Annons

Tips för fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Skall fotografera ett barn snart. Barnet är 6 månader gammalt å föräldrarna vill ha klassiska barn porträtt. Det fotografiska är jag inte något orolig för utan mest för hur man skall få barnet att vara på gott humör uner fotograferingen? Hur gör ni rutinerade fotografer för att lyckas med detta? Fotograferingen kommer att äga rum hos mig, alltså ett ställe där barnet aldrig tidigare vart på, och i studio. Tips?

Det kan, ibland, fungera med att ha något färgglatt och roligt fastsatt på kameran, för att få uppmärksamhet.

Annars så kan någon av föräldrarna vara precis utanför bild och agera som "stöd" åt barnet.

"Klassiska" barnfotografier vet jag inte riktigt vad det står för eftersom barn inte precis gör samma sak varje gång. Försök fånga de där "speciella" blickarna och "poserna" som "bara uppstår".

• Engagera föräldrarna i fotograferingen
  • Agera som om du alltid fotat barn och det är det naturligaste i världen
  • Jobba snabbt. Tålamodet hos barn är kort.
  • Något färgglatt är bra att ha för att få barnets uppmärksamhet. Det får gärna låta lite.

Ibland funkar det att blåsa såpbubblor framför barnet, men det kanske bara fångar deras uppmärksamhet en halv minut så agera snabbt.

Såpbubblorna kan vara kul att ha med i bilden, om barnet tittar fascinerat på en stor bubbla t ex.

Försök ha nån förälder i närheten av eller bakom kameran, de brukar gärna följa dem med blicken och ha lite koll så det kan funka. Du kan ju be föräldrarna ta med ev. mobil (inte telefon :)) eller andra mjukisdjur som barnet gillar så går det att ha som lockbete

Jag har en dotter på 2,5 mån så jag har testat det mesta, måånga bilder där hon kollar på allt möjligt utom kameran har det blivit.. :)

Genom mobilen:
http://www.datorkungen.se/Isa/050721-1.jpg
Lockade med roliga ljud och grimaser:
http://www.datorkungen.se/Isa/050713-2.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar