PMD
Aktiv medlem
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Du kan väl ändå inte mena att det blir samma skada av ett egendomsbrott som av ett upphovsrättsbrott? De går ju inte att jämföra. (Vilket som ger mest skada beror helt på omständigheterna)...fast jag syftade till om båda alltså är brott mot sveriges rikes lag, vad brottsrubriceringen blir är ju sekundärt. Värdet på kalaset lär ju inte ändra på sig på grund av brottsrubriceringen heller.
Eller menar du att straffet blir detsamma oberoende av om det är ett egendomsbrott eller ett upphovsrättsbrott? Det stämmer ju inte heller.
Vad brottsrubriceringn blir är inte alls sekundärt. Det är centralt för rättssäker rättskipning.
Men min trådstart var "finns det någonting som man kan göra..."
Och med svaren som jag har fått och det som du nu skrev så skulle jag gissa på att man kan polisanmäla. Och det täcks tydligen av lagen ändå.
Om det är egendom eller inte spelar ingen roll då man tydligen kan "äga" immateriella saker med hjälp av upphovsrättslagen i stället... vilket är nog så bra som något annat.
Nej, jag tror inte att en polisanmälan leder nånstans, vilket redan har påpekats i tråden. Om jag har förstått omständigheterna rätt så tillhör kameran som bilderna togs med din f.d. partner, så någon anmälan om stöld kan du inte göra. Bilderna har du upphovsrätten till, men det innebär inte att du har rätt att kräva att någon annan som har ett exemplar av bilderna ger dig ett exemplar.
Om inte din f.d. partner frivilligt vill ge dig kopior av bilderna så är det nog rätt kört.