Annons

Tips på bra fotomiljö för porträtt i Örebro

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hej! Jag ska fota ett par kompisar i Örebro i helgen och vänder mig därför till er här inne.
Finns det några goa ställen i Örebro trakten som har fin bakgrund och omgivning?

Karlslund herrgård med omnejd samt Stadsparken är bra ställen. Sen gäller det ju att vädret är bra ur fotosynpunkt.

Det beror på vad du vill ha som bakgrund. Man kan ju vara i trädgården nedanför med herrgården i bakgrunden. Eller så kan man fortsätta ner till ån där det finns en fin bro. Strax efter herrgården finns det också byggnader och stora träd som funkar bra. Ännu längre bort finns det en damm med en fors nedanför. Dammen är väl inte så snygg men forsen kanske funkar, har inte provat just där. Oavsett var du väljer så välj en dag med väder som passar ditt fotande.

Just ja, strax innan herrgården, på väg ner mot hästhagarna så finns ett gammalt orangeri om du vill ha vackert åldrat tegel som bakgrund.

Omöjligt att svara på. Beror väl lite på vad för känsla du vill ha i bilderna.
Ska det vara vackert, romantiskt och gulligt eller rått, hårt och kallt?

Vid Stadsparken har du ju Wadköping. Pittoreska byggnader med närhet till vatten.
Slussen med laxgångarna kan säkert vara cool på kvällen med gatuljus som speglas i de forsande vattenkurvorna. Där kan man stå nästan mitt i på en liten halvö.
Bortanför Karlslund och herrgården har du stora öppna fält.
Slottet såklart också.
Trappen upp mot Nicolaikyrkan.
Norra kyrkogården.
Kring Naturens hus finns ganska täta stigar med björkar som är vackra att positionera ett brudpar (eller riktigt goda kompisar ;-) ) under.
Sjyssta träbroar i samma område.
Skateparken på söder i Örebro. Kyrkogård intill.

Allt beror ju på känsla såklart.
Det var väl lite av vad jag kommer på på rak arm.

Lycka till. Panga upp resultatet här så man får se vad det blev av'et vettja.

Det beror på vad du vill ha som bakgrund. Man kan ju vara i trädgården nedanför med herrgården i bakgrunden. Eller så kan man fortsätta ner till ån där det finns en fin bro. Strax efter herrgården finns det också byggnader och stora träd som funkar bra. Ännu längre bort finns det en damm med en fors nedanför. Dammen är väl inte så snygg men forsen kanske funkar, har inte provat just där. Oavsett var du väljer så välj en dag med väder som passar ditt fotande.

Just ja, strax innan herrgården, på väg ner mot hästhagarna så finns ett gammalt orangeri om du vill ha vackert åldrat tegel som bakgrund.

Tackar! har aldrig vart vid Karlslunds herrgård, även fast jag är uppvuxen i björkhaga :)
Tegelväggen lät intressant så den ska jag absolut kolla in. :)

Omöjligt att svara på. Beror väl lite på vad för känsla du vill ha i bilderna.
Ska det vara vackert, romantiskt och gulligt eller rått, hårt och kallt?

Vid Stadsparken har du ju Wadköping. Pittoreska byggnader med närhet till vatten.
Slussen med laxgångarna kan säkert vara cool på kvällen med gatuljus som speglas i de forsande vattenkurvorna. Där kan man stå nästan mitt i på en liten halvö.
Bortanför Karlslund och herrgården har du stora öppna fält.
Slottet såklart också.
Trappen upp mot Nicolaikyrkan.
Norra kyrkogården.
Kring Naturens hus finns ganska täta stigar med björkar som är vackra att positionera ett brudpar (eller riktigt goda kompisar ;-) ) under.
Sjyssta träbroar i samma område.
Skateparken på söder i Örebro. Kyrkogård intill.

Allt beror ju på känsla såklart.
Det var väl lite av vad jag kommer på på rak arm.

Lycka till. Panga upp resultatet här så man får se vad det blev av'et vettja.

Känslan är väll lite kall måste jag säga, det ska vara pressfoton till 2 grabbar som gör musik.
Jag har ingen lust att ha en vit eller enfärgad bakgrund, så en schysst gammal fasad skulle nog vara Nice. :) tackar för tipsen, dom kommer att användas garanterat till andra projekt. :)

För den typen av foto du ska ta låter det som tegel- eller plåtväggar skulle passa bra, kolla valfritt industriområde. Var själv på Holmen och gjorde ett liknande fotojobb för ett tag sen.

Åkte upp till Karlslunds herrgård i går då vi skulle fota där.
Men med min vanliga tur så var det självklart en marknad där.
Jag åkte i ren panik till Holmen och letade för fullt, hittade till slut ett perfekt ställe för våran shoot.
Tack igen för tipset om Holmen, kommer definitivt att använda mig av det området igen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar