Annons

Tips på första kamera (för att plåta natur)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill nu införskaffa en "riktig" kamera, mer åt systemhållet för att främst börja plåta naturbilder (som amatör). Prisklass är lite svårt då jag vill inte säga för mycket men jag har en ganska rejäl kassa iaf.
Vad är rekommenderat mellan analog och digital? Digital verkar ju ha sina fördelar då man slipper gå igenom trubbel att skaffa film (sånt kostar också) även om man måste redigera bilderna från digitalkamera i Photoshop.
Gärna en kamera som funkar bra att plåta kvällsbilder med vore ju också schyst.

(Jag är nybörjare så det skriker om det så om ni tycker att jag har tagit mig för mycket över huvudet så säg till)

En Canon 300D kommer du långt med.

Komplettera den med en reflexskärm som du snickrar ihop själv, en fjärrutlösare, kan byggas själv, ett stabilt stativ.

Lämpliga objektiv kan vara EF-S 18-55/3,5-5,6, Tamron 28-75/2,8 Sigma 70-200/2,8.

Polfilter, lämplig filtergänga 77 mm och sedan stepringar 58 och 67 mm till 77.

Cokinms hela och avtonande gråfilter för att dämpa infallande ljus.

Lycka till

OM JAG var nybörjare idag så hade jag försökt hitta en begagnad EOS10D + objektiv. Kanske ett zoomobjektiv då de flesta i starten vill åt lite extra flexibilitet..

Beror på hur mycket money som skall läggas..Det styr ju som bekant det mesta i våra liv..

För generell natur så kommer man långt med en standardzoom (t.ex 18-50 för en 10D/300D) + ett tele eller telezoom (t.ex 70-200).

Om du gärna och mycket sitter vid en dator redan nu så hade jag nog tveklöst gått för en digital systemkamera. Många utveckals fort med en sådan och ett ok objektiv. Men analogt stimulerar på många sätt till mer metodiskt och eftertänksamt fotograferande vilket också kan vara en fördel, spec för den som har stark motivation.

Lycka till!

MVH Niclas,