Annons

Tilt/Shiftoptik till småbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Har upptäckt att jag skulle behöva skaffa ett tilt/shiftobjektiv eftersom jag gillar att plåta arkitektur. Ibland kan förstås perspektivet bli kul när man fotograferar en byggnad nedifrån, men om man inte kan komma upp irätt vinkel och vill få linjerna raka...?

Någon som har erfarenhet av T/S-objektiv till Canon EOS? Original kostar multum... men kanske när man blir rik, om dom nu är så överlägsna piratoptiken. Jag har sett att Photax har en Kiev Shiftoptik - kan de va nåt att ha? Nån som provat?
 
Arsaten verkar vara betraktat som ett ganska bra objektiv. I alla fall om man går efter de vanliga bedömningarna på nätet från folk som antingen inte tagit i prylarna själv, eller så har de gjort det och vill nu rättfärdiga sitt köp inför ig själva :) Nåväl, Arsenalfabriken kan prestera ett och annat guldkorn även om risken är stor för måndagsexemplar.

Jag funderade på det objektivet men märkte sen att det gick att köpa PC-Nikkor 35/2.8 begagnade för samma pengar. Så jag köpte ett sånt och är inget annat än nöjd. Hur relevant är nu det när du har EOS? Jo, jag har för mig att Canon har ganska kort avstånd mellan obektiv och filmplan så att det faktiskt finns adaptrar som gör att du kan montera ett Nikonobjektiv och ändå fokusera på konsumkringlan. I normalfallet är det ett bökigt alternativ eftersom du förlorar kopplingen till nedbländning och dylikt men just i det här fallet spelar det ingen roll eftersom Nikons PC-objektiv ändå helt saknar förbindelser till huset och hanteras helt manuellt. Men du får förstås ingen tilt, bara shift.

Från 3000 kr går de att hitta. Adapter blir förmodligen svårt i Sverige, men Ebay eller någon butik i Amerikat kan nog ha.

Fast jag vet inte. Ovanstående råd kanske är helt irrelevant, Canon brukar ju anses ligga före på shiftfronten så de kanske har ett ännu billigare alternativ? Äsch, ignorera allt.
 
Senast ändrad:
Innan du skaffar ditt nya objektiv så kan du fixa mycket i fotolabbet! T ex kan du vinkla avmaskningsramen för att räta upp byggnader som trillar bakåt. Men det kanske du redan visste...

/ Johan
 
Jag har testade Canons 90 mm TS-glugg vid ett tillfälle och den funkade hur bra som helst. Nu var jag iofs mest intresserad av tiltfunktionen för att kunna få "större skärpedjup" t.ex. i landskapsbilder. Priset var dock avskräckande högt så det blev inget köp. Men den dag jag blir rik så...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.