Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Top Model Sverige...

Produkter
(logga in för att koppla)

BeJi

Aktiv medlem
Dom tre fotografer som har vart med har alla haft moaré kameror (HD1) som man kan kalla den när man lider av vanlig svensk avundsjuka ;). Måste säga att den senaste fotografen som tog spindelbilderna inte var ett dugg imponerande, inte heller den första. Konstigt att dom inte har högre klass på fotograferna!? Men det kanske bara är lite uppvärmning nu i början, vad vet jag.
Vad tycker ni om Top Model hittills?

MVH/
J

j3n5 skrev:
Vad menar du med högre klass om man får fråga?

Jag menar att bilderna inte imponerar nått speciellt på mig, dock så tyckte jag om bilderna (med paris i bakgrunden) från fotografen i det andra avsnittet väldigt mycket. Bilderna från studio fotograferingen i det senaste avsnittet tyckte jag var bleka, färglösa och tråkiga.

Jag fick känslan av att han valt att skala bort allt då meningen med sessionen var att se hur flera olika modeller klarade av en oväntad situation. Jag tror att bakgrunden var vald för att man skulle slippa ta intryck av en massa kringfaktorer. Fokus var ju modellen och spindeln. En kliché, men enkel och utslagsgivande för detta ändamål..

j3n5 skrev:
Jag fick känslan av att han valt att skala bort allt då meningen med sessionen var att se hur flera olika modeller klarade av en oväntad situation. Jag tror att bakgrunden var vald för att man skulle slippa ta intryck av en massa kringfaktorer. Fokus var ju modellen och spindeln. En kliché, men enkel och utslagsgivande för detta ändamål..

Ja det är sant. Tyckte att han kunde ha snyggat till dom lite mer i efterhand bara. Det var för lite kontrast och för mycket intensitet,vilket gjorde dom platta och tråkiga enligt min mening.

BeJi skrev:
Bilderna från studio fotograferingen i det senaste avsnittet tyckte jag var bleka, färglösa och tråkiga.

Hur bedömmer du det på TV? Än om din TV är fin & rätt inställd så är ju inte mediat det rätta att bedömma det du säger ang. blekhet & färglöshet?

Ungefär som att man skulle bedömma gråtoner i ett TV-program om Ansel Adams...

Har själv inte sett programmet, vare sig det ni pratar om eller det om A.A. som kanske inte ens existerar?.

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Hur bedömmer du det på TV? Än om din TV är fin & rätt inställd så är ju inte mediat det rätta att bedömma det du säger ang. blekhet & färglöshet?

Har själv inte sett programmet.

//Larsa

Sant att att Tv´n inte är att lita på, en riktigt opålitlig rackare. Men jag anser ändå att jag kunde bedömma detta trots en rejäl felmarginal.

Förväntar ni er att se bilder som är färdiga för tryck i C,politan? Nej, i programmet antar jag att intentionen är att visa till processen som modellerna går igenom. Inte att visa fotografernas efterbehandlade alster.

Många av de bilderna som vi ser utsnitt av i tv,rutan är helt säkert bra bilder att sedan jobba vidare med i efterbehandling.

INgen modell kräver ingen efterbehandling innan den går i tryck. Alla bilder behandlas meget.
Det kan ju inte vara så att vi förväntar att få se processbilderna som färdiga bilder.

Men ibland blinkar det ju till, då vi får se riktigt fina bilder. Men dessa hör ju till fåtalet.

Mvh Niclas,

BeJi skrev:
Dom tre fotografer som har vart med har alla haft moaré kameror (HD1) som man kan kalla den när man lider av vanlig svensk avundsjuka ;).......
MVH/
J

I eftertexten står det "Thanks to Hasselblad"....vilket innebär att de sponsrar med kameror

Re: Re: Top Model Sverige...

ThomasC skrev:
I eftertexten står det "Thanks to Hasselblad"....vilket innebär att de sponsrar med kameror

Har fortfarande inte sett programmet i fråga men det kan väl inte vara så oseriöst så att man tvingat modefotografer att använda Hasselblad?

Ingen seriös fotograf ställer väl upp med en utrustning han inte är van?

Antar att fotograferna använder H-blad i normala fall. Om inte annat så är väl detta program bara ett i raden av all skit som sköljer över oss...

//Larsa

Niclasfoto skrev:
Förväntar ni er att se bilder som är färdiga för tryck i C,politan? Nej, i programmet antar jag att intentionen är att visa till processen som modellerna går igenom. Inte att visa fotografernas efterbehandlade alster.

Många av de bilderna som vi ser utsnitt av i tv,rutan är helt säkert bra bilder att sedan jobba vidare med i efterbehandling.

INgen modell kräver ingen efterbehandling innan den går i tryck. Alla bilder behandlas meget.
Det kan ju inte vara så att vi förväntar att få se processbilderna som färdiga bilder.

Men ibland blinkar det ju till, då vi får se riktigt fina bilder. Men dessa hör ju till fåtalet.

Mvh Niclas,

I amerikanska top model är alla bilder färdiga för tryck de visar upp. Otrolig kvalitets skillnad.

Re: Re: Top Model Sverige...

ThomasC skrev:

Jag tror också att det är möjligt att dom får HD1:a för jobbet.

LARSA: Tror inte killarna har något problem med att prova en ny kamera. Skulle verkligen inte kalla en fotograf som inte använder sin ordinarie utrustning för oseriös. En kamera är bara ett av alla verktygen, det är ju fotografen i sig som gör jobbet, inte kameran.

BeJi skrev:
Exakt! Det är ju det man jämför med, och då är det en rejäl kvalité skillnad tycker jag med.

Enig! Helt klart så gör man det!

När det gäller kameran så är jag av den uppfattnignen att visst är den av stor betydelse! Har själv sett en Hassebladfotograf på ett uppvisningsuppdrag infrö studenterna hantera en Mamiya 6x7.. Ingen rolig syn, snacka om att bli hämmad. Inte att hon inte kunde hantera filmmagasinet eller så utan det som förstörde var helt enkelt att en viss del av hennes konstnäliga och kreativa fokus gick till kameran, dÅ VAR det kört!
Så visst är det viktigt att man är ett med verktyget!

Den som snider i trä måste ha siiina egna verktyg. Knivar kan se lika ut men jobba helt olika!

Om de får HD1 för jobbet blir bara rena spekulationer.

Det jag förundras över är ju om de tror att vi inte är kritiska när vi ser bilderna som visas? Vi lever ju i en tid där även icke fotografer vet hur sådana bilder normalt ser ut färdiga..

Mvh Niclas,

Re: Re: Re: Top Model Sverige...

BeJi skrev:
Jag tror också att det är möjligt att dom får HD1:a för jobbet.

LARSA: Tror inte killarna har något problem med att prova en ny kamera. Skulle verkligen inte kalla en fotograf som inte använder sin ordinarie utrustning för oseriös. En kamera är bara ett av alla verktygen, det är ju fotografen i sig som gör jobbet, inte kameran.

Jag vet inte jag men av de fotografer jag träffat så vet jag ingen som skulle slänga sig på ett jobb med, en för dom, oprövad utrustning där allt inte sitter i ryggmärgen...

Men om man får tillräckligt betalt så kanske ;-)

//Larsa

Re: Re: Re: Re: Top Model Sverige...

Janne H skrev:
Bilder gör man med ljus, inte kamera.
Kameran är bara ett ¨optiskt upptagnings instrument¨

;-)

EXAKT! ;)

Tror heller inte att dom får sin HD1:a 1 minut inna´n dom ska fotografera i sånt fall, utan den har dom nog fått några dagar tidigare så att dom kan lära känna hur det optiska upptagnings instrumentet suger i sig ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar