Oj vad det blev tjafs. Är precis hemkommen efter en starta eget företag. Skatteverket var representerad. Rommel har faktiskt rätt. Man kan dela upp i 2 delar om inget annat i uppdraget avtalats. Dvs att man utför en tjänst endast som fotograf, inget annat. Man kan därefter debitera vem som helst när man vill beställa bilder. Det fungerar precis som vanligt i min hobbyverksamhet. Dvs någon är alltså intresserad av att köpa en random bild och jag tar betalt. Dvs Rommel kan få köpa min bild av brudparet.
Deklarera gör man i T1 som Rommel även nämnt och då får jag debitera upp till 9999 kr per person och år. Man behöver heller inte betala sociala avgifter utan inkomsten läggs ovanpå den befintliga huvudsakliga inkomsten.
Bröllop och porträtt kommer vara slumpmässigt utförda per år och jag kommer inte ge reklam för mig, kommer inte gå med vinst och det är inte varaktig och syftet är definitiv inte att tjäna pengar på det så det går under hobbyverksamhet även om man nu velat ha FA-skatt.
Eftersom jag egetligen vill ha det under hobby så kommer jag alltså debitera kunder den tid jag är på plats. Har bestämt mig på 100 kr per timme. Heldag kostar alltså 800 kr i tjänst. Resten kommer säljas som digitala bilder där de får köpa dom en och en och då blir det inom hobbyverksamhetens beskattningsregler.
Allt detta är i samförstånd med skatteverket och en revisor där kursen var. Visade även era inlägg
Jovisst kan man fa FA-skatt och lyfta moms samt gå med förlust år efter år. Min morbror har data/konsultföretag och trots han får fler och fler kunder varje år så blir förlusten större och större. Kan bero på att hans aptit på prylnörderi. Han måste dock ha Enskilt företag trots förlusterna som klart backas upp av hans egna tillgångar, men han lyfter ju moms och annan skatt och hade han inte haft FA-skatt samt momsregistrering så kan jag ge mig katten på att han ändå ägt allt han äger idag.