Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte att du kan få det här ljuset med enbart en softbox (och i så fall inte från sidan).
Hennes rygg borde få ha en mörkare skugga i så fall (även om man använder en reflexskärm).

Jag hade nog provat med en softbox bakom kameran (en jättestor) och kanske retuscherat bort softboxen från ögonen sen. Sen måste man självklart belysa bakgrunden med.

/ Marcus

jag menade inte helt från sidan, utan aningens från höger (hennes vänster). Luset är ju aaaaaningens starkare på hennes vänstersida.

Jag har inte så mycket erfarenhet och tycker den här var lite klurig, här är mina snabba tankar vid en första anblick.

Jag tror inte på att du kan åstadkomma detta med en ljuskälla. Bilden har nästan inga skuggor. Den enda lite mer framträdande skuggan är under hakan, en skugga som är är väldigt svag med diffusa kanter, annars är det väldigt jämnt ljus. Skuggan och den lite ljusare axeln antyder att huvudljuset är positionerat uppe till höger från fotografen sett. Bilden är för liten för att man ska kunna dra någon större slutsats av blänk i ögonen, två små reflexer där. Att bakgrunden också är ljus tyder på att hela scenen är upplyst väldigt jämnt. Kanske ett stort skyddat takfönster kan vara en början. Jag vet inte riktigt.

När jag säger en ljuskälla anser jag att reflexskärmar och/eller vita väggar väldigt nära också bör anses vara "ljuskällor". En reflexskärm är ju samma sak som att ersätta den med en ljuskälla som är svagare än den ljuskälla skärmen reflekterar.

Sen vet man inte hur mycket den fått gå genom PS. Inte helt osannolikt att den fått en del efterbehandling. Men helt klart är att de jobbat med ljuset och IMHO gjort ett fint jobb.

Och tyvärr har du fel. Hon är vacker, men världens vackraste kvinna är någon annan, en jag känner... i mitt tycke i alla fall :)

Ok, låt oss säga att hon är världens vackraste kvinna som är 40+ :D

Det är i alla fall den enda kvinnan som är 40+ som jag måste erkänna att jag tänder på ;) Inte för att jag har så stor chans, men ändå :D

Det ser ut som en klassisk "Paramount-balysning":
Stor ljuskälla (paraply eller softbox) bakom fotografen, högt upp. Horisontell reflektor framför modellen för att kasta in ljus under hakan och näsan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar