Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AF 11-16mm eller Nikkor AF-S 12-24mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Agni

Aktiv medlem
Fotograferar mycket inne i kyrkor! Behöver på sikt ett nytt vidvinkel objektiv då jag begränsas oerhört! Försökt tyda fakta tabellerna på photozone.de, angående dessa alternativ:

Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX
Nikkor AF-s 12-24mm f/4G IF-ED DX

Finns det någon som har erfarenhet av vilket som är bäst i verkligheten? Enligt tabellerna var Tokina 11-16 bättre än Tokina 12-24 i sin prisklass, så därför har jag uteslutit den sist nämda. Tokina 11-16 eller Nikkor 12-24?

Funderar oxå på att ev vänta och istället köpa Nikkor 14mm/f 2.8 D ED AF Nikkor! Hur stor är skillnaden mellan objektiven?

Kameran jag har är en Nikon D80!

Tacksam att höra era åsikter!
Glada hälsningar/ Agneta
 
Med tanke på att du fotar i dåligt ljus så borde ju Tokinan vara det bättre valet. Dessutom skall den vara riktigt skarp och överlag kan den säkert matcha eller kanske tom slå Nikons 12-24
 
Tokinan är i runda slängar 3 tusen billigare, minst lika bra byggd och som sagt ljusstarkare. I tester hos Photozone och Cybershop får Tokinan minst lika bra testresultat som Nikonen. Visserligen en "pirat", men jag skulle köpa Tokinan trots att den bara går till 16 i stället för 24.
Mvh
JB
 
Jag har Tokinan och den är rikigt bra, vill du fota mycket inne i kyrkor kommer du nog inte gilla att ha f/4 som största bländare. D80 är ju inte jättebra på höga iso heller.

Tokinan är skarp i mitten på full öppning och ganska okej i kanterna, en del distortion och vinjettering på 11 mm och f/2.8 men inget jättefarligt. Riktgit väkbyggd är den också, kanske lite begränsat omfång men man köper inte en vidvinkel för att primärt använda den långa änden ;)
 
Tokinan är i runda slängar 3 tusen billigare, minst lika bra byggd och som sagt ljusstarkare. I tester hos Photozone och Cybershop får Tokinan minst lika bra testresultat som Nikonen. Visserligen en "pirat", men jag skulle köpa Tokinan trots att den bara går till 16 i stället för 24.
Mvh
JB

Hej Janne!
Kollat runt lite på priserna och det skiljde inte mycket mellan Tokina 11-16 mot Nikkor 12-24 (billigare varianten)...däremot ligger ju Tokinas 12-24 lägre i pris än de andra två. Det är därför jag undrar, alla dessa tekniska prylar :)!. Sedan ligger ju Nikkor 14mm ca 6000 -7000kr mer.

Undrar om Tokinan är ok på 16?

Tack för ditt inlägg :)
 
Jag har Tokinan och den är rikigt bra, vill du fota mycket inne i kyrkor kommer du nog inte gilla att ha f/4 som största bländare. D80 är ju inte jättebra på höga iso heller.

Tokinan är skarp i mitten på full öppning och ganska okej i kanterna, en del distortion och vinjettering på 11 mm och f/2.8 men inget jättefarligt. Riktgit väkbyggd är den också, kanske lite begränsat omfång men man köper inte en vidvinkel för att primärt använda den långa änden ;)

Hej Niklas!

Vet att D80 inte är rolig på högt iso och i mörka utrymmen. Blir brusigt värre, trots stativ och lång slutartid! Ny kamera får bli steg 2....och då var det någon som sa att beroende på kamera val kunde jag ev inte använda Tokinas objektiv, vet du något om det?......all denna teknink :)! Du har ju en tokina...hur blir den på 16? Tror att jag enbart skulle behöva 14. Hur funkar den då?
Tack för ditt inlägg :)
 
Kollat runt lite på priserna och det skiljde inte mycket mellan Tokina 11-16 mot Nikkor 12-24 (billigare varianten)...däremot ligger ju Tokinas 12-24 lägre i pris än de andra två. Det är därför jag undrar, alla dessa tekniska prylar

Har Tokinas 12-24 (för Canon får man svara här då :) ) och den har inte riktig de andras skärpa, även om den i min mening mycket bra. Hade jag stått i valet och kvalet mellan 11-16 och 12-24 för tokina idag hade nog den förstnämnda blivit valet.
 
Objektiv - kamera

Hej Niklas!

Vet att D80 inte är rolig på högt iso och i mörka utrymmen. Blir brusigt värre, trots stativ och lång slutartid! Ny kamera får bli steg 2....och då var det någon som sa att beroende på kamera val kunde jag ev inte använda Tokinas objektiv, vet du något om det?......all denna teknink :)! Du har ju en tokina...hur blir den på 16? Tror att jag enbart skulle behöva 14. Hur funkar den då?
Tack för ditt inlägg :)

Vissa objektiv är inte gjorda för att användas på en Kamera med fullformats sensor, i nikons fall D700,D3 o D3x, utan passar bara till kameror med den mindre sensorn, APS-C. Tror att båda Tokinas är avsedda för den mindre sensorn. Använder själv Tokinas 12-24/4 och tycker att det är ett prisvärt alternativ.
Mvh Patrik
 
Ken Rockewll har gjort lite tester och säger bland annat följande

The Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X is the best ultrawide zoom available for Nikon DX cameras, better than even Nikon's more expensive 12-24mm AF-S DX.
 
Vissa objektiv är inte gjorda för att användas på en Kamera med fullformats sensor, i nikons fall D700,D3 o D3x, utan passar bara till kameror med den mindre sensorn, APS-C. Tror att båda Tokinas är avsedda för den mindre sensorn. Använder själv Tokinas 12-24/4 och tycker att det är ett prisvärt alternativ.
Mvh Patrik

Hej Patrik!
Tack:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.