Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tonomfång/kontrastomfång negativ film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Tjipp!

En tråd som säkert varit upp e tidigare, men hittar inget när jag söker =(

Vilket tonomfång har sv/färg neg resp dia-positiv film?`

Har hört om ca 10-12 steg, eller är detta helt fel? Hoppas på svar snarast.

/Tobbe
 
...dia har 5 stegs omfång

Jag kan bara svara för diafilm. Den har ett exponeringsomfång på 5 steg. Om s/v neg. film har samma som färgneg. film så bör omfånget ligga på runt 7 steg, men där är jag osäker. Någon annan vet säkert detta bättre.
 
Enligt traditionell zonsystemterminologi pratar man om 11 steg från helt vitt till helt svart med svartvit film, varav 7 med tillfredställande teckning. Men modernare filmer har större tolerans för överexponering än så. Sen gäller det ju förstås att få det på papper också.
 
...men som sagt jag vidhåller fortfarande att tonomfånget är 5 steg för dia, iallfall om man vi ha en bild som håller både i de ljusa delarna och de mörka. Det måste väl vara målet?
 
Japp, mitt inlägg handlade naturligtvis enkom om svartvit negativ film.
 
Dia är lätt att kolla.
Släpa ut en svart och en vit frottéhandduk på gatan.
Lägg dem platt mot marken, släta ut skrynklor.

Mät först mot den svarta och sedan mot den vita och notera skillnaden i exponering. Bör vara 4-5 steg mellan dem. Försök hitta handdukar med 5 stegs skillnad.

Fotografera av dem med några olika inställningar, ett utgångsvärde kan vara att mäta mot den grå asfalten.

Efter framkallning, ser du detaljer i båda handdukarna?

Gör även detta test, mät mot den vita handduken och fotografera av bara den vita.
Ta första bilden efter det värde kameran ger, då får du en grå handduk med tydliga detaljer.
Tte fler exponeringar och öka en tredjedels steg tills du överexponerat tre steg.
Efter framkallning, vilken ruta ger vit handduk med synbara detaljer?
Om det är två och en tredjedels steg då vet du var gränsen går i vita bilddelar.
Gör samma sak med svarta handduken men minska exponeringen istället.

Nu vet du vad filmen har för omfång när det gäller att återge detaljer.
 
Med normal filmframkallning klarar svart-vit film ca 7-8 steg. Men du kan komprimera och expandera filmkänsligheten mha över resp. underexponering och kompenserande framkallning. Det finns tex en 3-dels framkallare som ger dig 18 steg på vanlig svart-vit film. Jag har prövat och det är imponerande.
 
Med normal filmframkallning klarar svart-vit film ca 7-8 steg
Hur har du kommit fram till det? Jag sitter med en remsa T-Max framför mig just nu med 11 exponeringar på en betongvägg varav åtminstone 10 går att kopiera från med teckning.
 
Jim: Ursäkta att jag inte gick tillbaka till tråden föränn nu. Jag har inte testat mig till det utan läst det i flera böcker. I praktiken tycker jag också det stämmer. Hur gjorde du dina exponeringar? Någon gång snart ska jag också försöka empiriskt studera att det faktiskt stämmer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.