Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

torr-montering

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Finns det någon här som torr-monterar sina kopior? Var ifrån skaffar ni adhesiv? Jag vet att photax har torr-adhesiv på rulle, men jag skulle hellst vilja köpa i färdiga ark. Tips på bra inköpställe mottages tacksamt.

PS: Är torr-montering med värme bästa metoden, eller finns det andra metoder att på ett snyggt sätt montera sina kopior i ram.

Torrmontering

Jag fotograferar analogt med Hasselblad 203 FE. Använder uteslutande ILFORD film. Kopierar i eget mörkrum bland annat på ILFORD GALERIE enligt Ansel Adams "The Print". Sköljer i arkivskölj och lufttorkar på galler. Torrmonterar sedan på syrafri kartong (passepartout-kartong). Har en SEAL-press för detta. Jag har köpt adhesive på rulle från Photax och jag tycker att det fungerar bra. Jag har en äldre kartong adhesive i ark som jag också använder men vet inte var detta finns att köpa idag. Tror att det är rulle som gäller idag. Jag har köpt en proffessionell passepartoutskärare och en ramklipp från en nedlagd ramverkstad och kan på så sätt göra bilden från ax till limpa så att säga. Återkom gärna om jag kan bidra på något sätt i det analoga arbetet.
Bästa hälsningar
Ingemar Carlström
Torsö i Vänern

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar