Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Toning - transparens

Produkter
(logga in för att koppla)

Aash

Ny medlem
Hej, jag har ett litet problem i Photoshop CS.
Som ni ser på bilden så går den rosa färgen mer mot vitt ju närmare kanten man kommer. Mitt problem är att jag skulle vilja att bilden blev mer och mer transparent istället för vit. Finns det något lämpligt sätt att fixa detta?
Tacksam för hjälp.
 

Bilagor

  • ruta.jpg
    ruta.jpg
    3.7 KB · Visningar: 319
Japp, välj toning mot transparent istället för toning mot vitt. Andra rutan i toningsverktygets egenskaper. Håller du muspekaren stilla, så dyker hjälptexten fram.
 
Om det är så att du vill att toningen i slutbilden ska vara mot transparent så kan du inte göra den i ett bakgrundslager, då bakgrundslager inte stödjer transparens. Dubbelklicka då bara på bakgrundslagret för att göra om det till ett vanligt lager.

Tryck sedan ctrl+a för att markera hela bilden, sedan delete för att tömma lagret på all färg så det blir transparent.

När du nu gör en toning kommer den bli från förgrundsfärgen mot transparens, förutsatt att du har valt det läget på toningsverktyget.
 
Tackar för svaren, men jag tror att jag uttryckte mig lite otydligt.
Det rosa på bilden ovan ska egentligen vara en bild som föreställer någonting. Alltså inte bara en färg.
Då kan jag inte göra så som ni säger va? Har provat att använda toningsverktyget men har inte fått det att fungera.
 
Senast ändrad:
Nej, då är det mycket enklare :)

Öppna bilden, dubbelklicka på bakgrundslagret så det blir ett vanligt lager. Klicka på knappen för att lägga till lagermask. Klika i den nyskapade lagermasken för att göra den aktiv. Tona vitt till svart från mitten. Done :)

Svart i lagermasken döljer lagret. Vitt i lagermasken visar lagret. 50% grått i lagermasken gör den 50% genomskinlig..you get the point.
 
Tänk på att spara bilden i PNG-format om du vill ha transparens-effekten på skärmen. JPG saknar inbyggd transperens.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.