Annons

Tips för blixtfotografering med F3

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Hej

Vad jag förstår fotar du mycket med din Nikon F3. Jag har själv en F3 men äger ingen blixt och undrar nu om du har några tips att ge när det gäller blixtfotografering med F3:an. Det jag vill använda blixten till är främst för upplättning vid naturfotografering. F3:an har ju några begränsningar och jag tänker då på synktiden 1/60 samt den udda blixtfoten.

Hur vet du hur mycket blixt du ska använda och hur ställer du in kameran för att uppnå önskad effekt? Använder du TTL? Kan du rekommendera någon speciell blixt som fungerar bra med F3?

Mvh
Mats

Min erfarenhet med blixt är alldeles för begränsad för att ge dig några bra tips. Din fråga bör flyttas till ett annat forum för att andra kan ge dig svar...

Terje

SB16A

Försök hitta en SB16A blixt. Den är skräddarsydd för F3 och tämligen finessrik för sin tid. Men observera att det också finns en SB16B som inte är exakt F3 anpassad. Minns inte skillnaden nu, tyvärr...

Mer om blixtarna

Jag hittade en Nikon blixtbroschyr som säger att följande blixtar går att använda direkt på F3 och ger TTL. SB16A, SB17 samt SB21A. OBS dock att den sistnämnda är en makroblixt.
Men andra går att använda med olika blixtkopplare. Men då får du inte TTL-mätning.

Jag har använt mig mycket av Metz 45 Ct 5 ihop med F3:an en kombination som fungerar mycket bra. Metz gamla stavblixtar ger ett mycket fint blixtljus. Det finns en speciell F3 adapter med spiralkabel till som du behöver för TTL-funktionen. Numera finns det också en speciell adapter till F3 som gör det möjligt att få full TTL ihop med Nikons nya blixtar. Inte så dumt, eller vad sägs om synk på andra ridån ihop med SB 24,25,26. Den är dock ganska dyr c:a 1800-2000 kr på scandinavian. Men å andra sidan kostar en SB 24 inte så mycket begagnad. Adaptern jag talar om är en Nikon originaladapter.

Nikon har en blixtadapter, AS-17, som gör att du kan använda en vanlig ISO-fotad blixt som t.ex. SB28 på din F3a med full TTL.

Tyvärr är denna adapter dyr (och svår att hitta begagnad), den kostar 1895 SEK på Scandinavian Photo...

-- Nicke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar