Annons

Tips på bra och prisvärd bouncer?

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Vilka krav har du på din bouncer? Jag skall köpa två nya en striplite och en stor 100X100 eller 90X120.
Har du något tips på bra bouncrar till vettiga priser?

Jan

Kolla på www.kaffebrus.com det är bra grejor till rätt priser för en som vill prova på Studiofoto utan att ruinera sig. Väldigt snabb och bra service. Jag har köpt mina blixtar där samt andra tillbehör också.

Kaffebrus

Jan, skriv gärna lite hur grejerna var. Är själv intresserad av att köpa en bouncer eller oxtobox och priserna är onekligen väldigt attraktiva hos Kaffebrus.

Jonas

Hej!

Jag rekommenderar att ni kör alla boxar i studion av exakt samma märke för att undvika färgavvikelser. Digitalkameror är särskilt känsliga för detta.

geronimo13 skrev:
Hej!

Jag rekommenderar att ni kör alla boxar i studion av exakt samma märke för att undvika färgavvikelser. Digitalkameror är särskilt känsliga för detta.

Du har rätt! Om boxarna är någorlunda kan du köpa 4-5 st för samma pris som 1. Sen är det så att du får vad du betalar för. Ska bli intressant att se vad de går för eller om det är skräp

/Jan

Re: Kaffebrus

jonasandersson skrev:
Jan, skriv gärna lite hur grejerna var. Är själv intresserad av att köpa en bouncer eller oxtobox och priserna är onekligen väldigt attraktiva hos Kaffebrus.

Jonas

Jag har köpt blixtpaketet för 4795:- från Kaffebrus och blev positivt överraskad när jag fick grejorna. Det innehöll precis som utlovat i den knapphändiga beskrivningen: 2st 300Ws blixthuvuden med steglös reglering av blixtarna och 150W modellbelysning. Två st softboxar 90x60cm, Två vita paraplyer 115cm, kablar för synk och spänningsmatning till blixtarna. Två st 3meters stativ och väskor till alltihop. Jag har köpt till ytterligare två paraplyer, ett med guld och ett med silver för att testa lite. Vidare kan jag berätta att jag köpt en IR sändare från Photax i Nybro http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm så att man kan fyra av blixtarna som slavblixtar och slipper sladdar på kameran. Jag har lagt upp några bilder efter ett första trevande försök, mer kommer, var så säkra! http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570

Priset är 395:- för den övre och 675:- för den under. Jag köpte den som heter Electra ART.NR: EFT01 Vilken som är bäst är nog en smak/ekonomisak.

Intressant! Jag har funderat lite på Canon Speedlite Transmitter ST-E2 (som kostar ca 2000 kr). Men den här är ju klart billigare!

Någon som vet hur dessa funkar m Canon blixtar typ Speedlite 420EX?

Kan man styra flera externa blixtar med den förresten?

OM du scrollar ner lite på sidan med IR slavtändare http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm
så hittar du en liten slavtändare som passar till alla blixtar som du kan montera i en hotshoe. Om din Canonblixt har slavfunktion inbyggd så funkar den ju direkt utan extra tillbehör. Alla påslagna blixtar i rummet kommer att avfyras samtidigt under förutsättning att sensorn inte är övertäckt eller skymd.

Kollade lite på Canons sida angående original slavtändare (2000.-) så verkar den kunna mer än bara fyra av blixten... Vi får invänta någon expert på området.

Canons "slavtändare" ST-E2 är avsedd för att styra Canons EX bixtar med full TTL automatik. Man kan även styra två grupper av blixtar med ST-E2. Att köpa den för att endast fyra av en studioblixt är lite overkill, tror dessutom att de andra sändarna som är avseda för den uppgiften gör det med större säkerhet.

Jonas

ST-E2 , Canons blixtstyrning/slavtändare fungerar väldigt bra med E-TTL automatik. Ställ in tid / bländare manuellt och blixtarna ser till att det blir rätt exponerat.

Man kan styra blixtarna i grupper och ställa in styrkan/relationen mellan blixtgrupperna. Den kan bl.a hantera både 580 och 420, 430 och 550.

Har man en 580 kan den också vara master men själv tycker jag att ST-E2 på kameran och mina tre blixtar (1 st 580 och 2 st 420) placerade på lämpliga ställen ger mig större flexibilitet.

Jag har placerat mina blixtar på stativ och riktade mot paraplyer. Denna lösning passar mig bra. Då kan jag variera med / utan paraplyer, belysa bakgrund, ovanifrån/bakom mm.

Dessutom kan man handhålla en blixt om man har ST-E2 på kameran (eller placera ut blixtarna om man har tid). Fungerar väldigt bra live..

Det verkar som den här tråden lever längre än min egen.

Eftersom jag videofotar så behöver jag fast ljussättning, istället för blixt.
Jag tänkte först använda mig av en red head + bouncer, men fick tips om lysrör istället.

Vet någon vart man kan få tag i sådana lysrör och hur mycket mer de kostar än Red head + bouncer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar