Annons

Torkning Av Fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

I första hand ska fiberpapper lufttorkas för hållbarhetens skull. Man lägger då papperet med bildytan nedåt på torkställningens nät. Papperet får då sin "naturliga" yta, som kan vara blank eller matt.

För mera info om arkivbeständighet, läs mitt inlägg på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=810

Om du enbart är ute efter att påverka ytan under torkningen, ska du använda en torkpress avsedd för fiberpapper.

För blank yta vänder du bildytan mot glansplåten - som MÅSTE vara HELT repfri - vartenda litet märke på plåten överförs till bildytan!

För matt yta vänder du bildytan mot tyget/duken - som MÅSTE vara ren och fri från fixrester, annars finns risk att din bild får fixfläckar som framträder efter en tid. Ser duken mindre fräsch ut, kan du lägga en ren bomullshandduk emellan.

Se till att välja papper utifrån vad du vill ha för resultat. Ett helt matt papper har inte en sån beläggning som kan ge en blank yta, hur mycket du än använder pressen, och en lite glansig yta blir inte helt matt även om den tryckts mot torkduken - den får i stället mera sin naturligt glansiga yta, ofta med lite struktur.

Hmm.. så har vi mina primitiva metoder. Jag hänger upp de få fiberkopior jag gör med två klänypor på tvättlinan i tvättstugan. Sen stryker jag med ett gammalt strykjärn på baksidan och låter den ligga några dagar i mamsens Stora Pastaboken.
Fiber använder jag bara till extrema förstoringar, kontaktkartor och då jag vill ha en sladderkopia att slänga med och reflektera över. Hatar att behöva sjölja i en timme. Fixar i en minut och sköljer lika länge. Gissa hur vackert ressultatet blir... ;)

Numera är min barytpappersanvändning ett minne blott, men jag vill minnas att torkningen var ett stort bekymmer oavsett om det gällde blank yta eller matt eller kristall eller vad det nu fanns.
Med tiden lärde jag mig följande när det gällde blank yta:
* papperet skulle badas snabbt i T-sprit innan det las på glansplåten
* glansplåten måste göras ren med diskmedel, ljummet vatten och mjuk svamp mellan varje torkning om den blanka ytan skulle bli perfekt
* torkpressens temperatur skulle hållas låg. Det gällde att ha tålamod.
Kartongtjockt matt papper som lufttorkades rullade bångstyrigt ihop sig och det var först när fotoklubben skaffade en monteringspress för adhesiv som det blev riktigt roligt att presentera sina bilder. Med den kunde man elegant montera de buckligaste papper. Det var nästan som ett trolleri!
Ett sätt att få bort "bockhornsstyvheten" var att bada papperet i glycerol. Det fick då en gummiartad, sladdrig konsistens som heller inte var så rolig.
Jag inbillar mig än idag att barytpapperen hade bättre valörer och svärta men kanske är det så att allt det arbete man ägnade varje papper gjorde att det kändes extra värdefullt och högkvalitativt?

Ragnar är inne på rätt väg!

Kartong tjockt fiberpapper är lättast att arbeta med.

Pressa ut vattnet med en bred gummi-vals på den lösa glans-plåten! Torka på en sk dubbelsidig EL-tork.

Min favorit är blankt fiberpapper som torkas med bild-ytan mot tyget, kopian fassnar lite lätt mot tyget men kan dras loss med lätt hand när kopian är torr.Ytan blir halv-blank vilket passar till de flesta bilder.

Monteringspress ger plana montage rekomenderas starkt!

Sedan jag började med fiberpapper har jag alltid värmepressat. Det var drygt 20 år sen och det ska jag fortsätta med (efter ett fotografiskt uppehåll på 7år). Min favorit är densamma som Robert nämner - blanka papper som torkas med bilden mot duken. Ytan blir ur mina ögon mycket bra och trevlig att betrakta för de allra flesta motiv. Att värmepressa papper är hur enkelt som helst och du får samma resultat varje gång - garanterat. Och du slipper sprida ut, hänga, gömma bilderna under en massa, inemellan och vart som helst i väntan på torra och slutligen plana fina kopior. Jag är väl lite för otålig för sådanna procedurer. Det är en smaksak och ett fritt val.

Har aldrig använt blankplåt för blanka kopior, men det är bara för att jag inte är så förtjust i glasblanka ytor. Alltså inget att säga om detta. Inte mer än att man måste vårda plåtarna mycket ömt. Likssom de blanka bilderna mer varsamt.

Rekomenderar varmt kartongtjockt papper. Det är helt enkelt underbart. Det är inte bara lättare att jobba med. Det förmedlar en markant förhöjd känsla av "mums" - det är Känsla med stort K i Kartongtjockt papper. Hoppas du fattar vad jag menar.

Arkivbeständighet. Tja, vad jag säga om detta kontra värmepressad torkning. Efterssom jag inte vet något om den bestående tidsskillnaden mellan lufttorkat och värmepressat, så ska jag väl inte yttra mig, egentligen. Men som amatör ser jag inte detta som något överhängande bekymmer eller anledning att inte värmepressa när det gäller kopiehantering i allmänhet. Om jag finner någon bild extra värdefull kanske jag ägnar tiden åt den i så fall och fortsätter som vanligt och värmepressar dom andra, lagom värdefulla. Eller så gör jag en ny, ännu bättre kopia senare.

Så!

ett simpelt sätt

Har du ingen glansplåtsmackapär eller liknande så är följande ett bra sätt som ger mycket bra resultat. (använd helst kartongtjockt papper)

1. lägg den nysköljda kopian på en ren tjock glasskiva eller liknande.

2 pressa ut så mycket vatten som möjligt med en ren gummiskrapa

3. lufttorka kopian (går bra att bara lägga dem på några gamla tidningar) tills de är halvtorra.
(någon halvtimme)

4. Lägg kopiorna mellan några gamla kaserade kopior av kartongtjockt fabrikat.

5. lägg i press och lufta någon gång under torktiden. (efter ett dygn har du helt plana kopior med vacker yta)

Lycka till
:cool: :cool:

Tack för tipset. De vanligaste torkpressarna med tyg och glansplåtar tycker jag inte om, det bästa jag har sett är en riktigt tung värmepress som man presar med många kilos tryck men tyvärr omöjliga att få tag på. skall pröva ditt tips

Eftersom jag börjat kört med Ilfords varmtonspapper, måste man ju se torkproblemet i vitögat. Har en bra metod:

1. Torka bilden med hårtorken (eller låt den hänga).

2. Lägg den på något tyg eller liknande som är plant.

3. Fukta baksidan med en svamp.

4. Stryk med strykjärn på en och en halv prick.

Blir garanterat plant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar