Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips när man ska fota ett svart djur.

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Jag vill ha lite tips på vad man ska tänka på när man ska fota ett väldigt mörkt djur. Antingen en svart häst som jag själv har eller en hund exempelvis labrador eller rottweiler.
De är ju jättefina i verkligheten men är svåra att få till på bild.
vill gärna ha tips på komposition, inställngar samt efterarbete.

hoppas att det är rätt forum för denna fråga.

/Andreas

Behov:
1. Förstå vad ljus är
2. Förstå hur kamerans ljusmätare fungerar

Rolands snabbguide (funkar i 85% av fallen):
1. Kör kameran i manuellt läge
2. Mät det reflekterade ljuset i din hand
3. Ställ in kameran så den exponerar ett steg mer än vad ljusmätaren anser är neutralt.

Ljus är reflexion och kameran anser att världen är 18% reflexion. Vitt är 100% och svart är 0%. Ett scahkbräde borde vara 18%. (Jo, teoremet kan halta något...). Handen reflekterar dubbelt så mycket ljus som världen i medeltal, därför justera exponeringen +1 steg jämfört med vad ljusmätaren anser i kameran.

Handen är alltid med som ett bra hjälpmedel för inställning av exponering för motiv på nära håll. Friska gröna gräsmattor är neutrala. Snö ska exponeras 1½-2 steg rikligare.

Lycka till

Om du exponerar så att en yta blir helsvart så är det helt kört - du får aldrig ut några detaljer i den. Visst kan det ibland vara snyggt att låta det helsvarta djuret verkligen vara helsvart, men ofta vill man ju ha lite utteckning i pälsen.

Oftast är det dock inte helt svart och helt kört. Oftast har man en hel del nyanser att jobba med. Om man fotar i råformat har man dessutom hela 16 gånger fler: Ifall en 8 bitars jpg-bild bara ger dig 10 olika nyanser av nästansvart så har du i en 12 bitars råfil hela 160 nyanser. Du kan alltså "töja och böja" ditt originalmaterial mycket mer om du fotar i RAW. Att ljusa upp de mörka delarna och kanske sänka lågdagerkontrasten kan nog rädda en hel del.

vekhyttan skrev:
Jag vill ha lite tips på vad man ska tänka på när man ska fota ett väldigt mörkt djur.
När det gäller exponeringen så skulle jag köra i manuellt läge. Spotmäta på det mörkaste delen av djuret och ställa in så kameran visar 1,5 - 2 stegs underexponering (Om det är en digitalkamera). Du bör då få en bild där djuret är nästan svart, men det finns fortfarande detaljer att se i det mörka.

/ Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar