Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Torka utan torkpress..

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Har ärvt något tusental gamla svartvita familjefoton efter min far (hemkopierade). Tyvärr har en del krullat ihop sig så svårt att jag inte ens kan se om bilden är värd att bevara, utan att bryta sönder emulsionen. Såvitt jag förstår är lösningen att lägga dem i blöt och torka om dem. Men hur gör jag, utan torkpress? Har inte jobbat i mörkrum sen 1980..

Rent vatten, eller någon tillsats? Vad kan jag lägga runt bilden under torkning i press, som inte emulsionsskiktet fastnar i? Någon som minns hur man gjorde på den gamla "goda" tiden?
Mvh
Lennart Elg

Har ärvt något tusental gamla svartvita familjefoton efter min far (hemkopierade). Tyvärr har en del krullat ihop sig så svårt att jag inte ens kan se om bilden är värd att bevara, utan att bryta sönder emulsionen. Såvitt jag förstår är lösningen att lägga dem i blöt och torka om dem. Men hur gör jag, utan torkpress? Har inte jobbat i mörkrum sen 1980..

Rent vatten, eller någon tillsats? Vad kan jag lägga runt bilden under torkning i press, som inte emulsionsskiktet fastnar i? Någon som minns hur man gjorde på den gamla "goda" tiden?
Mvh
Lennart Elg

Hej Lennart,
jag tycker att du redan svarat på din fråga. Jag har inte direkt stött på detta problem, men det borde gå att mjuka upp bilderna i +20 gradigt vatten . Jag tror inte att du behöver använda torkpress även om dessa bilder inte är av RC papper.Så det blir säker att testa.
Hoppas att du har filmorginalen om det inte skulle lyckas.
Säkert någon annan som stött på detta problemsom har en bättre svar, det brukar det bli.

Jag har Kodak's läskpapper men jag är inte säkert på om det kallas så på svenska . De hade det när upptäcktes att vid värme spricker emulsionen på pappret. Så man föreslog att bilder som ska tillverkas till arkiverings standard ANSI/ISO skulle torkas med läskpapper under press. Det går troligen att köpa i pappershandel i mindre format fortfarande.

Arbetsmomentet är den förljande: blöta bilderna i vatten sen låt den rinna av och halvtorka. Sedan en bild en papper och fortsätter tills du har alla bilder under pappret. Lägg nåt tungt över det och senare gör du om det med några timmars mellanrum tre fyra gånger under den första dagen. Läskpappret kan du torka så att den återanvänds.
Det gör du om tills bilderna är helt torra.
Bilderna blir inte helt släta men raka och det beror på vilken fotopapper man har (fabrikat). Metoden kan inte användas med RC.

Du köra en genväg också om bilderna är mindre än strykjärnet du har hemma : två syrefria en tjock under och en tunnare papper överst. Ställ in apparaten på cirka 80 grader (Bomull, Linnen?) och lägg den på, papprets baksida ska vara mot strykjärnet. Det är den närmaste du kan komma till en värmepress. Om bilderna är större då rör du järnet konstant men det kan du bara göra när bilderna är helt torra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar