Annons

Tips om snabbfäste för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har i många år använt Manfrottos enklaste och billigaste snabbfäste med tillhörande plattor. Det har funkat för mig, även om jag läst en hel del omdömen om att det skulle glappa osv.

Hursomhelst... Nu har den del som sitter på kulleden gått sönder och jag funderar på vad jag ska skaffa i stället. Finns det något stabilt som inte kostar skjortan? Är stabilt och inte alltför dyrt en omöjlig kombination? Jag vet inte riktigt vad jag har för budget för detta, så min fråga är närmast en inventering över vilka alternativ som finns och rekommenderas.

Det jag behöver är den del som jag fäster på kulleden samt 3-4 plattor för objektiv och kamerahus.

Vad rekommenderas?

Just det... Den utrustning som ska användas är en Canon 70D med batterigrepp, en Canon 400/5,6 samt en Sigma 120-300/2,8. Dessutom kanske Canon 70-200/4 samt ett eller annat mindre och lättare objektiv.

Jag gillar Arca systemet. Det finns många olika tillverkare som både tillverkar kulleder och plattor till detta system i olika kvalité och prisklasser;
Återförsäljarna är bara exempel på platser i Sverige eller Europa som säljer dessa produkter.

Jag har speciellt anpassade plattor till mina kameror och objektiv. Det finns universella plattor, men dessa brukar fungera mindre bra. Jag använder kulleder och plattor från Really Right Stuff, dyra men väldigt bra. Jag har även tittat på Benro som är ett bra budgetalternativ.

Förslag på ett budgetalternativ, kulled, platta till dina objektiv (ifall den räcker till på längden - mät och kolla) samt platta till kameran. Den stora kullan på kulleden kommer att göra användandet (t.ex. finjusteringar) med den väldigt smidig även om en mindre kulled klarar av vikten av din utrustning.

Fattar jag rätt? Alla de system du länkar till är inbördes kompatibla? Dvs om jag köper ett snabbfäste till kulleden från en tillverkare så kan jag köpa plattor till objektiv och hus från en annan?

Det kanske vore en bra lösning i så fall. Ett lite mer påkostat snabbfäste och ett antal något billigare plattor? Eller tänker jag fel?

När det gäller RRS konstaterar jag snabbt att de ligger utanför min budget. När det gäller Benro hittar jag hos Cyberphoto inga snabbfästen, utan bara kulleder med fästen samt extrta plattor. En bra kulled har jag redan.

Jag använder uteslutande ARCA snabbfästen. Det finns allt för att kunna klara alla situationer, alltså standardplattor som passar det mesta eller specialplattor för enskilda kameramodeller. Det finns plattor i olika längder för att kunna bygga upp speciella riggar för stereobilder eller panoramabilder ,närbildsfoto eller makrobelysning. Det finns snabbfästen i olika längder för små eller stora stativ med vanlig skruvlåsning eller snabblåsning med spak.

Kort sagt, ARCA-systemet är otroligt mångsidigt och användbart i många sammanhang. Eftersom konstruktionen bygger på ett kilspår där stativdelen har en fast och en rörlig del som klämmer kring kamerans/objektivets kilspårsplatta blir infästningen otroligt stabil och stum. Min erfarenhet efter cirka 30 års användning är att systemet är outslitligt, anpassningsbart och otroligt stabilt.

Numera finns det dessutom mängder med tredjepartstillverkare så priset har rasat mot tiden då det bara var ARCA Swiss som stod för tillverkning och försäljning. Väljer du snabbfästen med ratt(skruv)låsning så är det ingen risk att du misslyckas. Fästen med hävstångslåsning kan råka ut för att de inte låser mot alla plattor eftersom det kan finnas tillverkare som inte har lyckats med toleransen tillräckligt bra och kilspåret då blivit en aning smalare. Med skruvvarianten är det bara att dra åt en aning extra så låser det lika bra. Hävstångsvarianten måste i sådant fall justeras med en justerskruv vilket kan vara lite pilligt om det behöver göras ofta vid byte mellan plattor från olika tillverkare. Är däremot alla plattor från samma tillverkare så är det inget problem eftersom justeringen då bara behöver göras en gång.

Kolla på ebay.de eller ebay.co.uk och sök på ARCAså hittar du massor. Utöka gärna sökningen till att gälla hela Europa (för att garanterat slippa moms och tull) eller hela världen för största utbud.

Fattar jag rätt? Alla de system du länkar till är inbördes kompatibla? Dvs om jag köper ett snabbfäste till kulleden från en tillverkare så kan jag köpa plattor till objektiv och hus från en annan?

I stort sett är alla delar inbördes kompatibla, det är bland annat Really Right Stuffs lever-release clamp som kan ha problem med vissa plattor då dessa är för smala.

Det kanske vore en bra lösning i så fall. Ett lite mer påkostat snabbfäste och ett antal något billigare plattor? Eller tänker jag fel?

En bra tanke, skillnaden mellan de dyrare plattorna och de billigare är främst finishen, dock för kamerorna brukar det bara finnas dyrare plattor.

När det gäller RRS konstaterar jag snabbt att de ligger utanför min budget. När det gäller Benro hittar jag hos Cyberphoto inga snabbfästen, utan bara kulleder med fästen samt extra plattor. En bra kulled har jag redan.

Ursäkta, jag läste ditt första inlägg slarvigt, här finns flera olika snabbfästen att välja mellan.

Jag tycker inte att ett fäste för stativet skall kosta mer än 200:-. Det finns massor av olika varianter i detta prisläge och de fungerar utan problem.

Det kan vara idé att kolla på ebay på poster som innehåller flera stycken till ett klumppris. Där går det att få ner priset till omkring 150:- styck. En bra längd på sådana är 60mm eller möjligen 50mm. Jag har en som är 20mm som sitter på ett litet fickstativ.

Jag har löst mitt stativ-huvud-fäste så här:

På varje stativ sitter ett ARCA-kompatibelt snabblås. Under varje huvud sitter en 60mm lång platta och ett snabbfäste ovanpå. På så sätt kan jag enkelt växla mellan olika huvuden på olika stativ. Jag behöver inte heller ha huvudet monterat när stativet transporteras vilket jag tycker är bra med tanke på att de kan vara lite känsliga och dyra.

Det skulle gå utmärkt att kombinera det som länkas i inlägget ovanför mitt.

Att tänka på i vissa sammanhang är orienteringen av kilspåret. Det är vanligt att kilspåret ligger i samma riktning som fokusplanet, dvs vinkelrätt mot optiska axeln. Sedan är det tvärt om på objektiven. Mindre bra tycker jag eftersom man ibland vill ta bilder med olika objektiv. Då måste stativhuvudet vridas 90 grader om en bild tas med en kort brännvidd och kameran monterad på stativet medan nästa bild tas med ett längre objektiv som har eget stativfäste och kilspår som då ligger vridet 90 grader. Jag har varit konsekvent och haft alla mina kilspår vinkelrätt mot optiska axeln, alltså parallellt med fokusplanet.

Så ett sånt här snabbfäste skulle t ex kunna kombineras med exempelvis ett antal såna här plattor.

Jo det borde fungera... Men jag skulle inte välja den plattan då den saknar "klackar" som förhindrar att kamera/objektiv vrider sig.

Funkar det inte att montera en platta avsedd för objektiv på ett kamerahus?

Kolla bara måtten på plattan och kameran så att du väljer rätt platta (så att inte batteriluckan döljs eller skärmen förhindras att vridas) så skall det inte vara några problem. Nu har du batterigrepp så detta bör underlätta detta.

På mina kameror har jag L-plattor. Och då måste man ha kameraspecifika plattor.

Senast ändrad:
Rotar lite på ebay...

En sån här skulle t ex kunna kombineras med ett antal såna här till objektiven samt en sån här för huset? Att köpa en L-bracket för huset känns som lite väl mycket pengar. Har inte hittat nån "piratvariant" som funkar med batterigrepp.

Det ser ut att kunna funka hur bra som helst.

Han menar nog en platta som är betydligt bredare än själva kilspåret. En sådan fungerar bra för mellanformatskameror eller under ett stativhuvud medan plattor som inte är mycket bredare än kilspåret passar bättre under en småbildskamera eller APS-C kamera. Det är ju inte så roligt att ha en stativplatta under kameran stickandes ut någon cm.

En sådan kant som sticker upp ovanför själva plattans anliggningsyta är bra om man har möjlighet att fila ner den lite och anpassa till formen på kamerans undersida. Då förhindras varje tendens till att kameran skulle kunna vrida sig, speciellt vid höjdformat och stort/tungt objektiv.

Tack för all hjälp!

Just nu väljer jag mellan två alternativ. Dels det jag länkade till i mitt inlägg 18.04 och dels ett Benro/Sunway-alternativ nämligen detta:

Snabbfäste

Plattor till objektiven

Platta till huset

Benroalternativet är ju betydligt dyrare. Vad får jag i det alternativet som jag inte får på ebay? Bättre finish? Bättre passform?

Snabbfästet har ett vattenpass vilket kan vara bra att ha (men kan lätt ersättas med ett vattenpass i blixtskon eller om detta finns i kameran), Objektivplattan har klackarna :) Det är ingen större skillnad på kameraplattan. Jag kan inte uttala mig om eventuella kvalitetsskillnader.

Du hittar nog betydligt billigare på ebay. Vattenpasset är nog bra om du inte har ett inbyggt i kameran (i sökaren) men ställ ingen större tilltro till det. Det går att hålla fästet löst i handen och få det att ligga i "våg" vilket visar på en medioker funktion eller exakthet. Men det går att montera bort det.

Kameraplattan ser ut att vara lite kort men det beror kanske på åtkomstbehov på kamerans undersida?

Med en kort kameraplatta tänkte jag mig att den alltid skulle kunna vara monterad och då inte sticka ut för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar