Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på ljussättning för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Jag skall fotografera lite porträtt och har fått tag i ett par paraplyblixtar.
En på 500W, den andra på 350W.
Till detta har jag ett par stora frigolitskivor som jag tänkte använda som reflexskärmar.

Nu skulle jag behöva lite tips från er på hur jag skall placera blixtar, reflexskärmar och kamera för bästa resultat.

Hur skulle ni gjort med denna utrustningen?

Hej!

Jag är själv också novis på området men vill rekommendera boken "Porträttfotografering" av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt. Pedagogisk och lättläst med mycket bildexempel.

/Roger

Jag har läst boken och tycker den är mycket bra.
Men vad jag är ute efter är hur jag skall placera den utrustningen jag har nu.
Alla tips mottages tacksamt.

Jag har tidigare satt en blixt 45grader till vänster om mig riktad mot motivet och sedan en snett bakifrån riktad mot håret (kanske inte optimalt med paraply).

På fotosidans kurs fick jag dock lära mig att sätta ljuset vid sidan av modellen och sedan en reflexskärm för att lätta upp typ såhär

* m /

Där * är din blixt, m är modellen och / är din vinklade reflex skärm.

Fördelen är att du kan skapa ett lite mer spännande ljus och fortfarande ha kvar en blict för hårljus.

Kan även tipsa om böcker av Steve Bavister

wikman skrev:
Jag har tidigare satt en blixt 45grader till vänster om mig riktad mot motivet och sedan en snett bakifrån riktad mot håret.
Hur mäter jag ljuset i en sådan situation?
En lampa fram och en bak.

Jag har en handhållen ljusmätare som kan mäta blixtljus.

Även jag är novis inom detta område (som mina bilder säkert visar). Dock kan jag inte påstå att boken "Porträttfotografering" av herrarna Nilsson och Sjöstedt är så märkvärdigt bra. Köpte den nu i höstas och kan inte riktigt påstå att den gett mig det jag var ute efter. Men, men.. dålig är det verkligen inte. Är man ute efter en ljussättning som verkar vara standard för de flesta "vanliga" porträttfotografer är det en bra bok. Men är man ute efter lite mer "mode" ljussättning är den inte lika bra.

Så är det någon som kan rekommendera någon bra litteratur för ljussättning inom mer "mode" fotografering vore det tacksamt. Och jag har läst Calle S. artiklar. De är mycket bra men verkar kräva lite för mycket utrustning.
/mago

Ljussättning för porträtt är ju bara en del av det man är ute efter..Det finns standardmallar för hur man gör sin ljussättning med en, två, tre eller fler ljuskällor.
Man ska väl göra det man känner för..Tror man det blir tråkigt med standardljussättning så prova då nåt annat.
Ljussättning a la Mode - Jaaa...Det är ju inte där man börjar precis - men håller med föregående talare att många sådana bilder är grymt fräna - kanske beroende på att gemene man/kvinna inte gör såna bilder. 100 bilder på olika ansikten med standardljussättning och neutral bakgrund har egentligen bara ett fel - det är bara för trista.

mago skrev:
...
Så är det någon som kan rekommendera någon bra litteratur för ljussättning inom mer "mode" fotografering vore det tacksamt. Och jag har läst Calle S. artiklar. De är mycket bra men verkar kräva lite för mycket utrustning.
/mago [/B]

Ja, att ta avancerade modebilder utan mycket utrustning (och kunskap att använda den rätt förståss) låter näst intill omöjligt. Såvida man inte släpper loss kreativiteten på andra områden än just ljussättningen då...

Helt utan kunskap om ljussättning vill jag inte påstå att jag är. Har läst den tidigare nämnda boken, Calle S. artiklar och annan liknande litteratur. Har även försökt att praktisera mina inlästa kunskaper.
Den utrustning jag har tillförfogande är ett par Hansel blixtar (2st 1200W) med tillhörande paraplyer. Även ett vitt paraply vilket kan användas bouncer, samt en fristående ljusmätare.
Problemet har varit att kunna flytta omkring dessa två blixtar i en lgh utan att antingen få för svag effekt eller alldeles för stark effekt.
Man eftersträvar att få bra bilder. Med det menar jag bilder som efter inscanning INTE behöver manipuleras via PS.

Böckerna jag tipsade om tidigare i denna tråd täcker det mesta, från produkt/mat till mode (självklart inte i en bok).

Med två blixtar och tillbehör kan man åstakomma det mesta, jag hoppas att du kan ställa ner styrkan i dina 1200Ws (hur stor lägenhet har du om de blir för svaga?), jag har svårt nog att få mina 600Ws "svaga" nog för att få kort skärpedjup. Då har jag ändå hjälp av mellanformatet, när jag fotar digitalt är det stört omöjligt.

Om någon ordnar en Stockholmsträff i mellandagarna kan jag ta med mina böcker, jag har en handfull som jag tycker är bra (titta på dessa)

Kanske skall vi dra ihopp ett gäng och köra en studio weekend, låt mig grubla lite på den idéen, någon som känner en tålig modell?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar