Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på bra och billig A3-skrivare.
- Trådstartare Rei:No1
- Start datum
Kjanson
Medlem
Tänkte köpa mig en A3-skrivare, men vet inte vilken. Det finns ju en del att välja mellan.
Är det nån som har ett bra förslag på en hyfsat billig men ändå bra skrivare?
Runt tusenlappen hade jag tänkt mig.
Mvh Reino
Hej!
....ett råd bara, har själv haft många olika skrivare och fråga nr.1 vad ska du ha den till? de något nyare Epson skrivarna är konstruerade så att även om du skall skriva ut allt i bara svart så funkar inte det om den gula är slut (går inte att skriva ut) eller om en annan färg tagit slut.
Detta fenomen har jag inte sett i samma utsträckning på Canon skrivarna. Sedan tycker jag att du ska anpassa ditt inköp efter vad färg kassetterna kostar. Skillnaden på kvaliteten mellan skrivarna är inte så stor så att det stör, och alla är i stort sett bättre än automat kopiorna du får från labbet.
Slutligen ett viktigt råd. Innan köp, gå in och kolla vad färgkassetterna kostar det gör du lämpligast på www.nordicink.se som är billigast i Sverige och dess utom en hög och bra kvalitet på lågpris kassetterna.....lycka till!.....hälsar Kent
Rei:No1
Aktiv medlem
Hej!
....ett råd bara, har själv haft många olika skrivare och fråga nr.1 vad ska du ha den till? de något nyare Epson skrivarna är konstruerade så att även om du skall skriva ut allt i bara svart så funkar inte det om den gula är slut (går inte att skriva ut) eller om en annan färg tagit slut.
Detta fenomen har jag inte sett i samma utsträckning på Canon skrivarna. Sedan tycker jag att du ska anpassa ditt inköp efter vad färg kassetterna kostar. Skillnaden på kvaliteten mellan skrivarna är inte så stor så att det stör, och alla är i stort sett bättre än automat kopiorna du får från labbet.
Slutligen ett viktigt råd. Innan köp, gå in och kolla vad färgkassetterna kostar det gör du lämpligast på www.nordicink.se som är billigast i Sverige och dess utom en hög och bra kvalitet på lågpris kassetterna.....lycka till!.....hälsar Kent
Jag hade tänkt skriva ut mina bilder med den )
Det blir både svartvitt och färg. Jag börjar tröttna på det vanliga A4-formatet och vill inte hela tiden skicka in och vänta på att få en utskrift, utan vill kunna göra det på en gång.
Ok, då får jag kolla upp det då, med färgpriser. Och Canon kanske verkar bäst med tanke på det du skriver.
Tack så mycket för dina råd.
Mvh Reino
pwrdesign
Aktiv medlem
Jag går precis i samma tankar, fotograferar analogt, framkallar och scannar själv, vore nice att kunna printa alster också.
Jag har kollat på Canon Pixma Pro-1 t.ex. eller motsvarande hos Epson, men min slutsats är att det nästan blir dyrare att skriva ut själv om man räknar med papper, bläck, inköp av skrivare osv.
Dessutom så har jag tidigare erfarenhet av print/plot och vet att det kan vara ganska mkt pill med skrivarprofiler osv.
Så jag har faktiskt valt att avstå och istället skicka till ett prisvärt labb.
MvH Patrik
Jag har kollat på Canon Pixma Pro-1 t.ex. eller motsvarande hos Epson, men min slutsats är att det nästan blir dyrare att skriva ut själv om man räknar med papper, bläck, inköp av skrivare osv.
Dessutom så har jag tidigare erfarenhet av print/plot och vet att det kan vara ganska mkt pill med skrivarprofiler osv.
MvH Patrik
ronny vervaart
Aktiv medlem
försök att hitta någon som har en Canon pixma 9500 mk2 kvar på hyllan (ev japan foto) kalasbra skrivare även för svart vitt.Tänkte köpa mig en A3-skrivare, men vet inte vilken. Det finns ju en del att välja mellan.
Är det nån som har ett bra förslag på en hyfsat billig men ändå bra skrivare?
Runt tusenlappen hade jag tänkt mig.
Mvh Reino
Erik Schalin
Aktiv medlem
Din slutsats är rätt. Jag har gjort samma val.Jag har kollat på Canon Pixma Pro-1 t.ex. eller motsvarande hos Epson, men min slutsats är att det nästan blir dyrare att skriva ut själv om man räknar med papper, bläck, inköp av skrivare osv.
Men får man hela processen bra så blir det riktigt bra . O vägen dit är kantad med pengar o fylld av svordomar.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Jag har en Cannon i 9100 som har ca 11 år på nacken. Vet inte om de går att få tag på längre , men kvalite'n på utskrifterna är underbar! Kör med Epson Semigloss papper vilket har varit billigt i förhållande till de riktigt stora namnen. Visst...det går åt en del bläckpatroner , men det blir BRA!
Po Annerfeldt
Aktiv medlem
Jag har själv gått i samma tankar som du och det sluta med att jag skaffa en Canon Pixma PRO-100. Jag satt och räkna lite på det och kom fram till att skriver jag ut 160 A3 och 100 A4 så börjar jag tjäna på skrivaren. Då är allt inräknat, papper, färg. Man tycka att det är galet många utskrifter, men jag skriver ut ganska mycket. Just nu är jag uppe i Ca: 70 A3 och 30 A4 och detta är sen mitten på december. Jag tror att jag byta dom första patronerna vid 50 A3 och 15 A4...
Hittar man sedan en billigare skrivare och papper så blir siffrorna helt andra. Men räkna lite på det...
Po.
Hittar man sedan en billigare skrivare och papper så blir siffrorna helt andra. Men räkna lite på det...
Po.
Aktiv medlem
försök att hitta någon som har en Canon pixma 9500 mk2 kvar på hyllan (ev japan foto) kalasbra skrivare även för svart vitt.
Jag kollade på den och den ligger tyvärr lite högt i pris för mig. Men jag kanske måste tänka om lite, är väl bäst att spara lite mer pengar och satsa på en i den prisklassen för att få en så bra som möjligt.
Köper jag en för billig så blir jag kanske missnöjd och det slutar med att jag iaf skickar in bilderna på förstoring, och då blir det ju inte ett dugg billigare.
Tack för tipset.
Mvh Reino
Aktiv medlem
Jag har själv gått i samma tankar som du och det sluta med att jag skaffa en Canon Pixma PRO-100. Jag satt och räkna lite på det och kom fram till att skriver jag ut 160 A3 och 100 A4 så börjar jag tjäna på skrivaren. Då är allt inräknat, papper, färg. Man tycka att det är galet många utskrifter, men jag skriver ut ganska mycket. Just nu är jag uppe i Ca: 70 A3 och 30 A4 och detta är sen mitten på december. Jag tror att jag byta dom första patronerna vid 50 A3 och 15 A4...
Po.
Skriver samma till dig som till Ronny Vervaart och tackar för tipset )
Mvh Reino
Erik Schalin
Aktiv medlem
När jag läste tester så var svartvitt det svåraste att få bra. Det krävde flera nyanser av svart/grått.
För en sådan skrivare som klarar A3, DÅ(det här var ca 3 år sedan), startade priserna runt 10 000 kronorsstrecket.
För en sådan skrivare som klarar A3, DÅ(det här var ca 3 år sedan), startade priserna runt 10 000 kronorsstrecket.
Aktiv medlem
Jag går precis i samma tankar, fotograferar analogt, framkallar och scannar själv, vore nice att kunna printa alster också.
MvH Patrik
Jo det har du ju iof rätt i att det är en del inställningar innan det blir hundra, och att det kanske bli lite dyrare.
Fast det beror ju på, som en del har sagt här, varifrån man köper färgen och pappret. Så det behöver ju inte bli dyrare.
Sen tycker jag det är lite kul att ha gjort tavlan som hänger på väggen hela vägen själv, från att fota till att redigera och sen till att skriva ut den själv. Och att då har suttit några timmar och kalibrerat ihop allt så det blir kalasbra, ja då blir det ju extra kalaskul när man får lovord för sin bild )
Mvh Reino
Erik Schalin
Aktiv medlem
Thats the spirit!Sen tycker jag det är lite kul att ha gjort tavlan som hänger på väggen hela vägen själv, från att fota till att redigera och sen till att skriva ut den själv. Och att då har suttit några timmar och kalibrerat ihop allt så det blir kalasbra, ja då blir det ju extra kalaskul när man får lovord för sin bild )
Mvh Reino
För att få det bra så tror jag att man måste ha den ambitionen/inställnningen/målmedvetenheten med det tålamod det för med sig.
bildsten
Aktiv medlem
Jag har en Cannon i 9100 som har ca 11 år på nacken. Vet inte om de går att få tag på längre , men kvalite'n på utskrifterna är underbar! Kör med Epson Semigloss papper vilket har varit billigt i förhållande till de riktigt stora namnen. Visst...det går åt en del bläckpatroner , men det blir BRA!
Hör av dej till mej om du behöver BCI-6-patroner. Jag har haft två skrivare som använt BCI-6 och kom en gång över ett kk-lager med sådana som jag säljer av då och då billigt.
Numera har jag en Canon Pro-100. Första bilden jag skrev ut med den blev utmärkt. Jag använde Clas Ohlsons blanka A3-papper eftersom jag bara ville göra ett prov och inställningen för Canons blanka papper och det kunde inte bli bättre. Bilden hänger på väggen bakom mej nu. Några nattbilder i stadsmiljö på Hahnemule Fine Art-papper blev också mycket bra. Det senaste jag skrev ut var faktiskt körkortsbilder på min fru och mej själv eftersom vi skulle få nya kk och de blev också bra men det såg lite löjligt ut när skrivaren spottade ut bilder i storleken 3x4 cm på 10x15 papper.
Jag tycker att jag kan rekommendera Canon Pro 100. Utskrifterna har inte riktigt samma livslängd som de från Pro 10 och Pro 1, men så länge filen finns kvar så går det ju att göra nya bilder eller skicka till Crimson.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
MvH Patrik
Men om man skaffar en skrivare och skriver ut så är det inte nödvändigtvis priset per utskrift som styr. De som väljer att skriva ut gör det nog i stor utsträckning för att ha koll på hela flödet själva.
Melte
Ny medlem
Canons billigaste
Har en Canon iX6850 som kostar under 2tusen på Cyberphoto. Har 5st färgpatroner och ger OK utskrifter i färg, lite trixig att få bra svartvita bilder, jag har en tendens att få en sepia toning. Ett riktigt budgetalternativ, jag har nu bytt upp mig till Canon Pixma Pro-100S (ca 5tusen) som fixar även det svarvita bra. Som bläckstråleskrivare är jag fullt nöjd med utskrift på olika papper. En bra matchning mellan skärm och printer där man gör en egen profilering av dessa för varje papper underlättar. Använder mig av klubbens Color Munki kalibreringsverktyg.
Har en Canon iX6850 som kostar under 2tusen på Cyberphoto. Har 5st färgpatroner och ger OK utskrifter i färg, lite trixig att få bra svartvita bilder, jag har en tendens att få en sepia toning. Ett riktigt budgetalternativ, jag har nu bytt upp mig till Canon Pixma Pro-100S (ca 5tusen) som fixar även det svarvita bra. Som bläckstråleskrivare är jag fullt nöjd med utskrift på olika papper. En bra matchning mellan skärm och printer där man gör en egen profilering av dessa för varje papper underlättar. Använder mig av klubbens Color Munki kalibreringsverktyg.
JanneO
Aktiv medlem
Jag köpte för ett par år sedan en Epson 7015 A3 skrivare med pigmentbläck för 1600:-. Den finns nog inte längre men det finns säkert motsvarande nya. Vid den här tiden hade Canons billiga skrivare färgämnesbläck så dom gick bort. Vet inte hur det är numera? Jämfört med utskrifterna från mina tidigare skrivare med färgämnesbläck kan jag inte se någon annan skillnad än något mindre maxsvärta. Numera fungerar låt skrivaren hantera färgen riktigt bra. Fast jag har inte lyckats så bra med mattpapper av någon anledning.
apersson850
Aktiv medlem
Jag vet att den inte passar in i prisbilden här, men jag har i alla fall en Canon PRO-1. Att jag köpte den beror bland annat på att jag inte bara skriver fotografiska bilder, utan även andra utskrifter som ibland behöver vara större än A4 och behöver tåla vatten någorlunda bra. Det fungerar med den modellen. Jag har haft utskrifter sittande ute, utan plast, i rejält regn, och de är lika läsbara hela tiden, så länge pappret håller.
Bilderna den kan skriva ut tycker jag blir utmärkta. Den tar längre tid på sig än PRO-10 och PRO-100, eftersom färgen torkar långsammare, och så kostar det sisådär 3000 kronor att ladda om färgen, men det visste jag från början. Stor är den också, så det gäller att ha plats. Min bor i ett rum som en av döttrarna hade innan hon flyttade hemifrån. I och med att det finns nätverksanslutning är det ju på det viset lätt att placera skrivaren var som helst i huset. Man är inte begränsad av en USB-kabel.
Allt som är A4 eller mindre brukar jag annars skriva på antingen min tonerbaserade Kyocera eller på en Pixma MP970. De står i samma rum som de mest använda datorerna, nämligen. Kyoceran har mycket lägre kostnad per sida också, men den är ju inget att skriva bilder med.
Bilderna den kan skriva ut tycker jag blir utmärkta. Den tar längre tid på sig än PRO-10 och PRO-100, eftersom färgen torkar långsammare, och så kostar det sisådär 3000 kronor att ladda om färgen, men det visste jag från början. Stor är den också, så det gäller att ha plats. Min bor i ett rum som en av döttrarna hade innan hon flyttade hemifrån. I och med att det finns nätverksanslutning är det ju på det viset lätt att placera skrivaren var som helst i huset. Man är inte begränsad av en USB-kabel.
Allt som är A4 eller mindre brukar jag annars skriva på antingen min tonerbaserade Kyocera eller på en Pixma MP970. De står i samma rum som de mest använda datorerna, nämligen. Kyoceran har mycket lägre kostnad per sida också, men den är ju inget att skriva bilder med.