ANNONS
Annons

Tips om natthimmels-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Jag vet att ett liknande inlägg gjorts, men jag tycker det ändå är värt att ta upp.

Jag har nyligen köpt en Canon Eos 300D (Digital systemkamera.)

Jag skulle vilja vet hur jag går till väga för att ta en vacker bild på en stjärnhimmel. Mitt mål är kunna fotografera bilder där natthimlens stjärnor syns klart och tydligt.

Jag skulle vilja ha tips om slutartid, bländarvärde och vilket ISO tal som passar för denna typ av fotografering.

OBS att jag använder mig av en digital systemkamera.


Mvh/Patrik
 
Det största problemet när man fotograferar stjärnor är att jorden roterar.

Om man inte kompenserar för jordens rotation så måste man använda kanska korta slutartider.

vid 16mm fungerar 30s & vid 200mm räcker omkring 2s

För att få med många detaljer vid dessa korta tider behövs högt iso och fullt öppen bländare.

MEN för att de ska bli bra så bör man rotera kameran och då gäller så lågt ISO som möjligt och långa tider. Höga ISO brusar och lyfter bara svartnivån om tiden är lång.
 
Va inte blyga

Patrik här igen.


Snälla alla som tror att de har något tips, spara inte på krutet. Jag blir glad för all information jag kan få.

Mvh/Patrik
 
Följande tumregel kan användas för att undvika att stjärnorna blir streck pga jordrotationen.

Längsta tid (sekunder) = 800 / brännvidd (mm)

Ex: 50mm => 16 sekunder

Givetvis behövs stativ och en mörk plats utanför städerna. Använd största bländare eller ett steg nedbländat. Prova olika ISO-tal och se vad som blir bäst.

Vill man få med mer än "bara" stjärnor så behövs långa tider och någon form av anordning som roterar.
 
Jag kopierar ett inlägg jag gjorde i en annan tråd:

För fotografering av stjärnhimmel med digitalkamera lämpar sig användningen av ett program kallat "Image Stacker". Du tar flera "korta" exponeringar, och lägger ihop dem till en simulerad "lång" exponering. Programmet har bland annat ett läge som kallas "Brighten" (har jag för mig), som löser problemet med ljusföroreningar. då tar programmet den ljusaste pixeln från varje bild. Programmet har dessutom "dark frame subtraction", där du kan låta det automatiskt reducera s.k. hot-pixels.

Kolla in Max Lyons startrail-bilder tagna m.h.a. Immage Stacker:
Startrails
 
Stackning är utmärkt om man vill göra linjer av stjärnor, vill man få fram ljussvaga objekt så krävs det att man följer stjärnorna.

Man kan däremot stacka ett antal långa exponeringar för att reducera brus.
 
Walle skrev:
Jag kopierar ett inlägg jag gjorde i en annan tråd:

För fotografering av stjärnhimmel med digitalkamera lämpar sig användningen av ett program kallat "Image Stacker". Du tar flera "korta" exponeringar, och lägger ihop dem till en simulerad "lång" exponering. Programmet har bland annat ett läge som kallas "Brighten" (har jag för mig), som löser problemet med ljusföroreningar. då tar programmet den ljusaste pixeln från varje bild. Programmet har dessutom "dark frame subtraction", där du kan låta det automatiskt reducera s.k. hot-pixels.

Kolla in Max Lyons startrail-bilder tagna m.h.a. Immage Stacker:
Startrails

Det där är nog dom häftigaste bilderna jag har sett! Helt otroligt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.