Annons

Tips på modellfoto för gymnasieelever

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Hej!

Vi har precis färdigställt en studio på jobbet (en skola) och jag har påbörjat undervisning i foto för gymnasieelver. Undrar nu om ni har några tips på hur modell- och porträttfoto bör arrangeras. Är det någon som jobbat med ungdomar i studio och kan ge råd om vad som kan göras och vad som bör undvikas?

Jag har inte arbetat men väl gått en kurs.

- VISA mycket Och ge eleverna papper på allt där du beskriver allt i detalj.

- Lär dom en enkel implementeringsmetod... tex
planering, ljussättning, kameraposition m.m.

- Svara på frågor (jag hatar lärare som säger det där ligger tre kapitel fram vi kommer till det sedan... undrar jag nu vill jag veta nu annars går jag bara och undrar och hänger inte med).

framförallt:
låt eleverna testa!
Jag fick en rolig uppgift i våras som gick ut på att leta upp en bild i ett magazin och sedan efterapa ljussättningen, mycker lärorikt!

Försök lära dom rent allmänt hur ljus beter sig. Det är värt mer än "recept" på uppställningar.

Exempelvis att lära sig att se skillnaden på mjukt och hårt ljus och vad det är som gör att ljuset får dessa egenskaper.

Marco: Där nämnde nu något jag måste lära mig mer om. Har en del litteratur, men du råkar inte känna till någon plats på nätet som beskriver det du talar om?

Magnus77 skrev:
Marco: Där nämnde nu något jag måste lära mig mer om. Har en del litteratur, men du råkar inte känna till någon plats på nätet som beskriver det du talar om?

Har inga bra länkar trist nog :( Men det borde finnas en hel del tycker man... Jag har mest lekt med ljus och vridit och vänt på saker och ting och läst lite fysik ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar