Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och råd, Funderar på att köpa en Sony Cyber-shot DSC-RX100 II.

Produkter
(logga in för att koppla)

vithaj

Ny medlem
Hej,

jag är ny här på forumet och har alltid gillat att ta kort med kameran, idag fotar jag allt med min Iphone 4s, anledningen är ganska enkel, den är med överallt. Nu tycker min sambo att jag skall kliva upp ett steg.
Har idag varit och kollat på en Rx100 som är liten och kompakt för att kunna ha med sig överallt, fick då reda på att rx100m2 är ute och har lite fler funktioner.

Tror ni jag kommer ha större glädje av mina bilder av en sån här kamera istället för min iphone? Jag tar gärna makrobilder, natur, familjebilder etc etc.
Såg under tillbehör att en sökare finns att köpa till den senare modellen, vad skulle det tillföra till en sådan här kamera?

Tacksam för svar, //Fia.

Det beror förstås på vad du menar med större glädje. Ifall du menar om du kommer att kunna få bilder av betydligt bättre kvalitet, så är svaret tveklöst ja.

Det finns ju såväl optiska som elektroniska sökare man kan sätta på RX100 II. Optiska sökare finns det ett antal olika man kan välja på från olika tillverkare. När det gäller EVF måste den vara gjord för Sonys kameror, och det finns (åtminstone ännu så länge) bara en, och den är rejält dyr. En sökare kan vara att föredra i vissa fall. Det är lite lättare att följa rörliga objekt, och sökarbilden bleknar inte så snabbt när man är ute i solsken som en skärm gör. Dock ser man betydligt bättre på RX100/II skärmarna när det är ljust än man gör på någon mobiltelefon jag har jämfört med.

Du kan förstås också sätta på en extern blixt på II:an, ifall du vill ha en med högre ljuseffekt än den inbyggda.

II:an har också en utvinklingsbar skärm, vilket skulle kunna vara intressant för din del eftersom du är intresserad av makrofotografering. Men har du klarat dig med en iPhone 4S, så klarar du dig nog med den billigare RX100-versionen också.

RX100 II har också en lite nyare sensor.

Men som ett generellt råd skulle jag vilja säga att RX100, som är ungefär 1.700 kr billigare än RX100 II, ger mest för pengarna, särskilt för dem som frågar här på fotosidan. RX100 II kan istället vara intressantare för oss som brukar svara här i trådarna... :)

PS Din sambo verkar ha KPL (Koll På Läget). :)

Det finns nämligen inga andra så här små zoomkompakter som kommer i närheten av dessa båda när det gäller bildkvalitet. Inom sitt segment saknar de konkurrens f.n.
.

Någon som har en RX100 II och kan tänka sig att posta över en raw-fil för provkörning? (motiv och kvalitet spelar ingen roll) Skulle vilja testa om de program och appar jag använder fixar filerna innan jag slår till på kameran.

Per

Tack Per L, sitter i samma sits som Per F.

Per L: I vilken grad är bilderna redigerade?

Inte mycket faktiskt. Lite handpåläggning och slutskärpning i LR bara. Bilderna är tagna med RX100, köpte den tidigt direkt efter att den kommit ut. Idag har jag ett lite annat arbetsflöde där jag slutskärper med hänsyn till bildstorlek i PS CS 6 så det går nog att optimera skärpan lite till.

På det hela taget är jag grymt nöjd med kameran. Alltid i fickan och levererar fantastiskt.

Någon som har en RX100 II och kan tänka sig att posta över en raw-fil för provkörning? (motiv och kvalitet spelar ingen roll) Skulle vilja testa om de program och appar jag använder fixar filerna innan jag slår till på kameran.

Per

En .dng från RX100 finns i din mail.

Provkör RX100 II och konstaterar att både RawVision och Nexus Media Importer hanterar råfilerna (Sonys .ARW) helt utan problem. Kul!

För övrigt är ju NFC-kopplingen otroligt smidig och användbar - bara att hålla kameran mot mobilen/plattan nån sekund för att koppla upp med wifi och skicka över bilder eller använda mobilen som fjärrkontroll med klockren liveview!

Stort plus också att den laddar batteriet i kameran med vanlig micro-USB så man kan använda samma laddare som till mobilen och surfplattan - perfekt på resan! Vill man trots allt ha en separat laddare också så finns det ju på Ebay för några tior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar