Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra systemdigitalkameror max 10000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Modefotografen

Aktiv medlem
Hej,

Kan någon tipsa mig om en bra digital systemkamera för studio fotografering. max 10000kr. Vad ska man tänka på när man köper en? Ljuskänslighet, pixlar m.m

//Adam
 
Ljuskänsliget i studio? Man fotar i en studio för att ha kontroll över ljuset (och en del annat). Kör alltid lägsta iso. Fast du kanske syftar på dynamisk omfång?

Pixlar? Ska du sälja bilderna och köper nytt hus så bör du ta ett med 10mpix: Canon 400D med batterigrepp eller Nikon D80. Någon bildstabilisering eller annat tjaffs behöver du inte, antar att du kommer köra med stativ och har tillräckligt med ljus,

Antar att du redan har objektiv? Annars kanske Nikon 35/2 85/1.8 och 50/1.8(ful bokeh) borde klara det mesta. Canon har likvärdiga alternativ.
 
Mitt tips är att du kollar annonserna på fotosidan och sedan recensioner på de kamerahus du tycker ligger rätt i pris. Alltså jag röstar på ett begagnat hus.
 
Ska det vara billigast möjliga utrustning, då är det beggat 300D hus med två fasta objektiv kring 35 och 85mm som gäller. Canon har iso 100, Nikon D70/D100 inte, fördelarna med iso 100 i studio överväger nikonhusens snabbhet.

Antar att du inte ska jobba med proffsmodeller typ tyra banks, som ändrar pose sjukt snabbt och kameran måste hänga med.

När man ställer såhär komplexa frågor måste man redan från början precisera vad man är ute efter. Ska du enbart ha kamerahus, beggat, nytt, eller även objektiv, kanske möjighet att styra blixtar etc.
 
marooned skrev:
Ska det vara billigast möjliga utrustning, då är det beggat 300D hus med två fasta objektiv kring 35 och 85mm som gäller. Canon har iso 100, Nikon D70/D100 inte, fördelarna med iso 100 i studio överväger nikonhusens snabbhet.

Antar att du inte ska jobba med proffsmodeller typ tyra banks, som ändrar pose sjukt snabbt och kameran måste hänga med.

När man ställer såhär komplexa frågor måste man redan från början precisera vad man är ute efter. Ska du enbart ha kamerahus, beggat, nytt, eller även objektiv, kanske möjighet att styra blixtar etc.
Hmm... jag uppfattade det som att trådskaparen ville ha tips på kamera(hus). Kanske var det fel?

Och vad gäller modeller och posering är det (väl?) fotografen som bestämmer... åtminstone vill jag ha det så.
 
Jag uppfattade också som att han är ute efter kamerahus.

Jo, men Canon 300D är långsam på att flytta data till kortet och klarar knappast en snabb modell som springer och röjjer som en galning. Såna där härliga actionbilder med mycket rörelse där håret flyger och ja...du fattar kanske vad jag menar. Efter 2 sek så är det slut på det roliga, då måste man vänta ett bra tag innan bufferten är tom igen. Att då behöva be modellen varva ner kan bli avtändande.
 
marooned skrev:
Canon har iso 100, Nikon D70/D100 inte, fördelarna med iso 100 i studio överväger nikonhusens snabbhet.
Vilka fördelar? Jag ser inga fördelar med att använda en Canon på ISO 100 istället för en Nikon/Minolta på ISO 200 (även om man kan använda Minoltas kameror på ISO 100 om man vill.), eftersom sensorn är optimerad för ISO 200.
 
Kan man föra över bilder från kamera (Canon 400 D) till datorn trådlöst? Behöver man något tillbehör eller finns denna möjlighet ingbyggd i någon kamera?
 
FILM) (Anddje skrev:
Vilka fördelar? Jag ser inga fördelar med att använda en Canon på ISO 100 istället för en Nikon/Minolta på ISO 200 (även om man kan använda Minoltas kameror på ISO 100 om man vill.), eftersom sensorn är optimerad för ISO 200.

Jag tycker att min gamla 300D var lite brusfriare på iso100 än min nya D70s på iso200. Men skit samma. 300D är ändå den billigaste DSLR som man kan köpa beggat, om man anser att bufferten och överföringshastigheten till kortet räcker till.

D70 har en del andra fördelar som spotmätning, toppdisplay och bra batteri, men mittersta fokuspunkten är större än i 300D och därför kan det bli svårt att ställa fokus lika exakt. Så upplevde jag det vid bytet iaf. Dessutom var 300D en jävel på att hitta fokus i mörker, eller vid i princip obefintliga kontrastskillnader.
 
Jag tycker du bör satsa på en begagnad Canon 20D eller Minolta 7D för studiofoto, just av den enkla anledningen att de har PC-synk-uttag, vilket 300D mfl. inte har.
 
FILM) (Anddje skrev:
Jag tycker du bör satsa på en begagnad Canon 20D eller Minolta 7D för studiofoto, just av den enkla anledningen att de har PC-synk-uttag, vilket 300D mfl. inte har.
Håller med om Canon 20D. Det finns ett antal på FS annons avdelningen. Canon spöar skiten ur Nikon alla dar i veckan :)
 
Splanky skrev:
Intressant! På vilket sätt är Canon så mkt bättre än Nikon? (Funderar själv på att byta upp mig)
Tomas, om den delen i mitt inlägg varit allvarligt menat hade jag gjort ett annat ordval. Har dessutom ingen som helst kunskap om Nikon vs Canon. Se det som ett pubertalt infall, ett skämt, sportramsa eller whatever...
 
Är det bara huset så lägg till en tusing så får du ett 30D hus. Ska du ha rubbet så satsa på en beggad 350D tycker jag. Går att få för inte många pengar alls, lägg sedan resten av pengarna på tillbehör.
 
Men Nikon har sitt Creative Lightning, som är ljusår framför sina konkurrenter. Köp paraplyer med blixtskofäste, och SB-600/SB-800 så har du en portabel och helt (helt!) trådlös studio....

Dessutom köper du Camera Control (995kr)från Nikon så kan du fjärrstyra kameran och tanka ner alla Nikons DSLR bilder (D50, D70/S, D80, D100, D200, D2Hs/H, D2x/xs).
Med en liten budget blir du väldigt avancerad, och när du vuxit ur din kamera (D50?), köper du en ny ännu mer avancerad Nikon DSLR och systemet är fortfarande kompatibelt:)

Hur är det med C:)..... För studio innebär väl att man jobbar med ljus....

Hej hopp.

Adam
 
Tyckaren skrev:
Men Nikon har sitt Creative Lightning, som är ljusår framför sina konkurrenter. Köp paraplyer med blixtskofäste, och SB-600/SB-800 så har du en portabel och helt (helt!) trådlös studio....
Även Minolta kan använda trådlösa blixtar, och man behöver inte betala 14000 för en D200 för att få PC-synk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.