Annons

Tokyo-Seoul-taipei-manila

Produkter
(logga in för att koppla)

Franky3

Aktiv medlem
Hej hej!
Sålde precis min d800 och nu är det en resa inplanerad så behöver en ny. Tänkte mig då en spegellös då jag tyckte d800 och bara 24-70 vägde en del.

Vilka av dessa länder tror ni är bäst/billigast att köpa i? Eller är det rent av värt att ta en tur till USA först? Funderade lite på åka dit men har varit där så många gånger så jag slog av mig den iden. Flyger inte dit bara för att köpa en kamera.

Men ex. Sony a7r och andra Sonys m.m tillverkas väl i japan? Men antar fortfarande att de är billigare i usa men blir ingen resa dit som sagt. Hong kong kanske?

Tacksam för svar!

Hej hej!
Sålde precis min d800 och nu är det en resa inplanerad så behöver en ny. Tänkte mig då en spegellös då jag tyckte d800 och bara 24-70 vägde en del.

Vilka av dessa länder tror ni är bäst/billigast att köpa i? Eller är det rent av värt att ta en tur till USA först? Funderade lite på åka dit men har varit där så många gånger så jag slog av mig den iden. Flyger inte dit bara för att köpa en kamera.

Men ex. Sony a7r och andra Sonys m.m tillverkas väl i japan? Men antar fortfarande att de är billigare i usa men blir ingen resa dit som sagt. Hong kong kanske?

Tacksam för svar!

Problemet med inköp utanför EU är att det tillkommer moms, tull och möjligen punktskatt på elektronik om du tänkter ta hem prylarna, samtidigt som garantier blir svåra att utnyttja.

Det är helt enkelt inte värt det i de flesta fall om man tänker sig vara laglig och knappast ens heller om du smugglar.

A7 ii köp med lite linser.

Problemet med inköp utanför EU är att det tillkommer moms, tull och möjligen punktskatt på elektronik om du tänkter ta hem prylarna, samtidigt som garantier blir svåra att utnyttja.

Det är helt enkelt inte värt det i de flesta fall om man tänker sig vara laglig och knappast ens heller om du smugglar.

Om du åker inom Europa så kan det bli billigare tex när du köper hos http://www.cameranu.nl
Holland alltså.Då tillkommer ingen svensk moms. Och helt lagligt vad jag vet. M.a.o en minisemester på köpet .

Om du inte bryr dig om de punkter som anges ovan vad det gäller de moraliska betänkligheterna, är Hong Kong ett säkert tips. Kom bara ihåg att du bör ta reda på vad motsvarande kostar i t ex. Sverige och pruta när du är på plats, i detta fall Hong Kong.

Slösa inte bort för mycket tid i en butik, utan bestäm dig snabbt om du tycker det erbjudande du får verkar vara intressant, det finns hundratals andra butiker som saluför exakt samma grejer.

Nu är det längesedan jag var i Hong Kong (25 år sedan), men då var det till Kowloon man skulle söka sig, för att få ett attraktivt pris på elektroniska produkter (kamerahus/gluggar). Själv köpte jag en F3:a då för 25 år sedan, men det var i Singapore och då var det till 30-40% lägre pris än i Sverige och jag minnas att Singapore var/är snäppet dyrare än Hong Kong.

30-40 % lägre pris än i Sverige är inte orealistiskt, kanske till och med 50 %, med tanke på att D800:an är en "gammal" modell. Skulle tro att samma resonemang går att översätta till en Sony t ex.

Om det blir köp, kontrollera Garantibeviset noggrant och att det är i den gula färg som är vanligt att man får vid köp av kamerahus från Nikon. Sedan bör du kontrollera att serienumret på garantibeviset motsvarar serienumret på det nya huset. Detta förfarande bör uppmärksammas oaktat vilket fabrikat det är på det kamerahus eller de gluggar man är spekulant på.

Försök också att få ett världsomspännande garanti, eller åtminstone en garanti som gäller inom EU. Sannolikt får du inte det, men det är värt att försöka :).

Sist men inte minst, om det låter för bra för att vara sant, då är det nog det. Var uppmärksam, för kinesiska affärsmän är inte dumma och dom vet så fort du kliver in i butiken om du är ett blåbär eller inte.

Lycka till !

Wow!
Tack för responsen alla. Speciellt du som skrev sist.
Kan det vara upp till 50% avslag på en d800 så lär man ju gå vinst även med moms och skatt.sålde ju dock en sån i fredags men sony a7r uppföljaren kommer väl snart och då kanske de går att få ner priset lite.
Får ta och kika lite på a7an före jag åker då, har mest kört nikon och bara lite canon. Så man inte köper en engångskamera av härdatplastkartong

Resor mellan närliggande länder i asien är så pass billiga så kanske tar en turr dit

Hong kong lät ju faktiskt billigare än usa som jag alltid trott var elektronikens billiga paradis

Tänker inte heller uppmana till oegentligheter, men Bangkok är inte så dumt om du vill köpa billigt och bosätta dig utomlands, där får du också garanti som gäller på plats. Utbudet är enormt och butikerna är moderna med internetsiter som pressar ner priserna.'

Som exempel, ett känt kamerahus kan få du 35% billigare mot här hemma och garanti på plats, dock inte world wide.

/Ulf

Hej Ulf
Tror faktiskt inte det blir npgon thai vistelse denna gång. Tönkte hinna med några 4-5 dagars huvudstäder oxh sedan slappa i Filippinerna. Blir det Thailand så blir det nok betydligt löngre än npgra dagar i bkk. Även om jag faktiskt älskar den staden.
Ingen som har info om japan? Tänkte de skullee vara billigt där då de mesta är därifrån

Förövrigt kanske jag skipper Seoul. Vi får se hur vädret ser ut :)

Så man inte köper en engångskamera av härdatplastkartong
Du har förstått precis vad jag avsåg =).

Jag känner att jag vill göra ett förtydligande här dock; Att man kan få upp till 50% avslag på priset i jämförelse för vad du får betala för motsvarande i Sverige, är naturligtvis ren spekulation, men om du kan få 35% procent lägre pris i t ex. Bangkok, då är det med största sannolikhet billigare i Hong Kong.

Sedan vill jag uppmärksamma dig på att Kowloon är en stadsdel i Hong Kong, som i likhet med övriga Hong Kong är nerlusat med butiker av allehanda slag. Däremot är Kowloon generellt sätt billigare än övriga Hong Kong.

Stanley (På Hong Kong ön) kan vara värt ett besök, om inte annat för att ta lite schyssta bilder med ditt nyförvärv utan också för att det finns (om jag inte mins fel) en marknad där som är ganska berömd. Tror dock inte att det är elektronik man skall söka där i första rummet, däremot kläder, men jag är lite osäker här.

I annat fall så har du en vidunderlig utsikt från berget på Hong Kong ön, om du åker till Stanley, dessutom är det otroligt mycket nya och moderna skyskrapor där, i jämförelse med Kowloon, men det kan ha ändrat sig under de 25 år som passerat sedan jag var där.

P.s var försiktig med att kasta saker på marken eller i hamnen (om du skall åka över till Hong Kong ön) för det är dryga böter på nedskräpning i Hong Kong. (För att inte nämna Singapore, där får man inte ens spotta på gatan !!!).

En till två veckor kan det vara värt att stanna i Hong Kong, det är ett mecka för shopping !

Trevlig resa och lycka till.

Ingen som har info om japan? Tänkte de skullee vara billigt där då de mesta är därifrån.
Mina erfarenheter är att det inte är billigare i Japan än i Hong Kong. När jag var ung (för 25 år sedan) Så fanns det något som kallades för " milky way " som man kunde bli erbjuden som backpacker att genomföra och det handlade om att smuggla japanska produkter till Japan (!) som sedan skulle säljas på den svarta marknaden. Detta mot en ersättning (därav namnet milky way).

Inte att rekommendera ;).

Om du åker inom Europa så kan det bli billigare tex när du köper hos

http://www.cameranu.nl
Holland alltså.Då tillkommer ingen svensk moms. Och helt lagligt vad jag vet. M.a.o en minisemester på köpet .

NL är väl både EU och Europa...:)

(Jag har handlat i just den butiken för ett år sedan, en del är bra, nya kameror var det inte då i alla fall. Se till att vara påläst. )

Om du inte bryr dig om de punkter som anges ovan vad det gäller de moraliska betänkligheterna, är Hong Kong ett säkert tips. Kom bara ihåg att du bör ta reda på vad motsvarande kostar i t ex. Sverige och pruta när du är på plats, i detta fall Hong Kong.

...

Nu är det längesedan jag var i Hong Kong (25 år sedan), men då var det till Kowloon man skulle söka sig, för att få ett attraktivt pris på elektroniska produkter (kamerahus/gluggar). Själv köpte jag en F3:a då för 25 år sedan, men det var i Singapore och då var det till 30-40% lägre pris än i Sverige och jag minnas att Singapore var/är snäppet dyrare än Hong Kong.

30-40 % lägre pris än i Sverige är inte orealistiskt, kanske till och med 50 %, med tanke på att D800:an är en "gammal" modell. Skulle tro att samma resonemang går att översätta till en Sony t ex.

Om det blir köp, kontrollera Garantibeviset noggrant och att det är i den gula färg som är vanligt att man får vid köp av kamerahus från Nikon. Sedan bör du kontrollera att serienumret på garantibeviset motsvarar serienumret på det nya huset. Detta förfarande bör uppmärksammas oaktat vilket fabrikat det är på det kamerahus eller de gluggar man är spekulant på.

Försök också att få ett världsomspännande garanti, eller åtminstone en garanti som gäller inom EU. Sannolikt får du inte det, men det är värt att försöka :).

Sist men inte minst, om det låter för bra för att vara sant, då är det nog det. Var uppmärksam, för kinesiska affärsmän är inte dumma och dom vet så fort du kliver in i butiken om du är ett blåbär eller inte.

Lycka till !

Jag var i Hong Kong i år, det är fortfarande Kowloon elelr hur man nu stavar det som gäller.

Lurendrejerierna är utbredda så att rekommendera den stan som säker haha... nej, absolut INTE!

Jo, jag har handlat där och jag ångrar det djupt. Garantibeviset var dessutom falskt visade det sig senare.

Handla inte ensam, om ni blir oöverens kan man få hela butikspersonalen mot sig vilket jag fick när jag backade ur ett blixtköp, klart svettigt.

Jag var i Hong Kong i år, det är fortfarande Kowloon elelr hur man nu stavar det som gäller.

Lurendrejerierna är utbredda så att rekommendera den stan som säker haha... nej, absolut INTE!

Jo, jag har handlat där och jag ångrar det djupt. Garantibeviset var dessutom falskt visade det sig senare.

Handla inte ensam, om ni blir oöverens kan man få hela butikspersonalen mot sig vilket jag fick när jag backade ur ett blixtköp, klart svettigt.
Du skulle skrämt dom med lite Bruce Lee moves !!! :))) ;).

Man bör inte slösa på tiden i butiker, och börja schackla om man inte är seriöst intresserad, precis som jag beskrev tidigare.Tid är pengar och kineserna i Hong Kong gillar inte att slösa pengar, eller att slösa sin tid på krångliga västerlänningar heller för den delen, i denna del av världen :))).

Det finns dock en "kvalitetsmärkning" på dörrarna (föreställandes en djonk, om jag inte minns fel) och som då skall garantera att just de butiker som har denna kvalitetsmärkning är att betraktas som seriösa, men inte ens det skall man lita blint på.

Däremot kan förutsättningarna vara bättre för att du skall komma ut med vad du faktiskt betalat för om du handlar i en butik med denna " kvalitetsmärkning ". Återigen, låter något för bra för att vara sant, då är det nog det också. Försiktighet uppmanas när man gör affärer i Hong Kong (eller i Singapore). Butiksägarna är fullblodsproffs.

Generellt sett kan man säga att det är bättre att göra sina inköp i Singapore, där är sannolikheten större att du faktiskt får det du betalar för. I övrigt så är affärsklimatet likadant som i Hong Kong, slösa inte tid i butikerna om du inte är seriöst intresserad. Det är lite längre (och dyrare) till Singapore än det är till Hong Kong, men det kan det kanske vara värt om sannolikheten att du får det du faktiskt betalar för är drastiskt högre där, än i Hong Kong.

Samtidigt får du möjligheten att besöka ett utav världens renaste länder, det är osannolikt att du hitta något skräp på gatan där, och det kommer du förstå när du är där. Om det nu skulle falla sig så att du bestämmer dig för att åka dit, försäkra dig innan du åker in i landet att du gått igenom din packning innan du passerar gränsen, så att det inte finns NÅGONTING som inte tillhör dig i din packning.

Vid gränsövergången finns det skyltar (det fanns det när jag var där iaf) med en bödelssnara och texten " DEATH FOR DRUGTRAFFICERS ". När jag var där (för 25 år sedan) var det två Australiensare som blev hängda för jag tror det var två gram heorin. Det kan finnas folk som kan stoppa något i en intet ont anandes passagerares packning som dom hoppas skall komma igenom tullen. Bäst är att försäkra sig om den saken innan man är på väg över gränsen till Singapore, m a o.

Senast ändrad:
Tack för djonk tipset. Sks bsrs googla hur det ser ut nu.
Nör du nömner ex en djonk butik, är det av storleken av ex ett 7eleven eller som en japan photo affär?

Ironiskt att de ska vara milky way handel.

Låter ju skrämmande om halva butiken ska krönga på dig något och knappt släpper ut dig före du köpt något

Sen är jag inte i tvil på att deras affärsskills slår mina med mils längder. Men pruta hör till alltså? Jag är egentligen lite dålig på set men får träna upp det. De lär ju knppast sälja så de går back ändå..

Men då börjar detta ta sig. Tänkte först tokyo för kameran skulle vara billigast där. Så kanske HK-Taipei(är det värt ett besök?)-tokyo-manila. Blir lite mer kringel krokigt men för väl gå.
Tar gärna emot andra resetips i sydost asien om ni har goda förslag eller ideer?

Förresten. Det gäller väl inte bara kameror och objektiv, även pm skillnaden kanske är störst där.
Tänker laptops. I HK
beklagar konstiga skrivfel och div då min mobil verkligen har sett sina bästa dagar. Ja, se där! Mobil lär völ oxå ha fördelaktiga priser? :)

Senast ändrad:
Skriver från min usla iPad...självklart ska man vara försiktig, men utvecklingen går framåt. Jag har gjort affärer i Thailand, nu kan jag inget om just HK, men utvecklingen är sannolikt likartat. Kolla via Internet, jag har köpt grejer med en servicenivå vi bara kan drömma om här hemma och det har funkat klockrent.

Jag skulle inte backa för göra affärer utomlands, men självklart använda förnuftet. Vet du exakt vad du söker så är det lättare än att stå villrådig i en butik.

Tack för djonk tipset. Sks bsrs googla hur det ser ut nu.
Nör du nömner ex en djonk butik, är det av storleken av ex ett 7eleven eller som en japan photo affär?
Inte så stort. Ofta sitter det på dörren eller på något fönster vid entrén. storleken kanske är 25-30 cm eller något sådant.
Men pruta hör till alltså?
Absolut ! Kom ihåg att priset bör ligga på minst 30-50 % under vad du får betala i Sverige. Om priset är ännu lägre (60-80%) jämfört med Sverige, då är det till nästan 100% säkerhet blås. För att du skall vara säker på att du skall kunna göra en bra affär, bestäm dig först vilken typ av produkt (kamerahus) du vill ha och vilken modellbeteckning. Läs på hemma innan du ger dig iväg och bestäm dig. När du väl bestämt dig, kontrollera vad det kostar att köpa en sådan här hemma på det billigaste stället du kan hitta.

När du sedan har detta priset, då vet du att priset i HK bör ligga minst 30 eller kanske ända ner till 50 % lägre, än vad du skulle betalat för den i Sverige, beroendes på om det är en produkt som har ett par år på nacken eller om den är precis nysläppt.

Väl på plats, om dom försöker få dig intresserad av ett annat kamerahus, dvs försöker kränga på dig ett annat hus än det som du redan bestämt dig för, tacka nej och tala om att du inte är intresserad, vänligt men bestämt.

Om dom ändå är påstridiga, lämna butiken och gå till en annan. Om samma sak upprepar sig, då är det bara att gå vidare. Det är av denna anledning som det är en bra idé att stanna en eller kanske två veckor i HK, det är jobbigt att göra affärer där, men om det är mycket pengar man kan spara, då kan det vara värt det. Sedan är det ganska lätt att räkna ut prisskillnaden mellan HK och Sverige, då en HKD (Hong Kong dollar) motsvarar nästan en svensk krona.

Tar gärna emot andra resetips i sydost asien om ni har goda förslag eller ideer?
Se mitt tidigare inlägg.

Inte så stort. Ofta sitter det på dörren eller på något fönster vid entrén. storleken kanske är 25-30 cm eller något sådant. Absolut ! Kom ihåg att priset bör ligga på minst 30-50 % under vad du får betala i Sverige. Om priset är ännu lägre (60-80%) jämfört med Sverige, då är det till nästan 100% säkerhet blås. För att du skall vara säker på att du skall kunna göra en bra affär, bestäm dig först vilken typ av produkt (kamerahus) du vill ha och vilken modellbeteckning. Läs på hemma innan du ger dig iväg och bestäm dig. När du väl bestämt dig, kontrollera vad det kostar att köpa en sådan här hemma på det billigaste stället du kan hitta.

När du sedan har detta priset, då vet du att priset i HK bör ligga minst 30 eller kanske ända ner till 50 % lägre, än vad du skulle betalat för den i Sverige, beroendes på om det är en produkt som har ett par år på nacken eller om den är precis nysläppt.

Väl på plats, om dom försöker få dig intresserad av ett annat kamerahus, dvs försöker kränga på dig ett annat hus än det som du redan bestämt dig för, tacka nej och tala om att du inte är intresserad, vänligt men bestämt.

Om dom ändå är påstridiga, lämna butiken och gå till en annan. Om samma sak upprepar sig, då är det bara att gå vidare. Det är av denna anledning som det är en bra idé att stanna en eller kanske två veckor i HK, det är jobbigt att göra affärer där, men om det är mycket pengar man kan spara, då kan det vara värt det. Sedan är det ganska lätt att räkna ut prisskillnaden mellan HK och Sverige, då en HKD (Hong Kong dollar) motsvarar nästan en svensk krona.

Se mitt tidigare inlägg.

Jo det stället jag såg sist hade en sådan skylt och den var också falsk när jag googlade efterråt pga dåligt bemötande. ALLA butiker har "Approved dealer" och motsvarande dekaler men det får väl köparen upptäcka själv.

Glöm inte att det är olagligt att ta hem produkterna utan att betala moms, tull och ev punktskatter.

Inte bara "omoraliskt".

Vill du sänka skatten kan du rösta för ett sånt parti, inte bara låta bli betala ;-)

Om det är mot forumreglerna att uppmuntra till brott överlåter jag forumvärden bedöma.

Se mitt tidigare inlägg.[/QUOTE]

Har varit i singapore förut men de skadar ju inte att åka dit en sväng igen. Men tyvärr tror jag de bortfaller. Eller du fick mig faktiskt att fundera.

Seoul har stått länge på min reselista min ep klimatet inte är qv min favorit karaktär där under vintern så tro jag att jag låter bli..

Singapore blir de en fundering över faktiskt. Trots att jag inte hade några planer på det för 5min sedan

Jo det stället jag såg sist hade en sådan skylt och den var också falsk när jag googlade efterråt pga dåligt bemötande. ALLA butiker har "Approved dealer" och motsvarande dekaler men det får väl köparen upptäcka själv.
Må så vara, men de butiker som har just denna djonk, skall vara "approved" från just HK kommun el dyl. Men som regel är det större chans att man kommer igenom en affär " på rätt sätt " om man är påläst innan man åker ner till t ex HK.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar