Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på lättaste, billigaste superzoomen, till filmning med 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag har en del linser, stora tunga L linser och vidvinklar men nu vill jag filma lite på semestern och letar efter den lättaste superzoomen, den får gärna börja på 15,16,17,18,19 mm och ha minst 80mm zoom. Dvs frånl 100mm eller längre. Dessutom får den gärna vara billig så man inte behöver vara orolig om den gör sönder, om det regnar eller om den blir stulen. Skärpa, vignette, plastighet, autofokus mm är oviktigt. Egenskaperna jag letar efter är lätthet, billigt pris och stort omfång.
Tacksam för tips, köper givetvis även begagnat så om någon vill sälja så pm. Tack!

Canons 17-85 IS är rätt billig beg nu. Inte jätteskarp i stillbildsläget med 18mp men för filmning bör den vara bra. Däremot, i likhet med 15-85, 18-135, 18-200 och även 18-55 har den en del distorsion med kraftigt tunnformig distorsion i vidvinkelläget.

Inget bra tips men här finns en lista på de som finns i klassen superzoomar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Superzoom

Försöker minnas tillverkare för en superzoom som lanserades för ett eller två år sedan som hade en enorm bredd mellan kortaste och längsta, men minns inte vilken. Minns dock en webbsida där man hade en naturmiljö med en grind i förgrunden på ett fält och ett berg i bakgrunden. Första bilden var på 24 mm (minsta) och sista bilden i serien på något sjukt mycket 300 eller så. Tokina, Sigma eller Tamron. Men hittar inte denna sida igen. Sorry.

Dock hittade jag att denna Tamron har vunit bästa zoom sex år i rad hos EISA, vilket ju säger en hel del, så den borde vara något bra:
Tamron 18-270:
http://www.ephotozine.com/article/tamron-wins-zoom-lens-eisa-for-sixth-time-17176

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar