Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bra bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikaj

Medlem
Har en Sony A200, min första systemkamera. Har läst lite kurser i fotografi men glömt en hel del.

Vill lära mig att ta riktigt snygga bilder, har än så länge mest bara kört på auto, men vill börja använda kameran på riktigt nu :)Tips på hur jag ska ta nästa steg? Börja lite enkelt.

Kolla Artiklar->Fotoskolan, här på fotosidan.
Lär/påminn dig om grunderna.

Sedan kan du fråga om mer specifika saker.
Det är svårt att svara en fråga som är så bred, men ett grundläggande tips kan du få.
Tänk noga innan varje bild. Vad är det du vill visa, osv. Se sedan till att du verkligen förstår varför det blev bra/dåligt. Vet man inte varför det blir på ett visst vis, då blir man inte heller bättre.

Lär dig kamerans olika funktioner och vad de gör för bilden. Fota mycket i alla möjliga miljöer och situationer. Sortera bort det Du inte gillar, behåll de du gillar. På så sätt skaffar du ditt egna unika bildspråk som du utvecklar. Finns många regler att lära sig och att bryta. Till syvene och sist är det ändå du ska stå för dina bilder och du som ska gilla att fotografera just på ditt egna sätt.
Experimentera mycket med vinklar, komposition, färger osv, osv, osv.

Finns inga sätt som ät mer rätt än andra. Det finns orkarpa, "fel" komponerade bilder med konstiga färger som tilltalar nåt otroligt mycket, samtidigt som det finns tekniskt fulländade bilder som inte säger nått.

Okej, tänkte tips på hur jag ska börja. Vilka inställningar som ska fixas, vilken utrustning som kan passa och liknande.

Lär dig kamerans olika funktioner och vad de gör för bilden. Fota mycket i alla möjliga miljöer och situationer.
Experimentera mycket med vinklar, komposition, färger osv, osv, osv.

Låter bra, får pröva mig fram helt enkelt. Har än så länge mest provat mig fram med slutar- och bländarinställningarna, men tkr inte jag får något bra resultat. Hur fungerar ISO-inställningarna?

Hej Ulrika

Du har som sagt en väldigt bred fråga. Mitt tips är som någon skrev tidigare i tråden: läs. Det är ingen idé att skruva på inställningar högt och lågt om man inte har nån aning om vad som händer. Börja här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm.htm

Det går snabbt att läsa den artikeln och när du förstår den så har du kommit en mycket god bit på väg. Där beskrivs bl a ISO. Därefter kan du experimentera med din egna kamera tills du vill lära dig mer.

Då är det bara att fortsätta med:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3692.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Angående utrustning så klarar du sig säkert bra med vad du har till en början.

Undrar om jag är tvärtemot i precis allt? Jag tycker inte man skall varken tänka noga före varje bild eller försöka hitta den magiska inställningen som ger bra bilder. I så fall är det läge P eller grönt.

En bild kommer smygande som katt som jagar en fågel och försvinner lika snabbt som fågeln upptäcker katten. Man har inte tid att tänka efter när man fotar. Var beredd.

Det finns inga inställningar i kameran som plötsligt gör att man tar bra bilder. Det är det som är framför linsen som gör bra bilder.

Mitt bidrag till det magiska svaret på frågan "hur tar jag bättre bilder?" är... tam tam tam tamda....[sprättar kuvertet under stor spänning] ehum... tam tam. "Vinnaren är....." Nej, jag skojar bara:

Fundera över vad du tycker är en bra bild. När du ser en bra bild, varför tror du att du gillar den? När du själv tog en bra bild, varför tror du den blev lyckad? Imitera de bilder du gillar.

Mitt förslag är att prova att ta bilder från låg höjd, från hög höjd, från andra sidan, med motivet till vänster om centrum, med motivet till höger om centrum, med horisonten högt, med horisonten lågt, på nära håll, på långt håll. Klättra upp/ner till svåra ställen etc, mot ljuset, med ljuset, med fönsterljus, från sidan osv. Ta bilder med bara lite detaljer, ta bilder på detaljer.

Eller köp en bok av Scott Kelby, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

Om man skall köpa en enda bok, är min röst på denna.

Mitt bidrag till det magiska svaret på frågan "hur tar jag bättre bilder?" är... tam tam tam tamda....[sprättar kuvertet under stor spänning] ehum... tam tam. "Vinnaren är....." Nej, jag skojar bara

Haha :)

Förstår att mitt inlägg lät lite luddigt kanske, som att jag förväntar mig ett tips som gör mig till proffsfotograf direkt :)

Jag ska försöka förklara mig lite tydligare :) Jag känner att motivet på bilderna jag tar, bildsnittet och allt det där, är bra. Jag vet vad jag vill säga med min bild och hur jag vill visa den. Problemet är väl mer kvaliteten på bilden, när det gäller rätt ljusmängd, skärpa och sånt. Får helt enkelt läsa på massvis, och bara öva öva öva.

Det är det som är framför linsen som gör bra bilder.
Å jag som alltid inbillat mig att det är personen bakom som betydde mer och att det framför är ytterst sekundärt.

Självklart går det att tillämpa vissa basinställningar i kameran (som kan ta tid att finna rätt för sig själv bland) och när de är fixade och man kan sin kamera så går det i ilfart att vrida bländaren i AV-läget eller tiden i TV-läget. Värre är det att hinna byta objektiv..

Hehe, mitt inlägg är på fullaste allvar. Boken jag föreslår är bra tycker jag. Det lär ut hur man tar bättre bilder på ett otekniskt och lättbegripligt sätt, typ:
"Hur får man mörk suddig bakgrund på mina blombilder".
Svar:
"Sätt svart kartong bakom blomman, ratta in denna siffra på objektivet, sikta och tryck."

Ett par hundra sidor bok med tips enligt ovan och man producerar bländande bilder redan från första sidan. Boken inkluderar tips om hur man får skarpa bilder på ett enkelt sätt (utan att beräkna fokalindex och brytningsvinklar). Sikta och tryck. Lysande.

Det jag invänder mig emot varför det eviga svaret på frågan är hur man tar bättre bilder är att ändra massa inställningar i kameran helst manuellt så allt blir svårare och fel, eller förklara hur en lins fungerar med brytningsindex och färgfel. Man behöver inte en doktorsgrad i kamerateknik för att fota med moderna kameror.

Jag ser tex fortfarande nybörjarkurser i datakörkort som håller på att förklara bits och bytes, primärminne och sekundärminne, när de flesta vill veta hur man får igång word eller titta på internet. Vem är intresserad av hårddisken?

Min definition på en fotonörd är en person som väldigt ineffektiv med kameror, men väldigt insnöad på hur de fungerar. Allt de fotar är oskarpt och felexponerat coh man får höra nån idiotisk harang hur de konstruerat kameran fel.

Tips

1. Försök att hitta nya vinklar, klättra upp på ett bord, lägg dig på golvet.

2. Fundera på vad du vill med bilden innan du tar den, fundera på om någon annan kommer vilja se den också.

3. Berätta något med dina bilder

Det hänger inte så mycket på vilken kamera man har, en duktig fotograf kan få bättre bilder med en engångskamera än vad en som bara är prylgalen får med en proffskamera.

Lycka till!

/Erik

gorse Ja, men det låter som en bra idé med en bok, för väl önska mig den i julklapp :)

Erik Ja, det är väl faktiskt så. Tror jag är alldeles för insnöad på att jag måste kunna allt om mina kamera och fototekniker för att ta jättebra bilder.

Hehe, mitt inlägg är på fullaste allvar.......
Fast det jag invänder mot är att det framför linsen är det temporära, för jag är övertygad om att det går att göra bra bild av precis vilket motiv som helst för den som kan se bild och som även kan sin utrustning.

Vidare påpekade du att man inte har tid med inställningar när bilden infinner sig typ och visst kan det vara mycket svårt att ställa om ibland, men med basinställningar från början sompassar platsen man är på så hinns åtminstone bländar- eller slutarinställningar ofta att rattas om ändå. De tycker jag är väldigt viktiga att förstå.

Och det säger jag trots att jag plåtar mängder av snapshots själv och trots att jag håller med om att det är viktigare att fånga bilden än att nörda in sig totalt på teknik. Men lär man sig tekniken och får in betydelsen av inställningar i ryggraden.. Då har man nog ändå ett rejält försprång på vägen till att lyckas med de bilder man vill ta.

Förmodligen är det lättare att lära sig sin utrustning än att se bild också, men båda delarna i kombination behövs nog. Och den kombinationen är antagligen en livstids träning som nog ingen någonsin blir helt fullärd på, men övning ger nog ändå bättre resultat än att slopa den helt..

Fast det jag invänder mot är att det framför linsen är det temporära, för jag är övertygad om att det går att göra bra bild av precis vilket motiv som helst för den som kan se bild och som även kan sin utrustning..
På den punkten är vi nog inte ense. Då får vi börja definiera vad vi tycker är bra, och då spricker hela konseptet. Foto är att tycka och där får till och med jag medge att vi är alla olika och tycker olika. Jag tycker inte en ointressant bild blir bättre bara för att har ett skarpare objektiv. Men det är min humla.

I övrigt har jag svårt att säga emot dig men jag tycker inte det är primärt. Men även där är det en fråga om tycke.

Jag tycker inte en ointressant bild blir bättre bara för att har ett skarpare objektiv.
Inte jag heller! Och något dylikt har jag aldrig skrivit eller påstått heller.

Och oavsett vilken utrustning man har går det säkert att göra bra bild, men för att kunna göra det så behöver man nog kunna just den för att själv kunna avgöra vilken metod som passar bäst för respektive bild man gör. Sen när man kan det.. Då kan man ju också välja med eller utan blixt, över- eller underexponerat, oskarpt eller skarpt o.s.v. själv utifrån vad som passar just den bilden man ska göra och inte bara låta kameran styra.

Bilagor

• 23513.jpg
    23513.jpg
    15.4 KB · Visningar: 546
Som sagt, jag kan inte säga emot dig. Du har helt rätt på sitt sätt. Jag gör antagligen precis lika som du. Men det får inte ta kommandot över fotograferandet. Jag är tveksam till att överösa nytillkomna fotograder med inställningar när kamerans autofunktioner funkar utmärkt för det mesta. Jag börjar mer och mer tycka att man skall använda kompaktkameror och mobiler i bland även om man har ett rymdskepp till kamera. Så att bilden åter kommer i fokus.

Jag menar: Varför ser jag i forumet frågor i stil med: "Jag skall fota en blomma. Vad skall jag sätta för ISO, bländare, slutartid?" Ser ni vad det är för fel på frågan?

Frågan är vad som utmärker en bra fotograf? Att vara bäst på att ratta på kameran eller få ut en hygglig bild? Och, var händer egentligen när man byter till Av eller Tv? Tja, man kan påverka antingen bländare eller tid. Resten är ju automatiskt ändå. Och det funkar. På en modern kamera ser man ju också direkt se vad man fotat.

Jag tycker absolut att man skall prova de olika inställningarna. De är spännande att uforska, men man måste inte göra det för att fotografera.

Bra där. Jag har ju fotat sedan tidigt 80-tal men känner ändå igen mig lite.

Brukar med jämna mellanrum intala mig själv att tänka bild, och ibland tänka på att inte tänka.

speciellt när jag ser fästmöns bilder. Grrr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar