte var fel trots allt avgör själv och framför allt prova själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar