Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till basutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

aalbinsson

Medlem
Hejsan

Jag är en nybörjare som vill börja på allvar med fotografering.

Som vanligt så sitter begränsningarna för utrustning i pengar.

Så jag är helt inne på att köpa begagnat på tradera och blocket.

Nu skulle jag vilja ha lite tips på bra men billiga begagnade

prylar som kan utgöra ett bra start paket till mig.

Det jag har nu är: Sony A300 plus medföljande kitobjektiv.
Minolta Beercan 70-210f4

Så jag skulle vilja ha tips på sådant man inte klarar sig utan.

Stativ, blixt och vidvinkelobjektiv är väl det som jag gissar att jag främst behöver köpa.

Vad är jag intresserad av att fota då? Ja, vackra bider :)

Skämt och sido, jag vill fotografera utomhus fina vyer, nära detaljer, göra allt klassiskt antar jag.

Och jag vill kunna fotografera fina skarpa modellbilder och porträtt. Och skapliga makrobilder.. Det som jag känner är svårt nu är att få till bra innomhusbilder då ljuset är för dåligt och popup blixten för blek.
Jag vill även fotografera vardagligt liv. Barnkalas, fester etc.

Hoppas någon har något bra nybörjartips

Andreas
 
Oj, blev väldigt intresserad av titeln och bestämde mig för att läsa. Men nu när jag läste igenom ditt inlägg insåg jag att du inte hade skrivit "Tips till bastuutrustning". Kul hur man kan läsa fel när man har bråttom
 
Köp inte på dig en massa "nödvändiga" prylar utan att DU känner att du har ett behov av den. Du nämnde att du inte får till blixtbilder inomhus pga att du inte är nöjd med resultatet av popupen. Kanske har du där just ett behov av en extern blixt?

Genom att fotografera mycket så lär du känna vilka behov du har. Låt de behoven styra vad du köper. Blir nog billigast så.
 
Om du ska slippa billigt undan:

Minolta 3600D blixt. Går att få för under 1000 beg. Ger ofta tillräckligt med ljus och kan vinklas/köra trådlöst.

Normalzoom: Här skulle jag lägga lite mer pengar. Sigma 18-50 2.8. Sony har inga som är bättre (för aps-c). Har mycket bra närgräns på endast 20cm på så vis kan du få lite fuskmakro.


Glöm en fast 50mm än så länge. (många kommer tjata om detta).

Om det ska vara lite dyrare skulle jag byta ut blixten mot Sonys 42AM istället. Lite kraftigare, men även mer framtidssäker. (funkar bättre med den nya trådlösa blixtkontroll på A850, A900)

Normalzoomen skulle jag inte ändra på.

Makro: I princip är alla makro objektiv bra. Tamron 90mm är ett säkert val, men hittar du ett billigt makro objektiv, då köp det! Dessa funkar mycket bra till porträtt med.

Stativ: Här går det bra att köpa ett lite billigare stativ, men köp en hyfsad kulled. Finns inget värre än en kulled som inte greppar 100 %!

Exempel på stativ: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9571400

Normalzoomen går ofta att hitta här på fotosidan. Sigma 18-50 2.8 el tamron 17-50 2.8. Borde ligga runt 2300-2600 beg.

Makro: Nog billigast på tradera eller blocket.

3600D blixten är nog billigast på tradera.

Fotoväska: Jag skulle nog rekommendera Dörr medium. Bra kvalitet och utrymme till mycket bra pris!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464061

Som alternativ till blocket/tradera finns ju ebay. Ofta går det att få det betydligt billigare, och begränsa dig inte bara till den amerikanska ebay.
 
Blixt, stativ och skön väska/rygga. Sen har du allt du behöver för att vandra runt och lära dig.

Jag förstår.

Jag var lite mer ute efter specifika rekomendationer dock.

Finns det någon speciell gammal minolta blixt som är bra, billig, trådlös typ?

Jag skulle ju även behöva ett annat objektiv för just porträtt och innomhusfotografering, för med Beercan objektivet får jag ju kapa hål i husväggen och gå ut och fota från gräsmattan typ =)

Jag har funderingar mot ett Minolta 50mm f1,7 men vacklar. Bör man välja ett med zoom 35-100 eller dyligt istället så man inte är "låst"

Som sagt, jag är nybörjare men har höga krav på prylar

mvh Andreas
 
Hej och välkommen!

Precis som screamin-daemon skrev så är ju 3600-blixten bra att börja med. Det var även min första externa blixt jag fick tag på. Extern blixt är nog det tillbehör som gett mig bäst behållning av alla grejjer jag köpt någonsin i kameraväg. Kan inte nog rekommendera detta. Om du inte vill lägga så mkt pengar så köp lite begagnat på tradera och prova runt (objektiv). Gillar man det inte är det bara att sälja vidare igen utan att förlora något nämvärt på det. Jag tänker inte ge fler specifika tips, för det går inte. Du fick annars en bra lista i det tidigare inlägget.

Lycka till!

//Björn
 
Köp en 50/1,7 om du är intresserad av porträtt. Du får ett kort och fint skärpedjup. Tänk vad billigt det är att kunna köpa ett utmärkt porträttele till APS-C ( ca 1000 kr ).

Tycker faktisk det är för kort. Sedan kan man diskutera hur ofta man kör med bländare 1.7 till porträtt. Just Minolta 50mm 1.7 är ju inte känd för sin skärpa vid stora bländartal.

Det går att hitta för 1000 kr, men det är inte lätt. Finns vissa problem med detta objektiv med. Olja i bländaren får man förr eller sedan. Är mycket vanligt då objektivet är 20+ år.
 
Skulle hellre lägga pengarna på ett Tammy 17-50 eller sigmas motsvarighet än en 50mm. Dom är duktigt bra bägge två.

Sen skulle jag definitivt satsa på en blixt. En F42:a går att få för runt 2000:- beggad på nätet eller strax under.
 
Tycker faktisk det är för kort. Sedan kan man diskutera hur ofta man kör med bländare 1.7 till porträtt. Just Minolta 50mm 1.7 är ju inte känd för sin skärpa vid stora bländartal.

Det går att hitta för 1000 kr, men det är inte lätt. Finns vissa problem med detta objektiv med. Olja i bländaren får man förr eller sedan. Är mycket vanligt då objektivet är 20+ år.

Konstigt att en fast 50 mm är för kort, men en zoom som slutar på 50 mm rekommenderas. Om man vill ta porträtt på bländare 1,7 är ju högst individuellt. Har inte hört att det oftare ska vara fel på Minolta 50/1,7 än på andra objektiv. Vet inte när Minolta la ner tillverkningen av dessa objektiv, men det var absolut inte 20+ år sedan.
 
Konstigt att en fast 50 mm är för kort, men en zoom som slutar på 50 mm rekommenderas. Om man vill ta porträtt på bländare 1,7 är ju högst individuellt. Har inte hört att det oftare ska vara fel på Minolta 50/1,7 än på andra objektiv. Vet inte när Minolta la ner tillverkningen av dessa objektiv, men det var absolut inte 20+ år sedan.

Jag menade att de kan vara 20+ år.De började producera dessa objektiv i 1985. De gamla 50mm är det mycket problem med olja i bländaren. Tydligen blev det lite bättre med RS versionen som kom i 1990, men helt bra är de inte.

Faktisk rekommenderade jag ett makro objektiv som funkar utmärkt för porträtt.
 
Vi snackar om basutrustning här och då ser jag hellre ett 17-50 F2.8 än en fast 50mm glugg. En bra normalzoom ger mer möjligheter speciellt om den går ner till 17mm då får man en ok vidvinkel med.

Som bas skulle jag skaffa:

Tammy 17-50 f.8
Blixt F42 eller 3200D alt F32
Stativ med bra huvud.
Rygga.

Sen skulle jag skaffa ett billigt Tammy 55-200mm som går att få för runt 1000 lappen då täcker man in 17-200mm. men du har ett bättre alt. med din beercan så behåll den.

men detta är vad jag tycker :)

Ps. kan vi släppa 50mm F1.7 biten nu och bli lite konstruktiva? Ds.
 
Pol-filter kan vara bra o ha. Evt. UV filter om du är lite oförsiktig med grejerna.

Bouncer til blixten ger mycket mjukare ljus. Blir mer naturliga bilder.
 
Din beercan duger oerhört bra till dina ändamål så den ska självklart hänga med så länge det går. Kitobjektivet bör nog läggas på hyllan om du ställer lite krav......Din 300 är värd något betydligt bättre än den.

Som porträttobjektiv och naturbilder tycker jag att Tamrons fasta 90 2.8 med uberskärpa och mycket bra makro är ett klart alternativ, men plötsligt så blir din minsta mm 70.....Lite snålt kanske. Den fasta Minoltan 50mm 1.7 som det tidigare talats om här är i mina ögon en riktig guldklimp för en spottstyver, har man som jag börjat använda den så blir det snabbt en favorit.

Mest realistisk är kanske ändå en normalzoom, typ Tamrons 28-75 2.8. Skarp som få i sin klass till ett oslagbart pris. Den jämförs tom med Sonys 28-75 2.8 SAM, fast till ett betydligt bättre pris. Jag har de bägge två själv och kan se vissa fördelar och nackdelar med dem bägge. Men med tanke på priset så vinner faktiskt Tamronen.......

Stativ är A och O i fotovärlden. Snika inte här, blir dyrt att börja med en sunkigt stativ för att väldigt snart behöva byta upp sig tille ett kvalitetsstativ. Manfrottos 055a känns både prisrätt och kvalite. Huvud till detta är mer en smaksak, hur du använder den, spak eller ratt.
Extern blixt är lika viktig som stativet efter ett tag när man väl börjar inse vilka möjligheter som finns. Kolla bara att den går att skjuta med trådlöst vilket din 300 redan har funktionen för. Guldvärt kan jag påpeka!

Jag antar att ett bra startkit för dig är en schysst 28-75 med 2.8 eftersom denna används även med bravur inomhus i lite sämre ljus, passar även porträtt. Din beercan fungerar uberbra även den till både porträtt och pippisar men med lite sämre ljusstyrka. Blixten med lite drag i för att inte stå där i kyrkan och allt blir mörkt.........Och stativet, fotografens bästa vän, kanske också med en trådlös utlösare för makro och långa slutartider.
Nu är du klar för utvecklingens härliga värld, men skyll inte på mig sedan när du med lätthet plötsligt lägger en årslön på nya prylar med poängen "Det är jag värd". Välkommen till fotografiträsket!
 
Jag antar att ett bra startkit för dig är en schysst 28-75 med 2.8 eftersom denna används även med bravur inomhus i lite sämre ljus, passar även porträtt. Din beercan fungerar uberbra även den till både porträtt och pippisar men med lite sämre ljusstyrka.

Iofs. är Tamron 28-75mm ett bra objektiv, men man kommer ju sakna vidvinkel.
 
Vill bara när det gäller AF 50/1,7-debatten lägga till att ifall man är rädd för olja på bländarlamellerna, så finns ju det nya Sony DT 50/1,8 SAM till ett tämligen facilt pris (cirka 1.900 kr).
 
Trådlös blixt är kul

Jag är rätt nöjd med min basutrustning förutom att kamera huset börjer bli lite gammalt. Allt, förutom kameran, är köpt begagnat med iden att få så bra bildkvalitet för så lite pengar som möjligt.

Konica Minolta 5D
Vill byta mot en Sony A500 för jag saknar Live view.

Sigma 17-70/2,8-4,5
Mycke objektiv för priset, väldigt många användningsområden.

Sony - AF DT 55-200 F4-5.6 SAM
Litet och lätt, SAM är praktiskt, F4 till 100mm, 4,5 till 150mm.

Minolta 3600HSD
en bra blixt, ska köpa en till snart hoppas jag..


Blixten är nästan viktigast, enklaste och billigaste sättet att få bilder som ser lite bättre ut.
Jag har ett paraply till blixten med en hållare som jag sätter på ett stativ.
 
Oj vad många svar!

Tusen tack för alla svar och rekomendationer!

Väldigt trevligt med så hjälpsamma människor som ni.

Nu är det bara att vänta på löningen, och sedan öppna två fönster brevid varandra- En med denna tråd, och en med tradera!
Förresten, 4 fönster =) Fotosidans annonser och blocket också förståss.

Priolistan jag har nu är alltså. 1. Blixt
1. Stativ
1. Vidvinkel

tack än en gång! (än så länge)

Andreas
 
jag ser på prisjakt att man kan få ett Sigma 18-50 f2,8-4,5 DC OS HSM för 1500kr medans det på cyberphoto kostar det dubbla!?
Har jag fattat fel eller är detta ett fynd?
Vad tror ni om objektivet?

Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.